Česká konkurence Chorvatům nevoní

16. července 2007, 00:00 - admin
16. července 2007, 00:00

MILOSLAV CHLÁPEK, SPOLUMAJITEL FIRMY DEEPSEA: Společnost Deep Sea začínala s potápěčskou základnou v Chorvatsku. Zdejší podnikatelské prostředí ale není pro Čechy přívětivé. Firma své klienty vozí také na Kubu a v blízké budoucnosti chce seznam destinací rozšířit i o Francouzskou Polynésii.

MILOSLAV CHLÁPEK, SPOLUMAJITEL FIRMY DEEPSEA:

Společnost Deep Sea začínala s potápěčskou základnou v Chorvatsku. Zdejší podnikatelské prostředí ale není pro Čechy přívětivé. Firma své klienty vozí také na Kubu a v blízké budoucnosti chce seznam destinací rozšířit i o Francouzskou Polynésii.

Miloslav Chlápek s potápěním začal v roce 1996. Zalíbilo se mu to natolik, že již po roce začal v tomto oboru podnikat. „Kamarád měl tehdy takovou naivní představu udělat si základnu v Chorvatsku. Pustili jsme se do toho po hlavě a v podstatě načerno. Neřešili jsme pracovní povolení, bez kterého už to dneska ani nejde dělat,“ vzpomíná Chládek, spolumajitel firmy Deep Sea.

Na ostrově Cres si s kolegou pronajali část kempu. Za půjčené peníze nakoupili v holandském lodním bazaru staré gumové čluny a pár kompresorů. Pak už jen pořídili tři stany a první skupina zájemců o potápění mohla vyrazit.

„Zaznamenali jsme poměrně solidní úspěch. Lidi o to měli zájem. Když takhle zpětně vzpomínám, musím se ale smát. Pořádně jsme nevěděli co a jak. Na druhou stranu o co méně bylo profesionality, o to více bylo nadšení,“ konstatuje podnikatel.

ČESKÉ PODNIKATELE V LÁSCE NEMAJÍ

Postupně bylo jasné, že pokud má podnikání pokračovat, je třeba ho zlegalizovat. „O rok později jsme založili chorvatskou a českou společnost. Česká zajišťuje marketing a příjem peněz, chorvatská zabezpečuje vlastní fungování firmy,“ vysvětluje Chlápek.

Podle něj se čeští podnikatelé netěší u Chorvatů zrovna nejlepší pověsti. „Nemají rádi, když tam někdo jede a začne na jejich území podnikat. Peníze vybere v Česku a jim z toho nic nedá. Proto jsme si založili i chorvatské potápěčské centrum, včetně licence na provozování potápěčské školy,“ vysvětluje. S tím je ale spojeno množství administrativy. „Musíme například každý rok předávat úředně přeložený rodný list. Marně jsme se snažili vysvětlovat, že rodiče, datum narození i pohlaví máme pořád stejné, takže by vlastně mohli použít ten starý,“ popisuje Chlápek.

LIDÉ CHTĚJÍ EXOTICKÉ ZÁŽITKY

Dnes má Deep Sea v Chorvatsku moderní loď pro devatenáct lidí a pronajatý penzion. Potápěčská dovolená tam zákazníka vyjde zhruba na osm tisíc korun, bez dopravy a jídla. Sezona je tu od dubna do listopadu. Mimo toto období je ale možné jezdit do exotických destinací, jakými jsou například Kuba nebo Egypt.

„Přibývá lidí, kteří si chtějí dopřát nějaké neobyčejné zážitky. Ty nabízí například Kuba. Vozíme lidi do mořské rezervace, kde je jediná základna asi na sto šedesát ostrovů. Kubánci tam pouští jenom 300 potápěčů ročně,“ popisuje Chlápek.

Deep Sea na Kubě spolupracuje s tamní základnou, která patří panamské firmě, ale mají tam podíl i Italové a kubánská vláda. Výlet za tamním nedotčeným mořem vyjde zákazníka i s letenkou na sedmdesát tisíc korun. „Je to správný přístup k přírodě. Tento byznys není jako nějaká výroba. Nejde jen tak zvýšit spotřebu a snížit marži. Například v Egyptě to tak dělají a tamní příroda tím hodně trpí,“ vysvětluje Miloslav Chlápek.

CÍLEM JE FRANCOUZSKÁ POLYNÉSIE

Zájem o potápění v Chorvatsku však podle jeho slov klesá. Stále náročnější je také soužití s Chorvaty, kterým se zahraniční konkurence nelíbí. „Už se dokonce stalo, že nám někdo rozřezal čluny,“ vypráví. Spolupráci s Kubánci si naopak nemůže vynachválit. „Podle toho, co jsem viděl, musím říci, že jsou to opravdoví profíci. Všechno funguje,“ popisuje. Na Kubu vozí Deep Sea více než 100 lidí ročně. „V té rezervaci tvoří Češi největší část návštěvníků. Až za nimi jsou například Němci. To podle mého názoru vypovídá o naší rostoucí životní úrovni,“ konstatuje Chlápek.

Dalším cílem společnosti je vozit klienty do Francouzské Polynésie. „Tam zatím ještě žádná česká cestovka nejezdí. Moře je tam skutečné nádherné, ale od toho se pochopitelně odvíjí cena. Takový výlet bude stát okolo sto dvaceti tisíc korun,“ míní Chlápek.

POZOR NA EXTRÉMNĚ LEVNÉ NABÍDKY

Úroveň českého potápěčského trhu je podle Chlápka dobrá. „Lidé ale můžou narazit, pokud se snaží jít cestou nejlevnějšího zájezdu,“ upozorňuje. Zejména rizikové je podle něj dohadování zájezdu přes internet. „Slyšel jsem příhodu, že skupinka Čechů si přes internet objednala loď v Egyptě. Jenže když s plnou výbavou dojeli na místo, tak na ně žádná loď nečekala. Jednoduše někdo nabídl o pár dolarů víc a loď byla jeho,“ vypráví.

Kromě zájezdů nabízí společnost Deep Sea také kurzy potápění. Výcvik provádí v systému IANTD. A zájemci si mohou školením projít jak v Česku, tak v zahraničí. Rozšířit podnikatelský záběr o prodej potápěčské výstroje Chlápek zatím neuvažuje. „Konkurence je zde tvrdá a marže jsou nízké. Nevyplatilo by se nám to,“ vysvětluje.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče