Česká republika je e-shopovou velmocí

09. března 2012, 13:21 - Profit, TZ
09. března 2012, 13:21

Exkluzivní výzkum o stavu e-commerce v České republice v roce 2012 zveřejnila společnost Shoptet.cz. Výzkum odhalil, že v ČR funguje zhruba 21 000 internetových obchodů.

Foto: Profimedia.cz

Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, je Česká republika z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“. Nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1800 korun. Nejčastěji pak na českém internetu nakupujeme oblečení, elektroniku a knihy, přičemž nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává platba na dobírku, která z České republiky činí evropskou výjimku. I to jsou výsledky průzkumu „Stav e-commerce v ČR v roce 2012“, který vznikl ve spolupráci s projektem Shoptet.cz.

Za téměř polovinou z 21 000 českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 % z nich je vytvořeno na základě opensource. Ostatní, tedy 9 % e-shopů vzniká individuálně tzv. home-made řešeními.

Proč a co nejčastěji lidé nakupují na internetu

Hlavní argument, který na internet přitahuje 73 % těch, kteří v e-shopech nakupují, zní „Ušetřím čas“. Pro 64 % zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 % si zase pochvaluje větší výběr zboží. Pro 23 % zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“. Největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy, kolem 17 % e-shopů se zaměřuje právě na módu a styl.

Nedávné zjištění České obchodní inspekce, že ¾ internetových obchodů klame své zákazníky je rozhodně nelichotivou nálepkou, kterou by měli majitelé e-shopů vzít jako velmi vážné varování,“ říká Miroslav Uďan, který průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012 připravil. Zhruba 53 % lidí totiž v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých. Internetové obchody tak svým klamavým jednáním neovlivňují pouze své zákazníky, ale i značnou řadu potenciálních zákazníků.

Čeho se lidé při nákupu na internetu nejvíc obávají

Lidé na internetu nenakupují nejčastěji proto, že se obávají zneužití své platební karty (81 %). „Z toho důvodu je také nejčastějším druhem plateb klasická dobírka, využívá jí kolem 63 % kupujících,“ říká Miroslav Uďan a vysvětluje: „Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec.“ Pro 67 % lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 % potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.

Největší e-shopy a marketplaces

K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz s čtyřmiliardovým a Kasa.cz s  2,5miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 % trhu. Zbylých 16 % si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další). „Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ říká Miroslav Uďan a dodává, že se jedná o nejkvalitnější zdroj potenciálních zákazníků. Na vyhledávače zboží totiž přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. A čeští zákazníci si navíc tento zdroj informací velmi oblíbili. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 %, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ doplňuje Miroslav Uďan. Do drtivé většiny úspěšných e-shopů přicházejí zákazníci právě přes vyhledávače zboží jako je Heuréka.cz či Zboží.cz.  Konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, se pohybuje od 3 do 9 %.  

Jaký bude stav e-commerce v roce 2013?

Hrozící druhá vlna ekonomické krize nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů. Měsíčně vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž zhruba 500 až 600 po nějakém čase opět zaniká, případně nejsou aktivní. „Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat, rok 2013 určitě nebude výjimkou,“ míní Miroslav Uďan a dodává: „Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta…
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít