Česká rafinérská vypoví smlouvu Meru

14. srpna 2009, 20:00 - Pavel Matocha
14. srpna 2009, 20:00

Spor o výši poplatků za tranzit ropy v České republice graduje

Česká rafinérská (ČeR) hodlá vypovědět smlouvu o přepravě ropy společnosti MERO ČR. Týdeníku EURO tuto informaci potvrdily zdroje z obou společností. Mluvčí České rafinérské Aleš Soukup řekl: „Po několikaměsíčních vyjednáváních o možnosti úpravy některých článků současně platné smlouvy se společností MERO ČR o tomto kroku Česká rafinérská uvažuje.“ ČeR doporučí akcionářům schválit vypovězení smlouvy na zářijové valné hromadě.
Generální ředitel společnosti MERO ČR Jaroslav Pantůček potvrdil, že jednání jsou napjatá a je možné, že Česká rafinérská se rozhodla přitlačit ve vyjednávání právě hrozbou vypovězení smlouvy. „Pokud by smlouvu vypověděli, bezprostředně to nebude mít žádný dopad na zásobování českých rafinérií, protože výpovědní lhůta je tříletá.“
Jádrem sporu obou společností je výše poplatků, kterou si Mero za transport ropy účtuje. „Současné podmínky smlouvy jsou neudržitelné a v nadcházejícím období tří let (po kterou současná smlouva ještě bude platit v případě, že její výpověď bude odsouhlasena akcionáři naší společnosti) bude nutno sjednat smlouvu novou, pro naši společnost výhodnější a pro společnost MERO ČR, respektive jejího vlastníka, stále ještě přijatelnou,“ uvádí mluvčí České rafinérské Soukup. Smlouva o přepravě ropy mezi Českou rafinérskou a MERO ČR byla podle něj uzavřena v roce 1996 s tříletou výpovědní lhůtou aplikovatelnou nejdříve v roce 2008, fakticky tedy nejméně na 15 let. Tehdy nové společnosti MERO ČR garantovala příjem ke splacení investice do výstavby ropovodu IKL, což bylo strategické rozhodnutí státu podpořené všemi akcionáři ČeR. Tomu byla přizpůsobena i výše tarifu. „Nyní předpokládáme, že by tarif MERO ČR měl být běžný ve srovnání s podobnými společnostmi provozujícími ropovody v Evropě,“ doplnil Soukup.

Pojistka „V současné době globální ekonomické krize se všechny společnosti snaží vyjednat lepší podmínky se svými dodavateli. Je srozumitelné, že o totéž se pokouší i Česká rafinérská, zvláště když rafinérské marže celosvětově významně klesly,“ říká Pantůček. Nicméně Česká rafinérská si podle něj musí uvědomit, že vyšší poplatky jsou dány vybudováním ropovodu IKL, který má jako pojistku pro případ výpadku dodávek ropovodem Družba. „Vyšší poplatky jsou tak vlastně cenou této pojistky. Že se to České rafinérské vyplatí, se ukázalo před rokem, když dodávky ropovodem Družba byly výrazně omezeny a my jsme byli schopni jim velkou část kompenzovat zvýšenými dodávkami ropovodem Ingolstadt,“ připomněl.
Námitku, že tranzitní poplatky u ropovodu IKL jsou vyšší než u navazujícího ropovodu TAL, ředitel Pantůček vysvětluje nižší vytížeností ropovodu IKL: „Celkové náklady na ropovod se rozpočítávají na množství přepravené ropy. Takže když Česká rafinérská využívá ropovod IKL pouze z jedné třetiny jeho kapacity, zatímco ropovod TAL je využíván z devadesáti procent, tak také musí počítat s tím, že podíl nákladů na tunu přepravené ropy bude u IKL vyšší.“ Státem vlastněná společnost Mero provozuje ropovody a sklady ropy v České republice a dodává ropu výhradně do českých rafinérií. ČeR své rafinérie v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově zásobuje výhradně ropovody Družba a IKL, provozovanými Merem. Obě společnosti jsou tak na sobě bytostně závislé.
Česká rafinérská nemá jinou možnost zásobování své rafinérie než skrze ropovody. Cena železničního transportu ropy by byla nesrovnatelně dražší, protože ropa by musela po železnicích putovat už z Ruska (na česko-slovenské hranici není žádné stáčecí zařízení, které by umožnilo překládat ropu z ropovodu do železničních cisteren). To si musí uvědomovat obě strany sporu. Jaký pak ale může mít smysl smlouvu vypovědět? „Je možné, že České rafinérské nejde jen o dílčí úpravu stávající smlouvy, ale že má zájem o uzavření úplně nové smlouvy,“ naznačuje Pantůček.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Technologie
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít