Česká pošta nechce přijít o direkt marketing

29. září 2003, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
29. září 2003, 00:00

TRH POŠTOVNÍCH SLUŽEB BUDE OD PŘÍŠTÍHO ROKU VÝZNAMNĚ LIBERALIZOVÁN. ČESKÁ POŠTA TOTIŽ V ZÁVISLOSTI NA PŘIJÍMÁNÍ SMĚRNIC EU ZTRATÍ ČÁST DOSAVADNÍ VÝHRADY V OBLASTI LISTOVNÍCH ZÁSILEK.

V současnosti má Česká pošta výhradu na psaní do 350 gramů. Do tohoto limitu sice může konkurence vstoupit, ale s doručením nejméně za dvacet sedm korun. Od příštího roku se v souladu se směrnicí EU sníží výhrada na zásilky do 100 gramů, stejném oboru musí takové zásilky doručovat za nejméně devatenáct korun. Vyšší tarif oproti běžnému je poplatkem za to, že na rozdíl od České pošty nemá soukromý poskytovatel povinnost dopravovat zásilku z kteréhokoli místa na území ČR na jakoukoli domácí adresu a může si proto vybírat pouze doručení, která jsou pro něj zisková. Povinnost poskytovat veškeré poštovní služby za regulované ceny je státním či národním poštám kompenzována tzv. výhradou, tedy monopolem na některé poštovní služby, u nichž je možné dosahovat alespoň určitého zisku. K takovýmto službám patří v ze mích Evropské unie i tzv. adresná reklamní zásilka, respektive direkt mailing. Poště se tento produkt vyplatí, protože každá direkt marketingová akce znamená takový obrat, že si může pošta dovolit ivýrazné množstevní slevy oproti normální taxe. Česká pošta má však v současnosti obavy, že by o jeden z mála výdělečných produktů mohla přijít. České poštovní názvosloví je totiž ještě stále poplatno poválečnému poštovnímu zákonu z roku 1946. Názvy tak neodpovídají, nebo jenom velmi přibližně, adekvátním termínům či jejich definicím v unijních směrnicích, to včetně připravované novely poštovního zákona, která je právě v připomínkovém řízení. Není proto divu, že příliš benevolentní a nepřesná definice povzbudila konkurenci, která se již pokusila monopol na adresné reklamní zásilky narušit. Pošta proto hledá zastání u regulátora poštovního trhu a zároveň svého zřizovatele, kterým je ministerstvo informatiky. Přestože je definice adresné reklamní zásilky ve směrnici EU zcela jednoznačná, současná terminologie českého zákona o poštovních službách jednoznačný výklad direkt mailingu neumožňuje. Tím se otázka striktního vymezení výhrady zamlžuje a komplikuje. Existují proto pouze dvě vysvětlení - buď jde o nedbalost tvůrců zákona, nebo se jedná o úmysl. Česká pošta se má totiž podle záměrů vlády změnit na akciovou společnost, přičemž se zvažuje i její částečná privatizace. Nebyl by to v České republice první případ, kdy byl podnik před privatizací okleštěn o lukrativní zdroje příjmů, aby jeho hodnota pro nabyvatele zůstala co nejnižší. Výpadek monopolu na adresné reklamní zásilky by mohl znamenat až třetinový propad v každoročním několikasetmilionovém zisku.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít