Cenová válka řetězců zlevnila zboží

27. ledna 2003, 00:00 - Dana Rybáková, rybakova@profit.cz
27. ledna 2003, 00:00

V hypermarketech nakupují tři domácnosti z desetiStruktura obchodní sítě se stabilizuje. V hypermarketu hledají lidé širokou nabídku, v diskontu levné ceny, v malých prodejnách osobní přístup. Dramatické změny v tuzemské struktuře obchodní sítě ani významné změny nákupních preferencí obyvatel Česka se už zřejmě opravdu čekat nedají.

V hypermarketech nakupují tři domácnosti z deseti

Struktura obchodní sítě se stabilizuje. V hypermarketu hledají lidé širokou nabídku, v diskontu levné ceny, v malých prodejnách osobní přístup.

Dramatické změny v tuzemské struktuře obchodní sítě ani významné změny nákupních preferencí obyvatel Česka se už zřejmě opravdu čekat nedají. Potvrzuje to i pravidelný každoroční komplexní výzkum nákupního chování české populace Shopping Monitor 2002, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku dvou tisíc domácností České republiky. Výsledek hovoří o tom, že zatímco v předchozích letech jsme zaznamenávali významné změny struktury obchodní sítě, v současnosti nastává spolu se zvolněním tempa expanze hypermarketů postupná stabilizace tržní pozice jednotlivých typů prodejen. Provází ji navíc i zřetelnější profilace nákupních preferencí.

Diskont mají rádi v malých městech

Jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží volí hypermarkety tři domácnosti z deseti. Tento typ prodejny je nejoblíbenější v drtivé většině měst České republiky nad dvacet tisíc obyvatel. V Praze zůstávají vedoucím typem prodejny supermarkety, ale celkově se jejich preference snížily a přednost před jiným typem prodejny jim dává jedenadvacet procent dotázaných. Naopak zcela se zastavil pokles obliby malých samoobsluh, které preferuje 22 procent respondentů. Věrnost jim zachovávají hlavně starší domácnosti a obyvatelé menších sídel. Diskontní prodejny, které se orientují zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje osmnáct procent domácností. V obcích mezi pěti až dvaceti tisíci obyvateli jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny. Do velkých hypermarketů zase láká návštěvníky především šíře nabízeného sortimentu.

Ceny příznivé, obsluha vázne

Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto. Míra využití tohoto dopravního prostředku přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání. Oproti předloňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami. Naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy. Nejlépe hodnoceným řetězcem, pokud jde o ceny, je Makro. Se šíří sortimentu jsou nejspokojenější zákazníci Tesco hypermarketů. Vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalitu personálu lidé nejvíce oceňují v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalitu a čerstvost zboží v prodejnách Terno.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pouštní supersport Zaroq Sand Racer 500 GT jde do výroby.…
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít