Menu Zavřít

Češi letí na terénní vozy

6. 2. 2010
Autor: profit

Pivní lázně, tandemové seskoky, bagrování, k tomu nejrůznější masáže, výlety, výpravy a pobyty. Adrenalin vedle relaxace. Tuzemské firmy prodávají poukázky na stovky nejrůznějších zážitků. Češi je kupují především jako dárky.

„V době krize dávají lidé přednost levnějším zážitkům,“ říká Linda Vavříková, spolumajitelka společnosti Allegria.

Autor: Martin Siebert

Prodej poukazů na zážitky se už v Česku spolehlivě zabydlel. První tuzemské firmy s ním začínaly zhruba před pěti lety. Dnes se zprostředkování zážitků věnuje více než třicet různě velkých českých firem.

Podle podnikatelů z oboru se zážitky relativně dobře prodávají i v době krize. „Tu jsme pocítili především na konci roku 2008.

Loňský rok ale předčil naše očekávání, a Vánoce byly dokonce nejlepší v historii,“ říká Linda Vavříková, spolumajitelka společnosti Allegria.

Ceny výjimečných prožitků začínají na několika stovkách za masáže či půjčení různých „hraček“, jako jsou skákadla a lehokola. Zatoužíte-li po lepším dopravním prostředku, připlatíte si. Například víkend se sportovním vozem Lamborghini vyjde zákazníky firmy Zážitky.cz na necelých sto tisíc. Zážitkové agentury vás za desítky tisíc korun posadí do stíhačky, nechají přepadnout zásahovou jednotkou, připraví vám romantický víkend na zámku.

Lidé ale v krizi volí spíše levnější zážitky. „I proto jsme loni do nabídky zařadili například vouchery do restaurací a na ubytování,“ přibližuje aktuální situaci na trhu Linda Vavříková.

Jízda hummerem a masáže Podle spolumajitele zážitkové agentury Fan Motion Tomáše Sojáka mají lidé v posledních měsících zájem například o fotografování, od zvěčňování rodičů s dětmi až po umělecké fotografování s vizážisty. „Ovšem nejprodávanějším zážitkem roku 2009 byly pivní lázně,“ konstatuje Soják. Společnost Allegria zaznamenala v loňském roce největší úspěch s jízdou terénním vozem Hummer. „Velmi prodávané byly také masáže, především medová a čokoládová, a různé pobytové zážitky, například Lyžovačka v Peci od Sněžkou nebo Pivní lázně,“ konstatuje Vavříková. Také další z tuzemských předních zážitkových agentur, společnost Esence, hlásí za loňský rok největší poptávku po jízdách hummerem a různých masážích. Firma Zážitky.cz nejlépe prodávala „Sedmimílové boty“, ve kterých nadšenci skáčou až metr vysoko, přičemž mimo jiné spalují kalorie. Klienti společnosti Kouzelný dárek se loni kromě masáží nejčastěji oddávali paraglidingu v tandemu nebo létali balónem. Zorbing už neláká

Letošní zima přeje zážitkům spojeným se sněhem. Klienti zážitkových agentur jezdí za psím spřežením, pochodují ve sněžnicích, řídí rolby. Jinak ale podle podnikatelů roční období poptávku po zážitcích nějak radikálně neovlivňují. Poukazy totiž mívají dlouhou platnost, u zavedených agentur dvanáct měsíců. Lidé je tak nakupují i hodně dopředu, aby si obdarovaný mohl svůj zážitek dobře naplánovat.

Ani zážitkovému průmyslu se ovšem trendy zcela nevyhýbají. Příkladem toho, co ještě nedávno doslova frčelo a dnes už po tom ani pes neštěkne, je prý zorbing. „Lidé hledají zase něco nového, neobvyklého a neokoukaného,“ říká ředitel společnosti Zážitky.cz Jan Hájek.

BRAND24

Zážitky, které už nejsou tolik oblíbené, firmy ze svých nabídek i úplně vyřazují. „Pravidelně aktualizujeme naše portfolio dvou set zážitků. Zařazujeme novinky a vyřazujeme nejméně prodávané zážitky. Naposledy jsme vyřadili solnou jeskyni,“ popisuje ředitel společnosti Esence Marek Mohyla.

Firma Zážitky.cz zase nedávno rušila například tandemový seskok padákem s jedinou českou tandempilotkou, tedy skok z letadla se ženou. „Proč o něj nebyl zájem, to dodnes nevíme,“ říká Hájek.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).