Češi stále ještě preferují vlastnictví před službou

16. června 2003, 00:00 - Marie Kolská, publicistka
16. června 2003, 00:00

Operativní leasing má hlavní rozvoj ještě před sebouŽádný správce vozového parku. Žádné starosti o to, aby byla všechna firemní auta v pořádku. To jsou hlavní výhody operativního leasingu.Zatímco finanční leasing není v zásadě nic jiného než forma splátkového prodeje, u operativního leasingu je princip zcela jiný - daleko bližší původnímu významu slova nájem.

Operativní leasing má hlavní rozvoj ještě před sebou

Žádný správce vozového parku. Žádné starosti o to, aby byla všechna firemní auta v pořádku. To jsou hlavní výhody operativního leasingu.

Zatímco finanční leasing není v zásadě nic jiného než forma splátkového prodeje, u operativního leasingu je princip zcela jiný - daleko bližší původnímu významu slova nájem. V první řadě se nájemce nestává po vypršení smlouvy majitelem pronajímané věci. Samozřejmě i taková dohoda je možná, s vlastní leasingovou smlouvou ale přímo nesouvisí. Nájemným si na druhé straně nájemce nekupuje pouze právo pronajímanou věc používat, ale také zajištění dalších služeb.

Srovnání s Evropou

Jestliže jsme v objemu finančního leasingu - především díky leasingu osobních automobilů - na úrovni srovnatelné s Evropou, o operativním leasingu se dá říci, že u nás teprve zapouští kořínky. V západní Evropě se formou operativního leasingu pořizuje zhruba čtvrtina vozidel, v ČR jde zatím jen asi o patnáct tisíc vozů. V loňském roce bylo uzavřeno více než 185 000 smluv finančního leasingu, ale pouze 11 906 smluv leasingu operativního. Také objem finančních prostředků mluví výrazně ve prospěch leasingu finančního oproti operativnímu: 92,85 mld. Kč versus 4,13 miliardy Kč. Čeští zákazníci zatím prostě preferují vlastnictví (ke kterému přes finanční leasing dojdou) před službou (která je podstatou leasingu operativního).

Operativní leasing se vyplatí firmám

Je třeba připustit, že operativní leasing není pro každého. Rodinný vůz si takovým způsobem zřejmě obstará málokdo. Pro firmy, a to nejen pro ty velké, však může být přínosem. Podle odborníků se už přibližně od pěti firemních aut vyplatí zajímat se o operativní leasing. Společnost, která se pro něj rozhodne, nemusí například zaměstnávat správce vozového parku, nemusí řešit problémy se servisem. A v krajním případě tzv. full-servisu se nemusí zabývat ani placením pojistek a silniční daně či přihlašováním vozidla. A když je pronajaté vozidlo nepojízdné? Leasingová společnost přistaví jiné.

Dvě možnosti placení

Nájemce může volit mezi dvěma odlišnými formami placení. V prvním případě platí paušálem: poplatky jsou pevně dány a nezávisí na momentální, byť nečekané službě (např. servis). Ve druhém případě je vyúčtování otevřené. Paušálem se platí pouze nevelká záloha a náklady se přeúčtovávají ve skutečné výši. Obě verze mají své výhody i nevýhody: Skutečné náklady může uživatel výrazně ovlivnit, na druhou stranu však při jakémkoli nečekaném problému bude muset sáhnout hlouběji do peněženky. Toho, kdo se rozhodne pro pevnou sazbu, neplánované výdaje sice nečekají, pravidelný paušál však vyjde zpravidla dráž. Další volbou je i forma operativního leasingu. Buď jde o pronájem, ve kterém většina provozních záležitostí leží na bedrech nájemce. Pronajímatel se stará v podstatě pouze o pojištění. Anebo je možné volit tzv. full-service leasing. V takovém případě zajišťuje leasingová společnost kromě různých pojištění, pokud jde o automobily, například dálniční poplatek, technický servis, karty pro bezhotovostní tankování, asistenční službu a přistavení náhradního vozu.

Příklad: Za menší užitkový vůz o pořizovací ceně půl milionu korun včetně zajištěného servisu, výměny pneumatik a olejů, pojištění, asistenční služby, dálniční známky a dalších poplatků zaplatí nájemce okolo 15 000 Kč měsíčně.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historická akvizice v oblasti GPU na obzoru. Firma vyvíjející grafiky PowerVR je na prodej
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít