Černá skřínka promluvila

08. června 2010, 14:02 - Petr Korbel
08. června 2010, 14:02

Polsko již ví, co se dělo v pilotní kabině letadla, v jehož troskách zahynulo 96 lidí včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. Mnoho otazníků ale zůstává.

Autor: Airliners.net

Poláci zveřejnili záznam z černé skřínky prezidentského letadla Tupolev Tu-154M, které havarovalo v husté mlze při pokusu o přistání u Smolenska. Konverzace odhaluje, že piloti si byli vědomi rizika. V kabině však do poslední chvíle dlel i velitel polských leteckých sil Andrzej Błasik.

Vyšetřování leteckých katastrof často trvá několik let. Havárie zpravidla nemají jen jednu příčinu. I v případě absurdní situace, kdy pilot posadil za řízení svého syna, se ukázalo, že chlapec nebyl jediným důvodem katastrofy. Záznam konverzace nemůže odhalit celou pravdu. Důležitý rozhovor proběhl mimo dosah mikrofonů. K došetření havárie bude nutné přesně spojit data z pilotní kabiny s údaji zapisovače technických parametrů a shromáždit další věcné důkazy. Přepis rozhovorů však vyvrací některé fámy.

Problém nebyl v ruštině. Posádka varování řídicí věže přijala a jasně mu rozuměla. Neodpověděla pouze na dotaz, který zněl: „Na vojenském letišti jste už přistávali?“ Nestandardně se pak chovala až při samotném přiblížení. Z hlediska Rusů šlo o letadlo cizí země s hlavou státu na palubě, nemohli mu přistání zakázat, mohli pouze doporučit, aby zamířilo na záložní letiště. Řídící letového provozu to učinil. Před mlhou varovala i posádka jiného polského stroje, v němž přiletěli novináři. Také toto upozornění posádka přijala. Piloti zároveň věděli, že ruský iljušin, který měl přistávat před nimi, pokus vzdal a odletěl na záložní letiště.

Deník Gazeta Wyborcza píše, že prokuratura by měla vysvětlit, co znamenají slova ředitele diplomatického protokolu Mariusze Kazany. Ten ke kapitánovi letadla Arkadiuszovi Protasiukovi pronesl větu: „Zatím není rozhodnutí prezidenta, co dělat dál“. Rozhodnutí sice teoreticky bylo na pilotech, po předchozích zkušenostech se však mohli obávat, že jako důstojníci budou vrchním velitelem obviněni z nedostatku zmužilosti.

Záhadou zůstává, proč posádka pokračovala v pokusu o přiblížení i v době, kdy ji přístroje opakovaně varovaly před blížícím se terénem. Po havárii se někteří polští představitelé negativně vyjadřovali ke kvalitě letadla Tu-154M, posádka si však na žádný technický problém nestěžovala (měla jen problém, že někdo „se naštve“). Stačilo by, aby piloti uposlechli varování přístrojů, a k havárii by nedošlo. Palivo by jim k letu na záložní letiště stačilo. Letci se však najednou chovali, jako by si ani neprostudovali provozní letovou příručku – proto se objevila spekulace, zda kapitána nevystřídal Błasik. V příručce jsou stanovena minima dohlednosti a výška rozhodnutí, pod kterou nesmí letadlo sklesat, pokud kapitán nevidí dráhu, při různých podmínkách přistávání. Piloti to však ignorovali a chovali se, jako by někoho museli poslouchat.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít