Ceny se liší až o sto procent

20. června 2005, 00:00 - ERICH HANDL
20. června 2005, 00:00

TISK KLIENTSKÉHO ČASOPISU Chcete vyrábět klientský časopis a sháníte tiskárnu? Profit otestoval možnosti tisku na trhu a zjistil, že ceny jednotlivých tiskáren se liší až o sto procent. Boom klientských a zaměstnaneckých časopisů nekončí, stále více firem chce mít vlastní tištěné médium.

TISK KLIENTSKÉHO ČASOPISU Chcete vyrábět klientský časopis a sháníte tiskárnu? Profit otestoval možnosti tisku na trhu a zjistil, že ceny jednotlivých tiskáren se liší až o sto procent.

Boom klientských a zaměstnaneckých časopisů nekončí, stále více firem chce mít vlastní tištěné médium. Za kolik se dá takový časopis vyrobit? Profit rozeslal fiktivní poptávku na barevný čtvrtletník, který měl mít čtyřiadvacet stran a náklad deset tisíc výtisků. Do této poptávky jsme udali požadovaný typ papíru a rozměry.

Sešlo se sedm konkrétních nabídek, jejichž ceny se neuvěřitelně liší. Vandruck Sedlčany je schopen nabídnout cenu za jeden výtisk ve výši 6,40 koruny, naproti tomu společnost Barko Kosmonosy si řekla o 12,90 koruny (vše bez DPH). Za desetitisícový náklad by tedy zadavatel na jednom místě dal 640 tisíc, na jiném 1,29 milionu korun. Nutno ale dodat, že některé tiskárny už mají v ceně přípravu v DTP studiu, balení do folie a dopravu, jiné nikoli.

UŽITEČNÝ SERVER B2M

Kde začít při shánění nejlevnější tiskárny? My jsme to zkoušeli nejdříve přímo, prostřednictvím internetového vyhledavače. Pak jsme ale zjistili, že mnohem efektivnější je to přes oborový server B2M, který nabídku rozešle zdarma množství tiskáren po celé republice. Dohromady jsme pak dostali zhruba dvacítku různých kalkulací ze všech koutů republiky, sedm z nich již obsahovalo konkrétní cenu.

Důležitá zkušenost, kterou jsme při testu udělali, je precizování nabídky. I když jsme si původně mysleli, že jsme do jejího znění dali maximum údajů, některé přesto chyběly. Řada tiskáren pak požadovala upřesnění různých parametrů, v našem případě například vazby, barevnosti, zpracování obálky. Například V. Janáš z tiskárny JDS nám odpověděl: „Ze zadané poptávky není jasná barevnost tisku, zda má časopis obálku. Po upřesnění rád spočítám.“ 

PARAMETRY FIKTIVNÍHO ČASOPISU

 Typ časopisuklientský 
 Periodicitačtvrtletník 
 Náklad10 000 výtisků 
 Formát A4  
 Počet stran20 + 4 (obálka) 
 Obálkalesklé lamino 
 VazbaV1 
 Barevnostplnobarevný  

Proto je ještě před zadáním poptávky nutné se poradit s odborníkem, laik se dopustí mnoha chyb. V poptávce podle naší zkušenosti každopádně musí být informace, zda je magazín plnobarevný či nikoli. Tiskárny se také budou ptát, zda se papír obálky bude lišit od vnitřku a jaký materiál klient na zpracování obálky požaduje. Nejlevnější je takzvané lamino, dražší bude lesklá křída.

POZOR NA DOPRAVU

Co všechno je potřeba vedle zaplacení vlastního tisku pro úspěch udělat a jaké další náklady to přinese? Zájemce musí nejdříve nějak tiskárně dodat podklady. Velká nakladatelství je posílají na rotačky po drátě, malá firma musí počítat s tím, že poveze tiskařům materiály na CD-ROM. Po ukončení díla si zadavatel musí práci pečlivě zkontrolovat a reklamovat případné chyby. Ani velké tiskárny se jim neubrání.

Po převzetí zakázky je třeba časopisy nějak dostat do firmy (místa budoucí distribuce). Pokud si zadavatel nebude vozit z tiskárny časopisy sám, vyjde ho převoz deseti tisíc kusů magazínu v průměru na osm korun za kilometr. To je v případě cesty z nedaleké tiskárny pakatel, ale z Aše do Ostravy už to dá slušnou přirážku. Někde se ale, jak je již zmíněno výše, za dopravu neplatí: „Dopravu, stejně jako balení do folie a přípravu v DTP studiu již máme započtenu v ceně,“ napsala nám Kateřina Tatoušková z obchodního oddělení Vandrucku Sedlčany.

DO DESETI DNŮ Tiskárny se také liší požadavky na výši zálohy na zakázku, kterou je nutné složit předem. Některé nepožadují žádnou, jinde se předem platí třeba osmdesát procent z ceny. Důležité je také zjistit si předem termín, do kterého jsou tiskaři schopni zakázku vyhotovit. Námi zjištěné minimum je pět dnů, všechny oslovené tiskárny se vešly do deseti. Umějí také nabídnou další přidané služby, které můžou firmy zajímat: „Upozorňuji, že máme volné kapacity na potisk triček a výrobu samolepek,“ napsal nám například Václav Bělka z tiskárny Barko. Zjištěním testu je každopádně skutečnost, že vybírat si tiskárnu pečlivě se vyplatí a lze na tom hodně ušetřit. Konkurence v oboru je veliká a je dobré zjistit si ty nejlevnější tiskaře, se kterými by zřejmě ještě bylo při pravidelné spolupráci možné dohodnout další slevy.  ZJIŠTĚNÉ CENY TISKU |Tiskárna|Cena/kus (Kč)** |

 Vandruck Sedlčany6,40 
 VM Press Písek7,52 
 Decibel Zásmuky8,20 
 Onyx Company8,50 
 Baloušek Hlučín8,90 
 Tiskárna Macík, Sedlčany9,27 
 Barko Kosmonosy12,90 

Pozn.: ceny jsou bez DPH.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče