Celníci a silničáři chystají zátah

22. května 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
22. května 2006, 00:00

PŘETÍŽENÉ KAMIONY Důslednější kontroly přetížených kamionů slibují celníci a zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Zaměří se též na dálniční známky a dodržování povinných přestávek. Na širší spolupráci při kontrolách kamionů se dohodli šéf Generálního ředitelství cel Zdeněk Richtr a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman.

PŘETÍŽENÉ KAMIONY Důslednější kontroly přetížených kamionů slibují celníci a zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Zaměří se též na dálniční známky a dodržování povinných přestávek.

Na širší spolupráci při kontrolách kamionů se dohodli šéf Generálního ředitelství cel Zdeněk Richtr a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. Spolupráce obou institucí má mít především preventivní charakter. „Na vhodných místech v těsné blízkosti dálnic a silnic I. třídy, které jsou v naší správě, upravíme plochy, na nichž bude možné snadno a rychle namontovat mobilní váhy,“ tvrdí šéf ŘSD.

Kontroly mají být komplexní. Vedle hmotnosti kamionů, které ročně způsobí pouze na dálniční síti škody za 620 milionů korun, se zaměří i na dálniční známky, bezpečnostní přestávky, povolení při přepravě příslušného zboží či na přepravu nebezpečných látek. „Když už jednou kamion zastavíme, chceme provést důkladnou kontrolu,“ podotýká ředitel sekce dohledu Generálního ředitelství cel Miroslav Nováček.

ŠKODÍ HLAVNĚ PŘETÍŽENÍ

Podíl celkově přetížených vozidel při kontrolách v loňském roce byl podle statistiky půl procenta, ale přetížené jednotlivé nápravy má téměř 12 procent vozidel. „Právě přetěžování náprav je ale hlavní příčinou poškozování komunikací,“ míní Laušman.

Zdůrazňuje, že jedna přetížená náprava kamionu má na stav silnice stejný vliv jako 16 tisíc osobních aut. Podle Laušmana tak kvůli těžkým kamionům klesá životnost silnic a roste počet uzavírek či omezení dopravy. Generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar ale tvrdí, že vozidla přetěžují zejména vnitrostátní dopravci. A to například při přepravách pevných substrátů jako jsou štěrk, dřevo či stavební hmoty, kdy řidič nemůže zkontrolovat hmotnost. Právě tato auta kontroly na dálnicích a silnicích I. třídy v masovějším měřítku neodhalí.

Špryňar dodává, že ničit nákladní vůz přetížením není v zájmu žádného majitele. Navíc v době, kdy náklady na provoz vozidel rostou. Na dopravce ale často tlačí zákazníci, aby přepravili co nejvíce nákladu. Proto se Česmad snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu.

Dopravci a zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách čelili stejným sankcím. Zatím čelí sankcím pouze dopravce. „Podle našeho názoru je to efektivní cesta, jak eliminovat tlak objednatelů na dopravní firmy,“ říká Špryňar.

MOBILNÍ RENTGEN ODHALÍ I DROGY

Celníkům při vážení kamionů pomáhají od loňského roku mobilní váhy, jichž mají v celé republice k dispozici čtrnáct. Za první čtyři měsíce letošního roku na nich zvážili celkem 630 vozidel, u 103 z nich našli porušení předpisů. Deseti stacionárními váhami, které jsou v blízkosti hraničních přechodů, prošlo letos již 12 900 aut, a z toho jich 768 nevyhovělo.

Protože stacionárními váhami procházejí zejména vozy dopravců v mezinárodní dopravě, potvrzují výsledky slova Martina Špryňara o tom, že ti si na hmotnost vozidel dávají větší pozor než vnitrostátní dopravci.

Vedle mobilních a stacionárních váh mají celníci k dispozici ještě jeden mobilní rentgen, který je schopen odhalit například převoz omamných a psychotropních látek.

JEDEN VS. 16 TISÍC

Přetížená náprava kamionu způsobí na silnici škody jako 16 tisíc osobních aut. Problém je ale v tom, že zpřísněné kontroly kamionů prakticky nezachytí přetížená nákladní auta přepravující sypké hmoty. Dopravci proto volají po tom, aby za přetížená vozidla nesli odpovědnost i zákazníci. Řešení je jednoduché - na každém výjezdu z pískovny či lomu by byly váhy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít