Česká vesmírná odysea

07. června, 07:00  -  Jiří Zatloukal
07. června, 07:00

V tuzemském kosmickém průmyslu je několik špičkových firem, jejichž produkty snesou srovnání se světovou špičkou. A dají se komerčně využít.

[ČTĚTE V NOVÉM EURU] Po vesmíru létají tisíce součástek, které vyrobily české firmy. Od malých filtrů, které nasávají vesmírnou atmosféru, přes kondenzátory na vozítku Curiosity, který jezdí po Marsu, až po mechanická zařízení, která umožňují otevírání a zavírání solárních panelu.

„České mozky“ se přitom prosazují i v Mekce vesmírného průmyslu – Spojených státech, které jsou pionýrem v komerčním výzkumu a dobývání vesmíru. Důkazem toho je osmatřicetiletý absolvent pražského Českého vysokého učení technického Ondřej Doule, který už řadu let působí jako architekt vesmírných obydlí na Floridském technologickém institutu. Jeho „nafukovací domy“ mají putovat na Měsíc a později na Mars.

Jeden z nich chce Doule přivézt v září do Česka v rámci dnů NATO. Lidé si na tomto simulátoru planetární základny budou moci vyzkoušet, v jakých podmínkách pobývají kosmonauti ve vesmíru. „Náš vliv na masovou výrobu zatím není tak velký, ale i my teď chceme díky spolupráci v rámci Česka směřovat k levnějšímu a dostupnějšímu prototypu,“ popisuje Doule s tím, že cena 50 milionů korun za jeden vesmírný habitat by měla jít časem hodně dolů. Doule by rovněž rád postavil na Ostravsku za 180 milionů zábavní a vzdělávací park zaměřený na kosmonautiku, kde se bude možné „prolétnout“ v jakékoli kosmické lodi.

Česko přesto zůstává zemí Magionu, první družice tuzemské výroby, která vyletěla na oběžnou dráhu v roce 1978, a po ní následovaly ještě čtyři. Dvě z nich dodnes kolem Země ještě krouží, i když jsme s nimi už dávno ztratili spojení. Když nic, je to důkaz, že tuzemské kosmické firmy jsou špičkou ve výrobě fyzických součástek, které musejí splňovat často extrémní požadavky, vydržet obrovské přetížení, start rakety, vibrace či být odolné vůči radiaci.

Více čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro

Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče