Cenu firmy zvyšuje i značka

07. ledna 2008, 00:00 - Marcela Honsová
07. ledna 2008, 00:00

Vzkaz podnikatelům: Mnoho známých tuzemských značek leží ladem.

V duchu aktérů filmových Postřižin se mi chce o dnešku prohlásit, že je dobou nikoli zkracování, ale prodejů. Nemám samozřejmě na mysli privatizace konce dvacátého století, protože to šlo spíš o rozdávání než prodávání. Ale řada spolumajitelů, kteří začali před více než deseti lety podnikat, dnes pochopila, že nejlepší pro vedení firmy jsou jedny ruce a jedna hlava. Přestalo je bavit dohadování o vizi společného podniku, a proto se jej raději zbavují. Také stát se chystá, i když z jiného důvodu, postupně prodat Škodaexport, České aerolinie, pražské letiště, Budějovický Budvar, Českou poštu i část ČEZ a Českých drah. A to je jen špička ledovce, protože českých firem, které změní majitele, je a bude mnohem víc.

V duchu aktérů filmových Postřižin se mi chce o dnešku prohlásit, že je dobou nikoli zkracování, ale prodejů. Nemám samozřejmě na mysli privatizace konce dvacátého století, protože to šlo spíš o rozdávání než prodávání. Ale řada spolumajitelů, kteří začali před více než deseti lety podnikat, dnes pochopila, že nejlepší pro vedení firmy jsou jedny ruce a jedna hlava. Přestalo je bavit dohadování o vizi společného podniku, a proto se jej raději zbavují. Také stát se chystá, i když z jiného důvodu, postupně prodat Škodaexport, České aerolinie, pražské letiště, Budějovický Budvar, Českou poštu i část ČEZ a Českých drah. A to je jen špička ledovce, protože českých firem, které změní majitele, je a bude mnohem víc.

Podnikatelé alias majitelé prodávají své společnosti a s nimi darují i jméno podniku či výrobku. Někteří úmyslně, jiní bohužel nevědomky, si nepřipouštějí, že i značka má svoji cenu a často velmi vysokou. Odborníci tvrdí, že cenu značky lze v průměru odhadnout na dvacet procent hodnoty společnosti. Ovšem jsou i značky, jejichž cena je mnohem vyšší. Je chyba ji nezúročit, je škoda ji nechal zapadnout. Mně například zněla Živnobanka tradičněji a známěji než UniCredit, stejně jako Český Telecom v porovnání s kyslíkem O2.

V týdeníku Profit rozjíždíme od tohoto čísla seriál o značkách, na které nezapomínáme. Postupně v něm představíme značky, které existují už z první republiky či z období socialismu, ale i značky, které postupně zanikly. Bohužel často se změnou majitele, kterému spadla dobrá značka zdarma do klína. Asi protože za ni nic neplatil, nepřipadala mu natolik důležitá, aby ji zachoval. Netvrdím, že za všechny značky, které zmizely z našeho života, mohou noví majitelé firem, ale není jich málo. Neumíme dobré a známé jméno využít, noví, často zahraniční majitelé nemají zájem je zachovat.

Dalším, asi podstatnějším důvodem zániku mnoha slavných značek je krach firem. A tak připomínám dobrým českým podnikatelům, že mnoho známých tuzemských značek leží zbytečně ladem. V Profitu budeme postupně představovat slavná jména, která se dál skví na výsluní zájmu. Ale také značky, které bohužel zavál prach času, i značky, které čeká renesance. Víte-li, vážení čtenáři, o jakémkoli z těchto příkladů, napište nám svůj tip. (První díl seriálu najdete v sekci Styl - Historie.)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče