Černá skřínka promluvila

08. června 2010, 14:02 - Petr Korbel
08. června 2010, 14:02

Polsko již ví, co se dělo v pilotní kabině letadla, v jehož troskách zahynulo 96 lidí včetně prezidenta Lecha Kaczyńského. Mnoho otazníků ale zůstává.

Autor: Airliners.net

Poláci zveřejnili záznam z černé skřínky prezidentského letadla Tupolev Tu-154M, které havarovalo v husté mlze při pokusu o přistání u Smolenska. Konverzace odhaluje, že piloti si byli vědomi rizika. V kabině však do poslední chvíle dlel i velitel polských leteckých sil Andrzej Błasik.

Vyšetřování leteckých katastrof často trvá několik let. Havárie zpravidla nemají jen jednu příčinu. I v případě absurdní situace, kdy pilot posadil za řízení svého syna, se ukázalo, že chlapec nebyl jediným důvodem katastrofy. Záznam konverzace nemůže odhalit celou pravdu. Důležitý rozhovor proběhl mimo dosah mikrofonů. K došetření havárie bude nutné přesně spojit data z pilotní kabiny s údaji zapisovače technických parametrů a shromáždit další věcné důkazy. Přepis rozhovorů však vyvrací některé fámy.

Problém nebyl v ruštině. Posádka varování řídicí věže přijala a jasně mu rozuměla. Neodpověděla pouze na dotaz, který zněl: „Na vojenském letišti jste už přistávali?“ Nestandardně se pak chovala až při samotném přiblížení. Z hlediska Rusů šlo o letadlo cizí země s hlavou státu na palubě, nemohli mu přistání zakázat, mohli pouze doporučit, aby zamířilo na záložní letiště. Řídící letového provozu to učinil. Před mlhou varovala i posádka jiného polského stroje, v němž přiletěli novináři. Také toto upozornění posádka přijala. Piloti zároveň věděli, že ruský iljušin, který měl přistávat před nimi, pokus vzdal a odletěl na záložní letiště.

Deník Gazeta Wyborcza píše, že prokuratura by měla vysvětlit, co znamenají slova ředitele diplomatického protokolu Mariusze Kazany. Ten ke kapitánovi letadla Arkadiuszovi Protasiukovi pronesl větu: „Zatím není rozhodnutí prezidenta, co dělat dál“. Rozhodnutí sice teoreticky bylo na pilotech, po předchozích zkušenostech se však mohli obávat, že jako důstojníci budou vrchním velitelem obviněni z nedostatku zmužilosti.

Záhadou zůstává, proč posádka pokračovala v pokusu o přiblížení i v době, kdy ji přístroje opakovaně varovaly před blížícím se terénem. Po havárii se někteří polští představitelé negativně vyjadřovali ke kvalitě letadla Tu-154M, posádka si však na žádný technický problém nestěžovala (měla jen problém, že někdo „se naštve“). Stačilo by, aby piloti uposlechli varování přístrojů, a k havárii by nedošlo. Palivo by jim k letu na záložní letiště stačilo. Letci se však najednou chovali, jako by si ani neprostudovali provozní letovou příručku – proto se objevila spekulace, zda kapitána nevystřídal Błasik. V příručce jsou stanovena minima dohlednosti a výška rozhodnutí, pod kterou nesmí letadlo sklesat, pokud kapitán nevidí dráhu, při různých podmínkách přistávání. Piloti to však ignorovali a chovali se, jako by někoho museli poslouchat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít