Češi chtějí kvalitnější lyže

Petr Kamenický 05. února 2013, 14:38
05. února 2013, 14:38

„Cena je pro české zákazníky stále důležitá. S větším rozšířením lyžařského sportu a lepší dostupností informací v časopisech a na internetu se ale čím dál víc Čechů dívá i po kvalitě. Jsou ochotni připlatit si za lyže, které fungují podle jejich představ a budou jim sloužit několik let,“ říká Milan Luštinec, český výrobce lyží, snowboardů a majitel společnosti Galus Industrie z městečka Žacléř na severu Čech.

Byznys rozjel zkraje devadesátých let. Nejdříve jen v pár kusech pro tuzemsko. Další výroba, především pro zahraniční trhy, kam přes rakouského partnera dodával lyže velkým obchodním řetězcům pod jejich privátními značkami, se rozšířila natolik, že bylo nutné investovat do nových výrobních hal a zaměstnat víc lidí.

Výroba se postupně rozdělila na dva obchodní modely. Jeden je stále dodavatelský pro obchodní řetězce v Rakousku a v dalších zemích. Ten druhý, a podle majitele žacléřské společnosti Galus Industries perspektivnější, je výroba vlastních lyží pod značkou Lusti. Svou oblibu našly hlavně u sportovně založených Čechů, protože výroba lyží a snowboardů je postavena na kvalitních materiálech a poctivé ruční práci.

Češi kupují podle ceny, nebo podle kvality

„Český lyžař je specifický,“ dělí se o své zkušenosti z podnikání Luštinec a dodává: „Na jednu stranu zákazníci, co nepatří a ani nechtějí patřit mezi velké lyžaře, nakupují zásadně podle ceny, v některých případech podle ceny a barvy. Na svahu totiž nemají šanci poznat, že lyže je špatná, když se nikdy nesvezli na lepší.“

Podle Luštince je ale v Česku velmi silná skupina obyvatel, kteří se naučili dobře lyžovat a jsou ochotni do lyží a vybavení investovat dost peněz. „Stačí zajet do zahraničí, jako je Rakousko nebo Itálie, a ve vyhlášených střediscích uvidíte víc aut z Česka než místních.

Třeba v rakouském Kaprunu jsem si přišel jako doma,“ dodává s úsměvem bývalý důlní mechanik a dnes úspěšný podnikatel, který v podnikání stojí nohama na zemi. Je mu jasné, že nemůže svou produkcí a značkou konkurovat velikým firmám, jako jsou Atomic, Head, Völkl a další, přesto se lyže se značkou Lusti objevují na českých sjezdovkách čím dále častěji.

Hledání originality

Poslední trendy ve světě – a podle Luštince není důvod si myslet, že tomu u nás bude jinak – svědčí o tom, že velká část zákazníků sází na kvalitu spojenou s moderním a hlavně výjimečným designem. Tento lifestylový přístup je zatím mnoha českým firmám cizí, ale první vlaštovky zde již jsou.

„Sami nabízíme možnost vlastního designu povrchu lyže a počet zájemců o tuto službu stále stoupá. Jde často o dárek nebo o touhu odlišit se, mnohdy chce i majitel firmy mít na lyžích svou značku,“ říká Luštinec. V odhadech budoucích trendů je ale opatrnější.

„Je to těžké. Na jednu stranu tady bude většinová sportovní část lyžařů, kteří chtějí výkonné sportovní lyže, kde je kvalita důležitější než design. Budou-li ale na hory i nadále jezdit lidé, kteří se rádi obklopují designovými věcmi a pro něž je originalita v životě důležitá, pak i v rozvoji vlastních designových lyží vidím potenciál,“ dodává.


Milan Luštinec (46) pět let před sametovou revolucí dokončil Střední odborné učiliště Malé Svatoňovice. Následujících devět let (z toho dva roky absolvoval povinnou vojenskou službu) pracoval ve Východočeských uhelných dolech Jana Švermy v Žacléři.

V roce 1993 se rozhodl podnikat a založil firmu na výrobu lyží a snowboardů Galus Industries. Po sedmi letech uvedl na trh českou značku, která nezapře jeho jméno – Lusti. Zaměřuje se na sportovní, až závodní modely, koketuje s myšlenkou na větší prosazení designových lyží a snowboardů. Ve volném čase se věnuje sportu. Od lyžování přes motokros až po turistiku. Je ženatý a má dvě dcery.

Musíte si přečíst

Recept na válku: seberte vodu a jídlo, přidejte…

Stála na začátku civilizace klimatická změna?

Ropní giganti hlásí hluboké propady zisků

Monstanto s lidskou tváří. Firma omezí pesticidy a…

Britské banky propouštějí a zvažují záporné úroky

Růst HDP zpomalí, odhaduje bankovní asociace

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa