Češi budou při nákupech vánočních dárků šetrní

09. listopadu 2010, 14:59 - Profit, TZ
09. listopadu 2010, 14:59

Čeští spotřebitelé se budou při letošních vánočních nákupech stejně jako loni orientovat na levnější a praktické dárky.

Foto: Martin Siebert

Na rozdíl od zbytku Evropy tak Češi zůstávají příznivci tradice – pod stromečkem jsou nejvíce populární oblečení a knihy. Při výběru i nákupu dárků se pro mnohé stal téměř nepostradatelným pomocníkem internet, vyplývá ze závěrů Vánočního průzkumu společnosti Deloitte.

Podobně jako v předchozím roce pocítilo mnoho Čechů pokles kupní síly. Jedním z důsledků je, že 61% českých spotřebitelů je minimálně stejně jako loni rozhodnuto, že omezí okruh nakupovaných dárků na menší skupinu lidí a zaměří se na nejbližší rodinu, hlavně na děti.

Dárky jsou hlavní položkou, u které se výdaje mění, pokud je potřeba utáhnout opasky při vánočních nákupech, nebo naopak, pokud se rozpočet na svátky zvýší,“ řekl Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte v oddělení auditu.

Podle průzkumu se 66% českých spotřebitelů bude snažit kupovat dárky prezentované jako speciální nabídka. Na druhou stranu, polovina respondentů počítá se stejnými výdaji jako loni a čtvrtina počítá s nárůstem. V Evropě se přitom očekává v průměru snížení o 6%. Nejvíce pesimismu zaznívá ze zemí, které procházejí tvrdými rozpočtovými škrty, jako je Řecko, Irsko nebo Británie.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou užitečné a tradiční věci - oblečení (43%), knihy (41%), kosmetika a parfémy (37%), domácí počítače a notebooky (37%). Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze (41%). Zatímco v ostatních evropských zemí se většina dotázaných vyslovila nejčastěji pro dárkové poukazy, karty a balíčky, v České republice se tento fenomén teprve rozvíjí.

Internet je k vánočním nákupům využíván v České republice více než v průměru v celé Evropě. Jako nejčastější místo pro nákup dárků jsou ale uváděny hypermarkety, v loňském roce byly na prvním místě obchodní domy. Pokud Češi používají internet, většinou provádějí průzkum a srovnávají ceny, pouze část Čechů (40%) zakončí vyhledávání nákupem. Internet tak zůstává hlavním distribučním kanálem, který pomáhá získat představu o produktech a cenách.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít