Česká pošta chce držet ceny při zemi

06. ledna 2003, 00:00 - Dušan Šrámek
06. ledna 2003, 00:00

Plošné zdražování služeb se nechystá I když se občas neoficiálně hovoří o privatizaci České pošty, v blízké době se s ní nepočítá. Pošta je totiž zisková a každý rok odevzdává do státní kasy 300 milionů korun. Je bílou vránou mezi státními podniky. O jejích perspektivách hovoříme s marketingovým ředitelem Pavlem W enischem.

Plošné zdražování služeb se nechystá

I když se občas neoficiálně hovoří o privatizaci České pošty, v blízké době se s ní nepočítá. Pošta je totiž zisková a každý rok odevzdává do státní kasy 300 milionů korun. Je bílou vránou mezi státními podniky. O jejích perspektivách hovoříme s marketingovým ředitelem Pavlem W enischem.

* Česká pošta bývá považována za nefunkčního státního molocha, který se bojí konkurence, protože by nepřežil. Co říkáte takovému hodnocení?

Česká pošta je podnikatelským subjektem, který má formu státního podniku. T o je vše, s čím lze ve vašem dotazu souhlasit. Není nefunkční, a to z žádného hlediska. Od státu nedostala za celou dobu své samostatné existence ani korunu, je zisková a pravidelně odvádí daně z příjmů. Dosahujeme kvality služeb srovnatelné s evropskými standardy a plně uspokojujeme potřeby přepravy písemností, předmětů a hotovostí na našem území i se zahraničím. Služby nabízíme za ceny, které při kurzovém přepočtu představují řádově třetinu úrovně západní Evropy. Konkurence se nebojíme, protože s ní máme již desetiletou zkušenost a na své straně máme řadu konkurenčních výhod, například plošnou síť, moderní technologie, kvalifikovaný personál.

* Kdo zaplatí České poště povodňové škody?

Povodně způsobily České poště značné ztráty. Měli jsme zatopeny schránky, pošty a další objekty. Některé pošty musely být uzavřeny kvůli elektřině nebo přerušeným komunikacím. Klesl počet podaných zásilek, i když část z nich byla pouze přesunuta do pozdějších termínů. Na celkovou bilanci roku je ještě brzy. Jisté ale je, že povodňové škody budou zčásti kryty pojištěním a zčásti z vnitřních zdrojů.

* Veřejnost nelibě přijala zdražení poštovních služeb. Proč k němu Česká pošta přistoupila? Proč se tisk nezabývá tím, že jeden peněžní ústav zdražil hotovostní výběry u přepážek na loňských třicet a letošních čtyřicet pět korun?

Proč se nikdo nevzrušuje zdražováním léků, telekomunikačních služeb nebo kabelových televizí o deseti nebo stokoruny? Proč takový podiv nad naší přidanou korunou na dopise? A to v situaci, kdy rostou náklady na všechny vstupy, kdy se zvyšují požadavky na komfort služeb, na provozní dobu pošt, na opakované večerní doručování atd. Po deseti letech úsporných programů, zeštíhlení o téměř sedm tisíc pracovních míst při podstatném rozšíření aktivit dosahujeme 3,1 % rentability provozních výnosů. Pouze z těchto zdrojů zajišťujeme investice. Opravdu si myslíte, že tato relace je nemravná? Jiná věc je termín. I my víme, že září není v rozpočtovém roce pro změnu cen nejvhodnější. Vzhledem k datu ukončení schvalovacího procesu jsme ale neměli jinou volbu.

* Co chystáte v letošním roce?

Nevím, jestli Vás nezklamu, ale musím říci, že žádné převratné změny v poštovních službách nepřipravujeme. Zahájili jsme on-line propojování pošt, které přispěje ke zvýšení rychlosti a spolehlivosti služeb. Budeme dále pokračovat ve vyhledávání nových příležitostí a přípravě nových služeb pro poštovní přepážky. Hledáme cesty, jak v souladu se záměry našeho nového ministra usnadnit veřejnosti přístup k internetu. Ale mohu vás i čtenáře uklidnit. Nepřipravujeme plošné zdražování. V zájmu obsluhy celého území se nechystáme zavřít všechny malé neefektivní pošty. Budeme se snažit dále zvýšit rentabilitu poštovního provozu, nikoliv ale touto cestou. Věříme, že se nám podaří znovu získat licenci na poštovní služby, jejíž platnost koncem roku vyprší.

* Co bude pro Českou poštu a její uživatele znamenat vstup do EU?

Česká pošta je již dlouho integrovanou součástí evropského i světového poštovnictví. Vstup České republiky do EU pro nás nebude znamenat výraznější změnu. Již dnes je poštovní trh značně otevřený konkurenci, na našem území podnikají tři zahraniční poštovní správy. Ceny poštovních služeb se budou pochopitelně měnit úměrně tomu, jak se budou vyrovnávat dosavadní disproporce příjmových a cenových hladin. Jak se bude zdražovat rohlík a boty, budou se zdražovat i poštovní služby. Změny relací by přinesla případná privatizace České pošty formou prodeje externímu subjektu. Ale to je samostatné téma.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče