Češi budou při nákupech vánočních dárků šetrní

09. listopadu 2010, 14:59 - Profit, TZ
09. listopadu 2010, 14:59

Čeští spotřebitelé se budou při letošních vánočních nákupech stejně jako loni orientovat na levnější a praktické dárky.

Foto: Martin Siebert

Na rozdíl od zbytku Evropy tak Češi zůstávají příznivci tradice – pod stromečkem jsou nejvíce populární oblečení a knihy. Při výběru i nákupu dárků se pro mnohé stal téměř nepostradatelným pomocníkem internet, vyplývá ze závěrů Vánočního průzkumu společnosti Deloitte.

Podobně jako v předchozím roce pocítilo mnoho Čechů pokles kupní síly. Jedním z důsledků je, že 61% českých spotřebitelů je minimálně stejně jako loni rozhodnuto, že omezí okruh nakupovaných dárků na menší skupinu lidí a zaměří se na nejbližší rodinu, hlavně na děti.

Dárky jsou hlavní položkou, u které se výdaje mění, pokud je potřeba utáhnout opasky při vánočních nákupech, nebo naopak, pokud se rozpočet na svátky zvýší,“ řekl Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte v oddělení auditu.

Podle průzkumu se 66% českých spotřebitelů bude snažit kupovat dárky prezentované jako speciální nabídka. Na druhou stranu, polovina respondentů počítá se stejnými výdaji jako loni a čtvrtina počítá s nárůstem. V Evropě se přitom očekává v průměru snížení o 6%. Nejvíce pesimismu zaznívá ze zemí, které procházejí tvrdými rozpočtovými škrty, jako je Řecko, Irsko nebo Británie.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou užitečné a tradiční věci - oblečení (43%), knihy (41%), kosmetika a parfémy (37%), domácí počítače a notebooky (37%). Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze (41%). Zatímco v ostatních evropských zemí se většina dotázaných vyslovila nejčastěji pro dárkové poukazy, karty a balíčky, v České republice se tento fenomén teprve rozvíjí.

Internet je k vánočním nákupům využíván v České republice více než v průměru v celé Evropě. Jako nejčastější místo pro nákup dárků jsou ale uváděny hypermarkety, v loňském roce byly na prvním místě obchodní domy. Pokud Češi používají internet, většinou provádějí průzkum a srovnávají ceny, pouze část Čechů (40%) zakončí vyhledávání nákupem. Internet tak zůstává hlavním distribučním kanálem, který pomáhá získat představu o produktech a cenách.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít