Čekání na zákazníka by nám zlomilo vaz

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

ŠÉF SPOLEČNOSTI JINDŘICHOHRADECKÉ MÍSTNÍ DRÁHY: Společnost Jindřichohradecké místní dráhy zajišťuje ve své režii osobní i nákladní dopravu na dvou úzkokolejných tratích v jižních Čechách od roku 1997. Duchovním otcem projektu privatizace obou úzkokolejek je šéf společnosti Jan Šatava.

ŠÉF SPOLEČNOSTI JINDŘICHOHRADECKÉ MÍSTNÍ DRÁHY: Společnost Jindřichohradecké místní dráhy zajišťuje ve své režii osobní i nákladní dopravu na dvou úzkokolejných tratích v jižních Čechách od roku 1997. Duchovním otcem projektu privatizace obou úzkokolejek je šéf společnosti Jan Šatava. * Jak se v poslední době vyvíjí objem nákladní a osobní dopravy na úzkokolejkách?

Pokud jde o osobní dotovanou dopravu v rámci základní dopravní obslužnosti, tam je křivka vývoje prakticky setrvalá. Nedotovaná doprava, tedy zejména parní vlaky, jak na objednávku, tak pro veřejnost zaznamenává trvalý růst. Nákladní doprava jde naopak trvale dolů, i když letos by se to mohlo změnit. Podařilo se nám totiž vrátit na koleje některé bývalé zákazníky. Je ale třeba říci, že dnes je nutné postupovat vůči zákazníkům jinak, než byla železnice zvyklá. Firmy totiž nepůjdou na nádraží a nebudou se starat o to, jak dovezou svoje zboží na nádraží a naloží do vagonu. Oni chtějí komplexní spediční službu tak, že zboží dopravce převezme ve fabrice na rampě, a tím pro ně starost s dopravou končí. Před železnici to staví úkol zajistit transfer z místa výroby na dráhu a naopak z dráhy na místo určení, a to smluvně nebo vlastními prostředky. Tento model se nám tady podařilo vytvořit a tím pádem jsme zpět získali nějaké zákazníky.

* Jak zajišťujete dopravu nákladu z nádraží k zákazníkovi? V kooperaci s místními silničními dopravci a za předpokladu, že je to pro nás finančně zvládnutelné a vznikne nákladově zajímavá přeprava. Silniční dopravce naším jménem převezme v závodě zboží, to převeze na nádraží, kde ho přeložíme do vagonů, které pak pošleme tam, kam je potřeba. * Jaké komodity se zde nejčastěji přepravují?

Díky firmě Obalu Rozkoš samozřejmě plechovky, jinak je to topný olej pro teplárnu v areálu firmy Jitka v Jindřichově Hradci, potom je to šrot, dřevo, zdá se, že se vrátíme k uhlí. V sezoně, vždycky na podzim, se objevují vagony s chemickými hnojivy a další speciality. Dříve sem chodily svitky plechů na výrobu radiátorů pro jeden podnik v Kamenici nad Lipou, ale ten je asi ve vážných finančních potížích a je otázkou, jak to bude dál.

* Je tady ještě nějaká možnost růstu nákladní přepravy?

Potenciál k růstu nákladní přepravy je podle mě na železnici všude. A spočívá v konkurenci s dopravou silniční. My jsme se tady na jednom nebo dvou případech přesvědčili, že železnice je dnes schopna konkurence silnici ve vhodných komoditách, je pouze třeba vyjít vstříc zákazníkům a nečekat v nákladní pokladně, až ke mně zákazník přijde. A když přijde, tak mu nemohu vysvětlit, že s vyplněním nákladního listu je moc práce a proč si to raději nepošle kamionem. My to máme horší v tom směru, že jsme úzkokolejka, která má image turistické atrakce. Řada manažerů a podnikatelů si nedovede představit, že úzkokolejka má smysl pro nákladní dopravu. Celkově tady vládne atmosféra a společenský fenomén, že železnice je přežitkem 19. století a dneska jsou v módě kamiony. Některé firmy totiž ani vůbec nepřemýšlejí, že by do svých přepravních plánů zahrnuly železnici, která může být mnohdy pro přepravu konkrétních komodit výrazně výhodnější.

* A pokud jde o potenciál v osobní dopravě? Dneska jsme v režimu základní dopravní obslužnosti někde na stropu daném jednak našimi technickými a technologickými možnostmi a na druhé straně množstvím obyvatel v této lokalitě. Když jsme začínali jezdit, převzali jsme jízdní řád od Českých drah a v úseku Jindřichův Hradec-Kamenice nad Lipou provozovali šest párů vlaků v pracovním dni. Dnes tam těch spojů jezdí 12, což je stoprocentní nárůst. Zhruba stejně narostl počet cestujících. Není totiž pravda, že ušetříte, když místo dvou vlaků po dvou hodinách pojede jen jeden za čtyři hodiny. Lidé si pak řeknou, že to nemá cenu. * Budete ještě nějak rozšiřovat nabídku nedotovaných osobních vlaků?

Tam zcela určitě ještě prostor pro další rozvoj je, protože průmysl cestovního ruchu tady v regionu zaznamenává obrovský růst. Úzkokolejka je dnes považována za jednu z největších turistických destinací celých jižních Čech. Loni jsme dosáhli poprvé vyšší návštěvnosti úzkokolejky než má zámek v Jindřichově Hradci. Pro řadu lidí to bylo velké překvapení, ale zámků je všude hodně a dnešní turista chce zážitek, který my mu nabídneme. Někdy máme dokonce problémy s naplněním poptávky, jsme totiž omezeni kapacitou souprav, výkonem lokomotiv či délkou nástupišť. Jdeme tedy cestou, že přidáváme parní vlaky v dalších dnech. Začínali jsme pouze o víkendech, nyní jezdíme pět dnů v týdnu.

* Jak se vám daří finančně? Někdy od roku 2000 jsme v zisku, zisk není velký, protože tohle není společnost, kde by zisk byl absolutní prioritou. Sledujeme spíše dlouhodobě hledisko a zisk vracíme zpátky do společnosti. To je vidět na budovách a modernizaci lokomotiv. Ten zisk se při zhruba 50milionovém obratu pohybuje někde mezi půl milionem a dvěma miliony korun ročně. Kolísá to podle investic. * Dostáváte nějaké dotace od státu, respektive od krajů?

Dostáváme dotace třemi cestami. Jednak od Fondu dopravy jako zástupce státu, což souvisí s tím, že v případě nezájmu provozovat veřejnou dráhu nebo finančních problémů jsme povinni ji státu vrátit. Majetek je náš, ale vlastnická práva jsou zákonem omezená. Stát to bere jako veřejnou dopravní cestu, teoreticky vzato my jsme povinni na dráhu pustit i další dopravce. Další dotace nám poskytují kraje v rámci financování základní dopravní obslužnosti.

* Jste schopni si na investice vydělat provozováním železniční dopravy, nebo máte i jiné zdroje? Samozřejmě máme ještě jiné zdroje, ale nejsou velké. Všechny zdroje, které nejsou přímo z provozování dráhy a drážní dopravy, s ní nějak souvisí. Je to například využití našich budov, poradenství, nákup a prodej železničních vozidel pro další subjekty. To jsou věci finančně velmi zajímavé, ale jednorázové a nedají se dopředu plánovat. Naší hlavní činností je provoz železniční dopravy. O FIRMĚ**

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy, a.s., je prvním soukromým provozovatelem veřejné železniční dopravy v Čechách. Od roku 1997 provozuje pravidelnou osobní i nákladní dopravu na úzkokolejných tratích Jindřichův Hradec-Nová Bystřice a Jindřichův Hradec-Obrataň. Během letní sezony nabídku doplňují pravidelné parní vlaky s historickými vozy. Za osm let své činnosti firma dokázala, že i osobní železniční dopravu lze provozovat se ziskem.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče