Češi nejen hrají, umí hry i vyvíjet

04. února 2008, 00:00 - Jan Němec
04. února 2008, 00:00

Absolutní většina nejúspěšnějších a nejsilnějších herních vývojářských firem pochází z USA. Nezanedbatelného úspěchu v podobě milionů prodaných her pro PC i herní konzole na světových trzích se ale podařilo dosáhnout také minimálně dvěma českým firmám: Illusion Softworks a Bohemia Interactive Studio.

Illusion Softworks se ve světě počítačových her proslavil zejména třemi tituly. V roce 1999 vydal akční Hidden & Dangerous, jehož se prodalo přes milion kusů. O dva roky později pak Illusion Softworks na trh vypustila svou zřejmě největší „bombu“ Mafia. Té se prodalo dokonce více než dva miliony kusů a v době největší slávy vévodila několik měsíců žebříčkům prodejnosti ve více evropských zemích. Poslední trefou byla hra Vietkong, vytvořená ve spolupráci se spřízněnou vývojářskou firmou Pterodon. Také hra Vietkong dosáhla hranice milionu prodaných kusů.

Firma, kterou založil v roce 1997 Petr Vochozka společně s investorem rizikového kapitálu CRG, postupně spolupracovala s dalšími investory z Německa, Velké Británie a USA. Ti zajišťovali například distribuci. Nejužší spolupráci navázal Illusion Softworks s americkým herním gigantem Take-Two Interactive Software. Stále užší kooperace nakonec vyústila letos v lednu v prodej firmy. Prodejní cenu odmítly obě strany sdělit, podle odhadů odborníků z herního průmyslu se ale mohla pohybovat zhruba okolo 20 milionů dolarů. Přes dvě stovky vývojářů, kteří v Česku pro Illusion Softworks pracovali, tak od letoška budou vystupovat pod hlavičkou 2K Czech. A téměř dokončené pokračování Mafie už vyjde pod značkou Take-Two.

Vzhledem k akvizici momentálně Petr Vochozka ani nikdo jiný z bývalé Illusion Softworks téměř nekomunikuje s médii. Prakticky jediným jeho vyjádřením k životnímu obchodu bylo neutrální: „Firma už dorostla do určité velikosti a bylo nutné zajistit prostředky a klid pro další rozvoj.“

Podobně skoupí na slovo jsou i zástupci druhé české velmoci na světovém trhu videoher, společnosti Bohemia Interactive Studio. Po odmítnutí živého rozhovoru nakonec neodpověděli ani na domluvené písemné dotazy.

Firmu v roce 1999 založili bratři Marek a Ondřej Španělové. Od počátku se zaměřili především na válečné, maximálně realistické hry. Vrcholem byla bezesporu hra Operation Flashpoint, která si svou realističností zajistila uznání hráčů po celém světě a dosáhla milionových prodejů. Hra zaujala i vojenské profesionály, a to do té míry, že začali s Bohemia Interactive spolupracovat. Výsledkem byl tréninkový systém Virtual Battlespace, který je určen pro australskou a americkou armádu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít