Česká pošta nechce přijít o direkt marketing

29. září 2003, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
29. září 2003, 00:00

TRH POŠTOVNÍCH SLUŽEB BUDE OD PŘÍŠTÍHO ROKU VÝZNAMNĚ LIBERALIZOVÁN. ČESKÁ POŠTA TOTIŽ V ZÁVISLOSTI NA PŘIJÍMÁNÍ SMĚRNIC EU ZTRATÍ ČÁST DOSAVADNÍ VÝHRADY V OBLASTI LISTOVNÍCH ZÁSILEK.

V současnosti má Česká pošta výhradu na psaní do 350 gramů. Do tohoto limitu sice může konkurence vstoupit, ale s doručením nejméně za dvacet sedm korun. Od příštího roku se v souladu se směrnicí EU sníží výhrada na zásilky do 100 gramů, stejném oboru musí takové zásilky doručovat za nejméně devatenáct korun. Vyšší tarif oproti běžnému je poplatkem za to, že na rozdíl od České pošty nemá soukromý poskytovatel povinnost dopravovat zásilku z kteréhokoli místa na území ČR na jakoukoli domácí adresu a může si proto vybírat pouze doručení, která jsou pro něj zisková. Povinnost poskytovat veškeré poštovní služby za regulované ceny je státním či národním poštám kompenzována tzv. výhradou, tedy monopolem na některé poštovní služby, u nichž je možné dosahovat alespoň určitého zisku. K takovýmto službám patří v ze mích Evropské unie i tzv. adresná reklamní zásilka, respektive direkt mailing. Poště se tento produkt vyplatí, protože každá direkt marketingová akce znamená takový obrat, že si může pošta dovolit ivýrazné množstevní slevy oproti normální taxe. Česká pošta má však v současnosti obavy, že by o jeden z mála výdělečných produktů mohla přijít. České poštovní názvosloví je totiž ještě stále poplatno poválečnému poštovnímu zákonu z roku 1946. Názvy tak neodpovídají, nebo jenom velmi přibližně, adekvátním termínům či jejich definicím v unijních směrnicích, to včetně připravované novely poštovního zákona, která je právě v připomínkovém řízení. Není proto divu, že příliš benevolentní a nepřesná definice povzbudila konkurenci, která se již pokusila monopol na adresné reklamní zásilky narušit. Pošta proto hledá zastání u regulátora poštovního trhu a zároveň svého zřizovatele, kterým je ministerstvo informatiky. Přestože je definice adresné reklamní zásilky ve směrnici EU zcela jednoznačná, současná terminologie českého zákona o poštovních službách jednoznačný výklad direkt mailingu neumožňuje. Tím se otázka striktního vymezení výhrady zamlžuje a komplikuje. Existují proto pouze dvě vysvětlení - buď jde o nedbalost tvůrců zákona, nebo se jedná o úmysl. Česká pošta se má totiž podle záměrů vlády změnit na akciovou společnost, přičemž se zvažuje i její částečná privatizace. Nebyl by to v České republice první případ, kdy byl podnik před privatizací okleštěn o lukrativní zdroje příjmů, aby jeho hodnota pro nabyvatele zůstala co nejnižší. Výpadek monopolu na adresné reklamní zásilky by mohl znamenat až třetinový propad v každoročním několikasetmilionovém zisku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít