Česká pošta nechce přijít o direkt marketing

29. září 2003, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
29. září 2003, 00:00

TRH POŠTOVNÍCH SLUŽEB BUDE OD PŘÍŠTÍHO ROKU VÝZNAMNĚ LIBERALIZOVÁN. ČESKÁ POŠTA TOTIŽ V ZÁVISLOSTI NA PŘIJÍMÁNÍ SMĚRNIC EU ZTRATÍ ČÁST DOSAVADNÍ VÝHRADY V OBLASTI LISTOVNÍCH ZÁSILEK.

V současnosti má Česká pošta výhradu na psaní do 350 gramů. Do tohoto limitu sice může konkurence vstoupit, ale s doručením nejméně za dvacet sedm korun. Od příštího roku se v souladu se směrnicí EU sníží výhrada na zásilky do 100 gramů, stejném oboru musí takové zásilky doručovat za nejméně devatenáct korun. Vyšší tarif oproti běžnému je poplatkem za to, že na rozdíl od České pošty nemá soukromý poskytovatel povinnost dopravovat zásilku z kteréhokoli místa na území ČR na jakoukoli domácí adresu a může si proto vybírat pouze doručení, která jsou pro něj zisková. Povinnost poskytovat veškeré poštovní služby za regulované ceny je státním či národním poštám kompenzována tzv. výhradou, tedy monopolem na některé poštovní služby, u nichž je možné dosahovat alespoň určitého zisku. K takovýmto službám patří v ze mích Evropské unie i tzv. adresná reklamní zásilka, respektive direkt mailing. Poště se tento produkt vyplatí, protože každá direkt marketingová akce znamená takový obrat, že si může pošta dovolit ivýrazné množstevní slevy oproti normální taxe. Česká pošta má však v současnosti obavy, že by o jeden z mála výdělečných produktů mohla přijít. České poštovní názvosloví je totiž ještě stále poplatno poválečnému poštovnímu zákonu z roku 1946. Názvy tak neodpovídají, nebo jenom velmi přibližně, adekvátním termínům či jejich definicím v unijních směrnicích, to včetně připravované novely poštovního zákona, která je právě v připomínkovém řízení. Není proto divu, že příliš benevolentní a nepřesná definice povzbudila konkurenci, která se již pokusila monopol na adresné reklamní zásilky narušit. Pošta proto hledá zastání u regulátora poštovního trhu a zároveň svého zřizovatele, kterým je ministerstvo informatiky. Přestože je definice adresné reklamní zásilky ve směrnici EU zcela jednoznačná, současná terminologie českého zákona o poštovních službách jednoznačný výklad direkt mailingu neumožňuje. Tím se otázka striktního vymezení výhrady zamlžuje a komplikuje. Existují proto pouze dvě vysvětlení - buď jde o nedbalost tvůrců zákona, nebo se jedná o úmysl. Česká pošta se má totiž podle záměrů vlády změnit na akciovou společnost, přičemž se zvažuje i její částečná privatizace. Nebyl by to v České republice první případ, kdy byl podnik před privatizací okleštěn o lukrativní zdroje příjmů, aby jeho hodnota pro nabyvatele zůstala co nejnižší. Výpadek monopolu na adresné reklamní zásilky by mohl znamenat až třetinový propad v každoročním několikasetmilionovém zisku.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče