Češi budou při nákupech vánočních dárků šetrní

09. listopadu 2010, 14:59 - Profit, TZ
09. listopadu 2010, 14:59

Čeští spotřebitelé se budou při letošních vánočních nákupech stejně jako loni orientovat na levnější a praktické dárky.

Foto: Martin Siebert

Na rozdíl od zbytku Evropy tak Češi zůstávají příznivci tradice – pod stromečkem jsou nejvíce populární oblečení a knihy. Při výběru i nákupu dárků se pro mnohé stal téměř nepostradatelným pomocníkem internet, vyplývá ze závěrů Vánočního průzkumu společnosti Deloitte.

Podobně jako v předchozím roce pocítilo mnoho Čechů pokles kupní síly. Jedním z důsledků je, že 61% českých spotřebitelů je minimálně stejně jako loni rozhodnuto, že omezí okruh nakupovaných dárků na menší skupinu lidí a zaměří se na nejbližší rodinu, hlavně na děti.

Dárky jsou hlavní položkou, u které se výdaje mění, pokud je potřeba utáhnout opasky při vánočních nákupech, nebo naopak, pokud se rozpočet na svátky zvýší,“ řekl Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte v oddělení auditu.

Podle průzkumu se 66% českých spotřebitelů bude snažit kupovat dárky prezentované jako speciální nabídka. Na druhou stranu, polovina respondentů počítá se stejnými výdaji jako loni a čtvrtina počítá s nárůstem. V Evropě se přitom očekává v průměru snížení o 6%. Nejvíce pesimismu zaznívá ze zemí, které procházejí tvrdými rozpočtovými škrty, jako je Řecko, Irsko nebo Británie.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou užitečné a tradiční věci - oblečení (43%), knihy (41%), kosmetika a parfémy (37%), domácí počítače a notebooky (37%). Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze (41%). Zatímco v ostatních evropských zemí se většina dotázaných vyslovila nejčastěji pro dárkové poukazy, karty a balíčky, v České republice se tento fenomén teprve rozvíjí.

Internet je k vánočním nákupům využíván v České republice více než v průměru v celé Evropě. Jako nejčastější místo pro nákup dárků jsou ale uváděny hypermarkety, v loňském roce byly na prvním místě obchodní domy. Pokud Češi používají internet, většinou provádějí průzkum a srovnávají ceny, pouze část Čechů (40%) zakončí vyhledávání nákupem. Internet tak zůstává hlavním distribučním kanálem, který pomáhá získat představu o produktech a cenách.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít