ČD: Supervlaky, nebo šrot na kolejích?

03. listopadu 2003, 00:00 - DAVID HAVLÍK, reportér ČT, david.havlik@czech-tv.cz
03. listopadu 2003, 00:00

PO ČESKÝCH ŽELEZNICÍCH SE BUDOU PROHÁNĚT MODERNÍ RYCHLOVLAKY VEDLE ZASTARALÝCH DRÁŽNÍCH SOUPRAV. I TAKOVÝ BY MOHL BÝT VÝSLEDEK SNAHY ČESKÝCH DRAH MODERNIZOVAT SVŮJ VOZOVÝ PARK.

Naše železnice se možná zmodernizují nepotřebnými ruskými soupravami

Nemusí být člověk odborníkem na železnici, aby poznal, že vlaky Českých drah nepatří mezi nejmodernější. Stačí se v nich občas projet. A ke škodě dráhy, první podle čeho zákazníci obyčejně posuzují kvalitu železnice, je dojem z toho, jakým vlakem cestují. „Většina vozového parku na železnici pochází ze sedmdesátých let a nalézá se tedy u konce technické i ekonomické životnosti. Nejsou ovšem výjimkou vozidla z šedesátých či dokonce padesátých let, která podstatně překračují i životnost fyzickou,“ charakterizoval stav vozového parku Českých drah ve studii z roku 2001 Liberální institut. Na pokročilé stáří tuzemských vlaků upozorňuje i ministerstvo dopravy v loňské zprávě o do- ČR. Když České dráhy letos v létě představily veřejnosti první rychlovlak Pendolino, vypadalo to, jako by se na české železnici začalo blýskat na lepší časy.

TUNY NA KOLEJÍCH

Zdání ovšem klame a přání milovníků dráhy o moderní železnici v srdci Evropy jsou od reality ještě hodně daleko. České dráhy nakoupily Pendolina proto, aby vylepšily svůj vozový park. Ze stejného důvodu ale uvažují také o dovozu asi čtyřiceti ruských motorových vlaků RA 1 známých jako kolejový autobus nebo Marfuša. „Není to nejmodernější technika, ale do určité míry by nám tyto vozy mohly pomoci s modernizací zastaralého vozového parku. Na regionálních tratích by mohly nahradit některé motorové vlaky, které jsou někdy až padesát let staré,“ vysvětluje Pavel Tesař z Českých drah. Ruský vlak se podobá prvním vozům metra, které kdysi začínaly jezdit v Praze. Oba stroje totiž pocházejí ze stejné továrny. A oba mají podobné nedostatky. „Vlaky se vyznačují skromnějším prostorovým komfortem a většími dynamickými účinky na trať. Jsou totiž velmi těžké,“ říká železniční technolog Pavel Ďásek. Podle technické dokumentace vůz váží 80 tun, s cestujícími potom 102 tuny. „Pokud budou jezdit na lokálních tratích, budou se muset koleje na těchto úsecích častěji opravovat. Nadměrná hmotnost nejenom zatěžuje trať, ale zároveň zpomaluje brzdicí účinek vlaku,“ doplňuje Pavel Ďásek.

ŘEDITEL MÁ POCHYBNOSTI

Odbor kolejových vozidel Českých drah výtky k technickému stavu ruských vozů odmítá. „Pokud ruská vozidla splní podmínky vyplývající z českých předpisů a norem, je nutno jejich případný nákup hodnotit především z pohledu vynaložených finančních prostředků a provozní využitelnosti. Obojí se prozatím jeví jako výhodné,“ citovaly názory drážních expertů podnikové noviny Železničář. Sám generální ředitel Českých drah Petr Kousal při nedávném setkání se zástupci Federace strojvůdců ovšem připustil, že má o nákupu ruských vlaků pochybnosti. Prezidium federace k tomu ve svých materiálech uvádí: „K případnému dovozu ruských motorových jednotek RA 1 Petr Kousal uvedl, že tato možnost je stále jen předmětem jednání. Pokud by se tyto dodávky měly uskutečnit za pro ČD mimořádně výhodných podmínek, bylo by takové řešení obnovy, alespoň části parku kolejových vozidel, vítáno. Pokud by však za jejich pořízení měly ČD uhradit tržní cenu anebo jen o něco nižší, než za jakou je možno jiná kolejová vozidla koupit například od firmy Siemens anebo u jiných známých výrobců, tak potom by takový způsob dodávek byl pro ČD nepřijatelný.“

VLAKY ZA DLUH

Rusové chtějí vlaky smazat část dluhu, který mají v České republice. Vlaky by tedy nedostaly přímo dráhy, ale stát prostřednictvím ministerstva dopravy. To by je potom prodalo Českým drahám. Podle jejich generálního ředitele Petra Kousala by bylo nejlepší, kdyby firma dostala vlaky zadarmo. S tím ovšem mezivládní dohoda o umoření ruského dluhu nepočítá. To, že by se na financování měly podílet i České dráhy, potvrdil také firemní mluvčí Pavel Tesař: „České dráhy by se podílely na financování tohoto nákupu. Chtěli bychom, aby transakce byla výhodná pro nás.“ Podle ekonomického zhodnocení, které má Profit k dispozici, vyjde čtyřicet ruských vlaků na více než 3 miliardy korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče