Česká nákupní horečka rychle stoupá

24. listopadu 2003, 00:00 - VLADIMÍR PIKORA, MARKÉTA ŠICHTAŘOVÁ, Volksbank
24. listopadu 2003, 00:00

Maloobchodní tržby v září rostly nejrychleji od února roku 2000. Mimořádně rychle přitom rostl zejména prodej motorových vozidel, který si připsal 20,6 %. Bez motoristického segmentu vzrostly maloobchodní tržby jen o 6,1 %. I to je ale velmi dobrý výsledek.

Tržby rostly rychleji v prodejnách s nepotravinářským zbožím (+6,9 %) než prodejnách s potravinami (+4,8 %). Z nepotravinářského zboží se dařilo především prodávat zařízení pro domácnost, kde tržby vzrostly o 7,1 %. Zařízení pro domácnost se bude podle nás dobře prodávat i v příštích měsících. Souvisí to především s rychle rostoucí stavební výrobou. Nové byty si totiž vyžádají nové vybavení. Zajímavé bylo pozorovat pokračující velmi rychlý růst zásilkových prodejů (+39 %). Podle nás poroste zásilkový prodej v budoucnu dál s tím, jak se bude rozvíjet internet. Čemu se naopak nebude dařit, jsou second handy. To se projevuje ale již nyní. Lidé dávají přednost novému zboží a prodeje použitého zboží proto klesají (-11,2 %). Maloobchodní tržby vykazují dlouhodobý růst. Lidé využívají široké nabídky spotřebitelských úvěrů a začínají žít na dluh podobně, jako to je běžné v západní Evropě či USA. To se projevuje např. v tom, že prodeje rostou zejména v nepotravinářském segmentu, kam spadá zboží dlouhodobé spotřeby. Tu pravou žeň mají ovšem maloobchodníci teprve před sebou. Letošní Vánoce budou totiž co do tržeb rekordní. Napomůže k tomu souhra několika faktorů. Reálné mzdy rychle rostou, takže lidé mají co utrácet. Ti, kdo utrácet ze svého nechtějí nebo nemohou, již překonali někdejší rozpaky a neváhají si půjčit formou spotřebního úvěru. Tyto úvěry jsou navíc historicky nejlevnější. A také marketingová kampaň prodejců, která v předchozích letech v těchto dnech teprve začínala, je již v plném proudu. Reklama ovládá zákazníky stále více. Zpomalení spotřeby se dá čekat počátkem roku 2004, kdy na domácnosti dopadne reforma veřejných financí, a to zejména zvýšení některých daní. Krom toho v lednu by měla míra nezaměstnanosti dosáhnout rekordně nejvyšších hodnot, což přiměje mnohé domácnosti k šetření.

HLAVNÍM DŮVODEM ROSTOUCÍ SPOTŘEBITELSKÉ POPTÁVKY JE VÝRAZNÉ REÁLNÉ ZVÝŠENÍ MEZD V LETOŠNÍM ROCE (MEZIROČNĚ O 7,2 %). POSUN V CHOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ PŘINESL TAKÉ POKLES ÚROKOVÝCH SAZEB, KTERÝ ZLEVNIL PŮJČKY. OBJEM ÚVĚRŮ POSKYTNUTÝCH BANKAMI DOMÁCNOSTEM SE V ZÁŘÍ MEZIROČNĚ ZVÝŠIL TÉMĚŘ O 30 %.

Maloobchodní tržby

(meziroční změna v procentech)

09/02 5,6

10/02 1,4

11/02 0,1

12/02 2,7

01/03 4,4

02/03 4,3

03/03 1,0

04/03 5,9

05/03 2,1

06/03 7,5

07/03 6,4

08/03 5,8

09/03 9,4

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče