Ceny nových vozů by měly jít dlouhodobě dolů

04. srpna 2003, 00:00 - Karel Nový, auta@profit.cz
04. srpna 2003, 00:00

I nejprestižnější světoví ekonomičtí analytici předpovídali snad už na letošní pololetí ukončení vleklé recese automobilového trhu. Podle prodejních výsledků se tak ale neděje. První oživení by mohlo podle cenového experta Tomáše Majera přijít na podzim, ale i tak by podle něj měly ceny nových vozů dlouhodobě spíše klesat.

Pohled experta

I nejprestižnější světoví ekonomičtí analytici předpovídali snad už na letošní pololetí ukončení vleklé recese automobilového trhu. Podle prodejních výsledků se tak ale neděje. První oživení by mohlo podle cenového experta Tomáše Majera přijít na podzim, ale i tak by podle něj měly ceny nových vozů dlouhodobě spíše klesat.

* Jak recesi automobilového trhu pocítí přímo na sobě běžný člověk?

Některé automobilky výrazně zlevnily některé modely.

* Které značky podle vás skomíráním prodejů očividně hodně trpí?

Patrné propady jsem zaznamenal u Škody, Nissanu a třeba i Renaultu. naopak Opel a Ford vykazují pozoruhodné zisky.

* U Opelů a Fordů našli tedy cestu z recese ven?

Spíš jde o takový optický klam, protože právě tyhle automobilky na tom nebyly předtím vůbec dobře. Tudíž jakmile s tím samy začaly něco dělat a daří se lépe, může to na první pohled vypadat, že jako jediní se dokáží vymanit z recese.

* Čím se automobilky budou krizi nadále bránit?

Nejen cenami a jejím snižováním. Zkusí určitě i nasadit pestrost vybavení modelů. Určitě někdo přijde třeba i s motorizací která vůbec nebyla pro Evropu původně určena.

* Kde je třeba vidět podle vás perspektivu?

Myslím, že tradiční trhy už jsou až příliš nasycené. Smysl bude mít začít věnovat opravdu usilovnou pozornost novým odbytištím. Tak třeba Čína. Tam, si myslím, je i velká šance pro Škodovku.

* Má smysl v pozici spotřebitele spoléhat ještě chvíli na krizi a čekat s nákupem nového auta? Vyplatí se ještě chvíli spekulovat na pokles ceny?

Podle všeho ano. Minimálně se čím dál víc budou automobilky pouštět do marketingových akcí, výbav zdarma, dieselů za cenu benzinových motorů a podobně. To je pro spotřebitele vždycky příjemné.

* Naopak: nastoupí po oživení masové zdražování aut?

Určitě ne. O nasycenosti trhů už byla řeč, a proto si myslím, že bude i tak pokračovat plíživý pokles cen. To dost zasáhne i obchod ojetými vozy. Jednoznačně se čím dál víc lidí začne orientovat na leasing nového automobilu než na nákup staršího vozu.

Tomáš Majer

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít