Česká firma montuje nový náklaďák

03. srpna 2004, 00:00 - admin
03. srpna 2004, 00:00

Světlo světa spatřil před nedávnem nový nákladní automobil ZIL & Ferrus 4362 "Bičok". Na česko-lotyšsko-ruském projektu se podílí několik firem z ČR.

Světlo světa spatřil před nedávnem nový nákladní automobil ZIL & Ferrus 4362 „Bičok“. Na česko-lotyšsko-ruském projektu se podílí několik firem z ČR.

Díky agentuře na podporu obchodu CzechTrade se do projektu úspěšně podařilo zapojit českou společnost Galaxit. Ta bude společně s lotyšskou společností Ferrus a ruským Zilem montovat exportní verzi náklaďáku. Celou výrobu včetně postavení haly bude financovat lotyšská banka Rietuma, která otevřela v Praze jako první peněžní ústav z Lotyšska svou pobočku.

Prvotní obchod kolem nového nákladního automobilu Bičok okamžitě vyvolal další spolupráce. Ve městě Jelgava se počítá s výstavbou montážní haly s roční kapacitou zhruba 1000 nákladních pro Evropskou unii. CzechTrade již začal lobovat ve prospěch české firmy Warex, která by měla pomoci s výstavbou montované haly.

„Do dalších zakázek kolem karoserie vozu se již nyní podařilo prosadit  zlínskou firmu FlowTech,“ dodává výkonná ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková. Firma FlowTech, kterou v rámci asistenčních služeb doprovázela v Rize tamní zahraniční kancelář CzechTrade, bude dodávat továrně speciální detaily potřebné při výrobě vozu. Ferrus akceptoval českého výrobce především díky jeho zkušenosti a schopnosti dodávat flexibilní a malosériové dodávky.

 Výroba nákladního automobilu je prvním podobným projektem kooperace ve strojírenství (konkrétně automobilovém průmyslu) mezi dvěma zeměmi Evropské unie a Ruskem. U zrodu mezinárodního úspěchu stál rovněž tehdejší předseda vlády ČR Vladimír Špidla, jenž byl patronem loňské podnikatelské mise do Pobaltí. Premiér se několikrát v minulosti vyjádřil, že by rád viděl tento nákladní automobil i před Strakovou akademií. Zlatošedý „Bičok“ byl zatím k vidění před rižskou radnicí. Od 25. srpna ho mohou vidět návštěvníci 8. mezinárodní výstavy “ Motorshow 2004“ v Moskvě.

Celý projekt se podařilo realizovat velice rychle. Od seznamovací mise do uvedení prototypu uběhlo pouhých sedm měsíců. Další pozitivním výsledkem spolupráce tří zemí je i vytvoření mezinárodního týmu odborníků, jenž má velký potenciál pracovat na podobných projektech dále. Již nyní se rýsuje podobná forma spolupráce s běloruským producentem nákladních vozů MAZ , splňující normu Euro 3 a českým výrobním seskupením Galaxit/Panav.

Galaxit je výrobní družstvo, které vzniklo v roce 1993 transformací ze státního podniku. Těžištěm nabídky jsou na nákladní vozy. Valníkové nástavby vyrábí družstvo podle vlastní výkresové dokumentace a jsou vhodné k montáži na všechny typy podvozků od malých a středních až po těžké nákladní automobily. Galaxit využívá služeb CzechTrade od roku 2002.

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče