Češi nejen hrají, umí hry i vyvíjet

04. února 2008, 00:00 - Jan Němec
04. února 2008, 00:00

Absolutní většina nejúspěšnějších a nejsilnějších herních vývojářských firem pochází z USA. Nezanedbatelného úspěchu v podobě milionů prodaných her pro PC i herní konzole na světových trzích se ale podařilo dosáhnout také minimálně dvěma českým firmám: Illusion Softworks a Bohemia Interactive Studio.

Illusion Softworks se ve světě počítačových her proslavil zejména třemi tituly. V roce 1999 vydal akční Hidden & Dangerous, jehož se prodalo přes milion kusů. O dva roky později pak Illusion Softworks na trh vypustila svou zřejmě největší „bombu“ Mafia. Té se prodalo dokonce více než dva miliony kusů a v době největší slávy vévodila několik měsíců žebříčkům prodejnosti ve více evropských zemích. Poslední trefou byla hra Vietkong, vytvořená ve spolupráci se spřízněnou vývojářskou firmou Pterodon. Také hra Vietkong dosáhla hranice milionu prodaných kusů.

Firma, kterou založil v roce 1997 Petr Vochozka společně s investorem rizikového kapitálu CRG, postupně spolupracovala s dalšími investory z Německa, Velké Británie a USA. Ti zajišťovali například distribuci. Nejužší spolupráci navázal Illusion Softworks s americkým herním gigantem Take-Two Interactive Software. Stále užší kooperace nakonec vyústila letos v lednu v prodej firmy. Prodejní cenu odmítly obě strany sdělit, podle odhadů odborníků z herního průmyslu se ale mohla pohybovat zhruba okolo 20 milionů dolarů. Přes dvě stovky vývojářů, kteří v Česku pro Illusion Softworks pracovali, tak od letoška budou vystupovat pod hlavičkou 2K Czech. A téměř dokončené pokračování Mafie už vyjde pod značkou Take-Two.

Vzhledem k akvizici momentálně Petr Vochozka ani nikdo jiný z bývalé Illusion Softworks téměř nekomunikuje s médii. Prakticky jediným jeho vyjádřením k životnímu obchodu bylo neutrální: „Firma už dorostla do určité velikosti a bylo nutné zajistit prostředky a klid pro další rozvoj.“

Podobně skoupí na slovo jsou i zástupci druhé české velmoci na světovém trhu videoher, společnosti Bohemia Interactive Studio. Po odmítnutí živého rozhovoru nakonec neodpověděli ani na domluvené písemné dotazy.

Firmu v roce 1999 založili bratři Marek a Ondřej Španělové. Od počátku se zaměřili především na válečné, maximálně realistické hry. Vrcholem byla bezesporu hra Operation Flashpoint, která si svou realističností zajistila uznání hráčů po celém světě a dosáhla milionových prodejů. Hra zaujala i vojenské profesionály, a to do té míry, že začali s Bohemia Interactive spolupracovat. Výsledkem byl tréninkový systém Virtual Battlespace, který je určen pro australskou a americkou armádu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít