Česká nádraží mají investora

03. listopadu 2003, 00:00 - PETR BÝM A MARTIN SCHMARCZ
03. listopadu 2003, 00:00

Po více než dvou letech skončila soutěž na pronájem tří nádražních budov z majetku Českých drah (ČD). Vítězem se stala italská společnost Grandi Stazioni, která získala do dlouhodobého pronájmu pražské Hlavní nádraží a nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních.

Opravy nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních by měly trvat necelé tři roky, v Praze kolem pěti let. Pronájem je dohodnut na třicet let. Dráhy si od toho slibují výrazné zlepšení služeb pro cestující, finanční příjmy i zvýšení bezpečnosti v prostorách nádražních budov. Projekty pamatují i na fakt, že Fantova budova je památkově chráněná a budova nádraží v Mariánských Lázních památkově sledovaná. Hlavní nádraží v Praze patří k nejdůležitějším vrepublice - denně jím projde až sto tisíc osob a projede více než pět set vlaků. Podle HN Grandi Stazioni provádí podobné revitalizace nádraží v Itálii včetně největšího římského nádraží Termini. Celkem jich má v Itálii třináct a jejich vstupní investice tam dosáhly 600 milionů eur. Karlovarské noviny v těchto souvislostech mapují reakci veřejnosti - představitelé města, občané i podnikatelé jednoznačně vítají skutečnost, že se s největší pravděpodobností začne brzy opravovat karlovarské horní nádraží nákladem více než padesáti milionů korun. „Objekt nádraží dělá městu jen ostudu. Je dobré, že se začne opravovat iz toho důvodu, že zde vzniknou iobchůdky. Lidé tedy budou mít možnost podnikat a vzniknou zde inová pracovní místa,“ uvedl Pavel Dušek, podnikatel z Karlových Varů. MFD naopak referovala o záměrech „pražských“. Největší část z plánovaných investic 750 mil. Kč totiž bude směřovat právě na přeměnu odbavovací haly pražského nádraží a historické Fantovy kavárny. Italové zde plánují „utratit“ 658 milionů korun. Podle představ Českých drah by se mělo dosud nevzhledné a špinavé nádraží přeměnit v moderní obchodní centrum. Nový nájemce by měl mimo jiné výrazně oživit Fantovu kavárnu, která tvoří původní základ celého areálu nádraží. Na tyto změny si však Pražané a návštěvníci města budou muset počkat. Podle smluvních podmínek mohou Italové s rekonstrukcí začít až za 30 měsíců. Na dokončení oprav mají potom čas až do roku 2008.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu…
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín, ne na elektřinu
Technologie
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperskyho. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Spotify se více integruje. Seznamy skladeb můžete s přáteli tvořit i v Messengeru
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít