Ceny elektrospotřebičů klesají, prodej roste

26. ledna 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
26. ledna 2004, 00:00

NÁKUP ELEKTROSPOTŘEBIČŮ VĚTŠINOU LIDÉ NEPODNIKAJÍ SPONTÁNNĚ. STÁLE RADĚJI TAKÉ VYUŽÍVAJÍ SPECIALIZOVANÝCH PRODEJEN, KDE MOHOU OČEKÁVAT I ODBORNOU PORADU. ROZHODUJÍCÍ PŘI NÁKUPU JSOU TECHNICKÉ PARAMETRY ZBOŽÍ A JEHO CENA.

Více než tři čtvrtiny domácích spotřebičů a elektroniky se prodají ve specializovaných prodejnách Prodejci domácích elektrospotřebičů si podle údajů dostupných o tomto oboru nemají na co stěžovat. Celková hodnota prodeje domácích spotřebičů a spotřební elektroniky v tuzemsku vzrostla v roce 2002 meziročně oproti roku 2001 o 3,6 procenta a činila celkem 29,1 miliardy korun. Uvádějí to společnosti GfK Praha a Incoma Research. Další růst vykázaly prodeje tohoto zboží i vloni, a to jak v počtu prodaných kusů domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, tak v hodnotě prodeje (celková čísla nejsou ještě k dispozici). Přitom poslední jmenovaná veličina se rozhodně nezvyšuje proto, že by rostly ceny. Ty naopak stále klesají. Důvodem je mimo jiné i ostrý konkurenční boj prodejců. Ten se mimo jiné podepsal také pod odchodem jednoho z největších maloobchodních prodejců elektrospotřebičů v Česku - řetězce Elektrocity (viz Profit 3/2004). KONKURENCE OHROŽUJE MALÉ PRODEJCE Konkurence, zejména cenová, ohrožuje především menší maloprodejce. Zatímco malé specializované prodejny mohou zákazníkům nabídnout vedle zboží také odbornou radu prodávajících, velká nákupní střediska poskytnou nižší ceny a nejspíš širší nabídku. Menší prodejce si nemůže dovolit cenovou válku s velkým, už proto ne, že musí zřejmě své kvalifikované obsluze zaplatit o něco více než prodejní kolos platí svým doplňovačům do regálů. Český zákazník tak stojí před problémem - nakoupit s odborným poradenstvím, ale dráž, nebo bez jakékoli konzultace a levněji. Protože Češi mají nejen zlaté ručičky, ale i chytré hlavičky, vyřešili hravě i tento problém. Podle našich informací není žádnou výjimkou, že se zákazník u menšího prodejce nejdříve o příslušném zboží poinformuje a poté si ho koupí levněji v hypermarketu. Menší prodejce, který tak na vlastní náklady dělá odborného konzultanta pro svou konkurenci, je však proti tomuto postupu zákazníků bezmocný. Přesto se více než tři čtvrtiny celkových výdajů za elektrospotřebiče zrealizovaly ve specializovaných elektro- prodejnách. LIDÉ NÁKUPY VĚTŠINOU PLÁNUJÍ**

Podle spotřebitelského průzkumu zaměřeného na elektrozboží, který provedly GfK a Incoma, zákazníci utratí nejvíce peněz stále za spotřební elektroniku a bílou techniku - ty tedy zůstávají hlavním sortimentem. Ukázalo se také, že nákup elektrosortimentu je do značné míry plánovaná záležitost. Impulzivně při nákupu tohoto zboží jedná jen necelá třetina dotázaných lidí, zatímco více než dvě třetiny nákupy plánují. Plné tři čtvrtiny lidí lze do určité míry ovlivnit při jejich rozhodování v prodejně. Při nákupu konkrétního výrobku hrají celkově největší roli hlavně technické parametry a cena. Mezi nejdůležitější faktory při volbě hlavního nákupního místa patří kvalifikace a dostupnost personálu, příznivá cenová úroveň prodejny a šíře nabídky zboží. Pokud jde o hlavní nákupní místa, dávají spotřebitelé mezi elektrospecialisty nejčastěji přednost prodejnám Okay, Datart a Elektro Spáčil. Mezi širokosortimentními řetězci pak vedou Makro, Tesco a Hypernova.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče