Černomořský comeback

10. října 2007, 19:32 - Tereza Regnerová
10. října 2007, 19:32

V sousedním Rumunsku jsou ceny letních bytů dvojnásobné

Bulharsko nabývá rychlým tempem na popularitě. Čisté moře, levné životní náklady a příslib růstu cen nemovitostí se ukázaly jako dostatečně motivující důvod pro masivní příliv zahraničních investic ze západní, ale i střední Evropy. I Češi, kteří po pádu železné opony upnuli svou pozornost na exotičtější země, znovu objevují kouzlo této pro ně tradiční prázdninové destinace.

Druhé Španělsko.

V posledních dvou letech Bulharsko bylo a ještě několik let bude v hledáčku investorů, kteří chtějí vložit své finance do nemovitostí, zejména do letních bytů s předpokladem růstu cen. V této zemi je život stále levnější než v ostatních státech Unie. Ačkoli ceny nemovitostí během posledních pěti let závratně vzrostly, proti jiným rekreačním lokalitám jsou stále velmi výhodné. Například srovnatelné nemovitosti na chorvatském pobřeží jsou v průměru o dvojnásobek dražší. O nevyváženém poměru cen svědčí příběh jednoho Brita, který si za svůj londýnský dům mohl pořídit až 25 nemovitostí v Bulharsku. Hlavními propagátory investic do starších i nových nemovitostí v Bulharsku jsou především Britové, Irové, Němci, Švédové a Finové – v podstatě ty samé skupiny, které počátkem 90. let ukládaly své prostředky do španělských a portugalských nemovitostí. V posledních letech začínají vedle investorů ze západní Evropy projevovat zájem i středoevropské státy, včetně sousedního Rumunska, jehož ceny prázdninových nemovitostí jsou dvojnásobně dražší než bulharské.

Ve znamení návratu.

Bulharsko bylo jednou z mála zemí, kam bylo možné v éře komunismu vycestovat za mořem. V 80. letech se počet Čechoslováků, kteří se zde rekreovali, vyšplhal na 400 tisíc. Oblíbenou destinací československých turistů bylo zejména Sluneční pobřeží, které patřilo mezi nejznámější a nejluxusnější oblasti země. S otevřením „západních“ hranic však zájem o Bulharsko značně opadl. Češi se sem začali vracet zhruba v polovině 90. let, loni se jich v Bulharsku rekreovalo 115 tisíc a zájem neustále roste. Předpokládá se, že letos zemi navštíví až 125 tisíc českých turistů. Jak tvrdí Martin Pinl ze společnosti Alexandria Real, kdysi luxusní severní pobřeží, které se vyznačovalo úměrným počtem hotelových zařízení a velkorysou plochou zeleně, změnilo v průběhu posledních deseti let radikálně svůj charakter. Oblast je v současné době doslova zavalena apartmánovými komplexy táhnoucími se v kilometrových řadách prvních padesát metrů od moře. Postupem času zde byly rozparcelovány zbylé volné prostory. Hustota nově vznikajících hotelů a apartmánů mnohdy předčí i nechvalně známé Miami a některé části Španělska. Ačkoliv si lidé mohou podávat vzájemně ruce do protějších oken hotelů, stále se zde staví, nakupuje a prodává.
I některé české společnosti se rozhodly investovat a stavět právě v Bulharsku. Stoupající nároky návštěvníků Bulharska přiměly tuzemské cestovní kanceláře vybudovat hotely, které by odpovídaly luxusní poptávce jejich klientů. Jednou z prvních je společnost Alexandria Real, která v dubnu zahájila v bulharské obci Carevo projekt Hermes Club Hotel Apartaments. Za čtvrt miliardy korun tam do roka vyroste čtyřhvězdičkový hotel a 76 apartmánů. Do hotelů již dříve investovaly i jiné české firmy. Největší český hotelový řetězec Orea Hotels koupil parcely v oblasti Primorska. Své finance do zahraničních hotelů investovala i cestovní kancelář Čedok, která ve spolupráci s bulharskými hoteliéry postavila Park Hotel Golden Beach na Zlatých pískách.

Za výhled se platí.

Současnou situaci Bulharska lze srovnat s Českem před osmi až deseti lety. Očekává se, že ceny brzy dorovnají evropský standard a celkově se zlepší dopravní infrastruktura země. „Lidé se u nás poučili z vývoje nemovitostního trhu a investují své finance do nemovitostí. Stejně jako se před pěti lety zhodnotila koupě apartmánu ve Špindlerově Mlýně, vyplatí se dnes angažovat na bulharském nemovitostním trhu,“ říká Martin Pinl.
Kdo se rozhodne koupit nemovitost v Bulharsku, musí počítat s určitými komplikacemi. Byty bez podílu na pozemku koupit lze. Bulharské zákony však neumožňují, aby se zahraniční fyzická nebo právnická osoba stala majitelem pozemku. Kdo chce investovat do nemovitostí, ke které se váže vlastnictví pozemku nebo podílu na něm, nebo chtějí zájemci samostatné pozemky, musí v Bulharsku založit společnost s ručením omezením. Většinou to trvá měsíc a finance za poplatky a právníka tvoří asi osm procent z ceny nemovitosti.
Jak zdůvodňují odborníci, cena za pozemky u moře se odvíjí od toho, jak bude zastavěno jeho okolí, a také podle kvality výhledu do krajiny. V Bulharsku vstoupí od 1. ledna 2008 v platnost nový zákon, který nepovoluje výstavbu blíže než sto metrů od pobřeží moře. Projekty, které jsou dnes ve fázi výstavby, tedy budou mít v budoucnu proti chystaným projektům drženým dále od vody velkou cenovou výhodu.

Možnosti jihu.

Některé oblasti jsou dnes již přeinvestované a příliš zastavěné neregulovanou výstavbou z let minulých. Jde zejména o známá letoviska na severu země, jako jsou Zlaté písky a Sluneční pobřeží se Svetim Vlasem a Nesebrem. Naopak od Primorska na jih směrem k tureckým hranicím je možné stále nalézt nezastavěné plochy a poloprázdné mořské pláže. Díky hornatému charakteru jižních pláží, kde mořský břeh přechází v pohoří, není možný rozvoj výstavby ve větším měřítku. Také ceny jsou zde podstatně nižší. Na rozdíl od oblastí na Slunečním pobřeží, kde mají apartmány s výhledem na moře hodnotu dva tisíce eur za metr čtvereční, v jihobulharském městečku lze pořídit nemovitost přímo u moře od 990 až 1400 eur za metr čtvereční.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče