Česká stopa v Barceloně

15. února 2008, 16:21 - Ondřej Hergesell
15. února 2008, 16:21

Tuzemské firmy na největším světovém telekomunikačním veletrhu hledaly zahraniční partnery

Bílo-modro-červený letoun Českých aerolinií roluje po ploše ruzyňského letiště. Pravidelná linka OK688 do Barcelony je připravena ke startu, stopadesátimístný Airbus 320 národního dopravce je zaplněn do posledního místa. Ačkoliv katalánská metropole nabízí v tuto dobu příjemné jarní klima, turisté tvoří jen hrstku cestujících - valnou většinu osazenstva letadla totiž zajímají telekomunikace a především veletrh, který každoročně v polovině února hostí barcelonské výstaviště - Mobile World Congress.

Námluvy s cizinou.

Do veletržního areálu pod vrcholem Montjuic se však čeští manažeři nevydali jen jako návštěvníci, aby pochytili nové trendy v telekomunikačním sektoru, ale i jako vystavovatelé. Českých firem, které letos postavily stánek na největším světovém veletrhu tohoto oboru, bylo sedm, stejně jako loni. Obecně lze české vystavovatele v Barceloně rozdělit do dvou skupin – na dodavatele obsahu pro mobilní telefony, prodejce různých užitečných programů na jedné straně, a na producenty telekomunikačních technologií na straně druhé, ať už jde o dodavatele přístrojů, tedy hardwaru či speciálního softwaru.

(Ne)spokojenost s místem.

Tradičně největší „český“ stánek postavila na barcelonském výstavišti společnost Sitronics Telecom Solutions (dříve Strom telecom), která dodává počítačové vybavení a speciální software pro účtování hovorného či dalších služeb telekomunikačních operátorů. Výstavní náklady na expozici na ploše 54 metrů čtverečních, kterou Sitronics sdílel s řeckou sesterskou firmou Intracom, se vyšplhaly na 75 tisíc eur, tedy téměř dva miliony korun. „Během čtyř výstavních dnů proběhlo na stánku zhruba padesát domluvených schůzek, obdobný počet rozhovorů bylo neplánovaných, s návštěvníky z ulice,“ vysvětluje manažer firmy Jiří Doležel.
Sitronics letos získal místo uprostřed haly číslo dvě na viditelném místě, kolem kterého prošly tisíce návštěvníků denně. Přesto by si Doležel dokázal, vzhledem k objemu peněz, které společnost na barcelonském kongresu utratila, představit lepší pozici pro dvoupatrový stánek Sitronicsu. „Naše přímá konkurence a velké korporace, například Nokia, Siemens či Ericsson, jsou v jedničce. Tam bychom se chtěli příští rok dostat,“ naznačuje plány.

Erotika změkla.

Nepříjemného přivítání v podobě umístění stánku se na barcelonském kongresu dostalo zástupcům pražské společnosti MP Media. Veletrhu, jež se letos přejmenoval z původního názvu 3GSM na Mobile World Congres, se účastnila již popáté. Firma, která v šesti evropských zemích vydává dvacítku časopisů zaměřených na erotiku a porno, začala před několika lety s tímto obsahem podnikat i v mobilní branži. Účast na největším telekomunikačním veletrhu považuje ředitelka MP Medií Hana Bílá za samozřejmost. „Hledáme mobilní operátory či agregátory mobilních služeb, jež jsou na operátory napojeni, kterým bychom mohli dodávat erotický obsah pro telefony – fotky, videa, hry i živé chaty. Každoročně z naší barcelonské účasti vzejdou dva až tři zajímavé kontrakty, takže z hlediska byznysu je výstava úspěšná,“ soudí Bílá. Devítimetrový stánek přišel s různými dodatečnými náklady, například na umístění v oborovém katalogu, na téměř deset tisíc liber, tedy více než 300 tisíc korun. Pro letošní rok však organizátoři plánovali přesunout všechny vystavovatele s erotickým a pornoobsahem do „dospělácké“ zóny, aby nedošlo k psychické újmě případných mladistvých návštěvníků. „Jenže adult zóna byla těsně před zahájením veletrhu pro malý zájem zrušena a my se již zpět na původní výstavní místo nedostali,“ říká manažerka firmy Jana Soukupová. Loňský, dobře umístěný stánek mezi „běžnými“ dodavateli mobilního obsahu tak musela firma přestěhovat do zastrčeného okraje nejvzdálenějšího pavilonu sedm a ještě změnit prezentaci. „Nejen že nás pořadatelé odsoudili do vyhnanství, ještě jsme museli předělat billboardy na extrémně měkkou variantu erotiky,“ stěžuje si Soukupová.

Ambasáda pro partnery.

Pravým opakem, reprezentujícím vysoce spokojeného českého vystavovatele, je společnost U-Turn, v Česku známá především jako tvůrce videoportálů pro mobilní operátory Eurotel (dnes Telefónica O2) a Oskar (předchůdce dnešního Vodafonu). V Barceloně byl její třicetimetrový stánek potřetí na stejném místě a expozice působila jednoduchým, nicméně profesionálním dojmem. „Zjistili jsme, že personalizace stánku i drobné úpravy, které stojí velké peníze, se obrovským způsobem vyplatí - vrátí se v posílení značky a důvěryhodnosti firmy. Předpřipravený stánek od pořadatelů nebudí dojem plné profesionality a vzhledem k narůstajícímu počtu partnerů i potenciálních zákazníků, kteří k nám chodí již v celých delegacích, je nutné se odlišit. Pro některé partnery již fungujeme jako ambasáda,“ řekl týdeníku EURO Daniel Konečný, obchodní ředitel U-Turnu.
Loni firma z pražských Holešovic propagovala především aplikaci On device portals (ODP), speciální software pro mobilní telefony, který umožňuje televizním a mediálním firmám poskytovat přes mobil multimediální obsah divákům či čtenářům. Letos se snažila zaujmout novinkou - projektem interaktivního turistického mobilního průvodce. „Aplikace, obsahující kromě map a textů i videosekvence o zajímavých místech daného města, se přes SMS zprávu či Bluetooth stáhne do mobilu, a není pak nutné v cizině používat drahý GPRS roaming,“ vysvětluje Konečný. Celá služba by měla být financována prostřednictvím reklamních partnerů, například hotelů, restaurací a obchodů v daném městě, zároveň obchodní ředitel U-Turnu věří v dohodu s velkým nadnárodním generálním partnerem, jako jsou například American Express či Thomas Cook.

Esemesky pro Indy.

To zástupci firmy Logos se na Mobile World Congress vydali sondovat zájem o své telekomunikační řešení umožňující hromadnou SMS a MMS komunikaci. Služba je vhodná pro klasické mobilní či virtuální operátory i pro firmy z marketingové branže, věnující se sběru dat či on-line marketingu. „Prostřednictvím internetového rozhraní mohou naši partneři oboustranně komunikovat se zákazníky, ale naše platforma umožňuje i zasílání textových a multimediálních zpráv drobným klientům po vzoru portálu t-zones,“ vysvětluje Igor Šmerda, šéf telekomunikační divize technologické společnosti Logos. „Například ve Velké Británii pracuje spousta Indů, kteří mohou využívat své indické mobilní číslo a přes web posílat svým blízkým SMS zprávy za pár rupií,“ dodává. Rozpočet na barcelonskou akci prý dosáhl necelých dvaceti tisíc liber, přičemž návratnost investice by se měla v podobě uzavřených kontraktů vrátit zhruba do roka. „Škoda, že Česká republika nemá na veletrhu 'celostátní prezentaci' po vzoru Francie, Skotska či Irska, kde se poskládá několik ICT firem vedle sebe a každou to vyjde levněji než individuálně. Stačila by nám menší plocha než devět metrů čtverečních, což je zdejší minimum,“ povzdechl si Šmerda.

Barcelona? Drahá, ale potřebná.

S velkým očekáváním přijížděli předminulý víkend do katalánské metropole zástupci společnosti 2N Telekomunikace, která měla stejně jako Logos na telekomunikačním kongresu premiéru. „Dříve jsme prodávali především firmám a korporacím, ale nyní se zaměřujeme i na mobilní operátory, proto jsme se rozhodli přidat k německému veletrhu CeBit i barcelonskou výstavu,“ vysvětluje ředitel 2N Oldřich Stejskal. Firma, známá zejména telefonními ústřednami pro pevné linky a GSM branami, loni zabrousila do mobilního byznysu. Vyvinula „obrácenou“ telefonní ústřednu – do lokalit, kde není pevná linka, umístí bezdrátovou telefonní ústřednu, která prostřednictvím mobilní sítě umožňuje volat, faxovat, posílat SMS zprávy či umožňuje napojení platebních terminálů. „V současnosti máme rozpracovaných asi 70 operátorských podnikatelských příležitostí, a kde jinde se potkat než na největším oborovém veletrhu na světě,“ pokládá řečnickou otázku obchodní ředitel 2N Michal Kratochvíl. Účast na veletrhu si vyžádá investici kolem dvou milionů korun, sama výstavní plocha je prý zhruba o polovinu dražší než hannoverský CeBit. „Barcelona je drahá jako pes, ale kdo chce dělat byznys v segmentu mobilních komunikací, musí tady být,“ dodává Kratochvíl. V podobném duchu hovoří Tomáš Ládr, obchodní ředitel JabloComu, jenž na kongresu propagoval obří stolní mobil a GSM kameru s prvky bezpečnostního systému. „Je to nejdražší výstava na světě v daném oboru, ale jednička. Jak jinak se dostanete k mongolskému mobilnímu operátorovi? Je to obrovská investice, ale stojí to za to,“ uzavírá. Tento týden si firma zarezervuje prostor pro příští rok.“

Trendy z Barcelony
Dva displeje, nebo žádný?

Produktové nůžky světových výrobců mobilních telefonů se neustále rozevírají, letošní Mobile World Congress tento trend potvrdil více než kdy v minulosti. Na jedné straně se producenti přístrojů předhánějí v maximální možné výbavě, když představují mobily se dvěma a více displeji, zabudovanou GPS navigací (která byla vůbec nejskloňovanějším „mobilním“ výrazem na letošním kongresu), mnohamegapixelovým rozlišením zabudovaného fotoaparátu či možností takřka stoprocentní personalizace telefonu, na druhé straně se čím dál více zvyšuje tlak operátorů a jejich zákazníků na nabídku co nejlevnějších mobilů. Na této vlně se „svezla“ indická společnost Spice, která je šestkou na nejrychleji rostoucím světovém mobilním trhu (loňský přírůstek zákazníků přesáhl hranici 80 milionů lidí), když představila nejlevnější telefon na světě. Koncová cena „lidového telefonu“ by neměla přesáhnout 20 dolarů, tedy asi 350 korun. Za tyto peníze získá zákazník přístroj, který na první pohled zaujme tím, že není vybaven displejem. Identifikace volaných i přijímaných čísel je řešena hlasově a pomocí volitelně nastavených kontaktů pod jednotlivá tlačítka telefonu. Mobil pracuje v běžných GSM sítích, takže by ho mohl v budoucnu využívat kterýkoliv operátor na světě, váží 80 gramů a jeho dobíjení je možné i prostřednictvím univerzální nabíječky společnosti Nokia. V operátorském byznysu zaujalo barcelonské vystoupení eurokomisařky Viviane Redingové, která na kongresu zopakovala, že pokud mobilní operátoři sami nezlevní posílání textových zpráv z ciziny, tedy SMS roaming, přistoupí Evropská komise k regulaci nejen hlasových služeb, ale i textových zpráv a datového roamingu. Komisařka dala operátorům čas do poloviny letošního roku, avšak hned druhý den po jejím vystoupení oznámila skupina T-Mobile, že chce do léta zavést datový roamingový tarif, který by zaručoval, že zákazník nezaplatí za stažení jednoho megabajtu dat více než dvě eura, tedy asi 52 korun – a to bez ohledu na to, v jaké mobilní síti v EU se nachází. Největší konkurenti operátora, Vodafone a O2, zase nezávisle na sobě v Barceloně ohlásili, že testují novou technologii, která umožní vybudovávat v domech a bytech soukromé základnové stanice BTS, které zákazníkovi umožní pokrýt interiér „vlastním“ mobilním signálem, což sníží ceny za volání a další mobilní služby. Základnová stanice se napojí na vysokorychlostní internetovou přípojku zákazníka, například ADSL linku, a „nasvítí“ domácnost či kancelář, signálem jež mobilům třetí generace umožní výrazně levnější využívání služeb.

Katalánské námluvy České firmy vystavující na telekomunikačním kongresu

  • 2N Telekomunikace
  • Future Product Design
  • JabloCom
  • Logos
  • MP Media
  • Sitronics TS
  • U-Turn

Pramen: týdeník EURO

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče