Češi nejen hrají, umí hry i vyvíjet

04. února 2008, 00:00 - Jan Němec
04. února 2008, 00:00

Absolutní většina nejúspěšnějších a nejsilnějších herních vývojářských firem pochází z USA. Nezanedbatelného úspěchu v podobě milionů prodaných her pro PC i herní konzole na světových trzích se ale podařilo dosáhnout také minimálně dvěma českým firmám: Illusion Softworks a Bohemia Interactive Studio.

Illusion Softworks se ve světě počítačových her proslavil zejména třemi tituly. V roce 1999 vydal akční Hidden & Dangerous, jehož se prodalo přes milion kusů. O dva roky později pak Illusion Softworks na trh vypustila svou zřejmě největší „bombu“ Mafia. Té se prodalo dokonce více než dva miliony kusů a v době největší slávy vévodila několik měsíců žebříčkům prodejnosti ve více evropských zemích. Poslední trefou byla hra Vietkong, vytvořená ve spolupráci se spřízněnou vývojářskou firmou Pterodon. Také hra Vietkong dosáhla hranice milionu prodaných kusů.

Firma, kterou založil v roce 1997 Petr Vochozka společně s investorem rizikového kapitálu CRG, postupně spolupracovala s dalšími investory z Německa, Velké Británie a USA. Ti zajišťovali například distribuci. Nejužší spolupráci navázal Illusion Softworks s americkým herním gigantem Take-Two Interactive Software. Stále užší kooperace nakonec vyústila letos v lednu v prodej firmy. Prodejní cenu odmítly obě strany sdělit, podle odhadů odborníků z herního průmyslu se ale mohla pohybovat zhruba okolo 20 milionů dolarů. Přes dvě stovky vývojářů, kteří v Česku pro Illusion Softworks pracovali, tak od letoška budou vystupovat pod hlavičkou 2K Czech. A téměř dokončené pokračování Mafie už vyjde pod značkou Take-Two.

Vzhledem k akvizici momentálně Petr Vochozka ani nikdo jiný z bývalé Illusion Softworks téměř nekomunikuje s médii. Prakticky jediným jeho vyjádřením k životnímu obchodu bylo neutrální: „Firma už dorostla do určité velikosti a bylo nutné zajistit prostředky a klid pro další rozvoj.“

Podobně skoupí na slovo jsou i zástupci druhé české velmoci na světovém trhu videoher, společnosti Bohemia Interactive Studio. Po odmítnutí živého rozhovoru nakonec neodpověděli ani na domluvené písemné dotazy.

Firmu v roce 1999 založili bratři Marek a Ondřej Španělové. Od počátku se zaměřili především na válečné, maximálně realistické hry. Vrcholem byla bezesporu hra Operation Flashpoint, která si svou realističností zajistila uznání hráčů po celém světě a dosáhla milionových prodejů. Hra zaujala i vojenské profesionály, a to do té míry, že začali s Bohemia Interactive spolupracovat. Výsledkem byl tréninkový systém Virtual Battlespace, který je určen pro australskou a americkou armádu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková…
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Technologie
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít