Cassiopeia: I přes peripetie správnost podnikatelského záměru

28. července 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
28. července 2003, 00:00

Profit po deseti letech... Při sledování firem, o nichž psal Profit před deseti lety, narazíme i na zajímavé "osudy", zvraty, ale i správné analýzy a podnikatelské záměry při začátcích podnikání. To do určité míry platí i v případě hotelu Cassiopeia v Jesenném na Semilsku, o němž psal Profit č.

Profit po deseti letech…

Při sledování firem, o nichž psal Profit před deseti lety, narazíme i na zajímavé „osudy“, zvraty, ale i správné analýzy a podnikatelské záměry při začátcích podnikání. To do určité míry platí i v případě hotelu Cassiopeia v Jesenném na Semilsku, o němž psal Profit č. 31/1993. Dům naproti obecnímu úřadu v Jesenném byl odsouzen ke zbourání. Ale v roce 1990 se našel zájemce, který byl ochotný dům koupit a renovovat - Josef Kříha. S pomocí půjčky udělal ze zchátralého objektu hezkou budovu, poněkud rozšířenou přístavbou. Z původní bouračky se tak „vyklubal“ hotel Cassiopeia s restaurací, výčepem, vinárnou, saunou a tuctem pokojů s jedenatřiceti lůžky. Po deseti letech jsme se Josefa Kříhy ptali na významné události v jeho podnikatelské kariéře, na to, jak Cassiopeia prosperuje dnes. „Hotel již sám neprovozuji, ale pronajal jsem ho, protože mám další podnikatelské aktivity - prodej a servis osobních vozů Lada,“ zní odpověď. Josef Kříha hotel Cassiopeia již v roce 1993 prodal. Ale kupec za něj nezaplatil, a tak se hotel původnímu majiteli vrátil. Nebylo to ale nijak jednoduché. Situace byla poměrně složitá a jen dokládá, jak pomalé je v této zemi domoci se práva: Vrácení hotelu řešil soud, který rozhodl zhruba po třech letech v roce 1996. V roce 1997 ho majitel dostal konečně zpět. Není tedy ani divu, že si Josef Kříha dnes uleví: „Podnikat v tomto státě je skoro šílenství…“ Jak hotel prosperuje dnes? I přes soudní peripetie fungoval hotel celou dobu, bez přestávky. A prosperoval. „Dnes je trochu míň klientely než v začátcích, ale to je dáno jak celkovou ekonomickou situací, tak i tím, že za léta v okolí přibyla konkurence,“ říká Josef Kříha. Ale to, že hotel Cassiopeia funguje celou dobu a prosperuje, svědčí o tom, že původní podnikatelský záměr a vyhodnocení všech výhod i nevýhod (mezi výhodami tehdy dominovala turistická atraktivita oblasti, okolí bez konkurence i výhodné místní poplatky) byly správné. To samo o sobě nestačilo, Josef Kříha věnoval velkou pozornost marketingu - inzerátům, soustavné propagaci, spolupráci s cestovními kancelářemi. Dodnes je aktuální, co uvedl o soustavné propagaci před deseti lety: „Hosté přicházejí ve vlnách, odpovídajících termínům zveřejněných inzerátů. Plyne z toho zkušenost: Propagaci je třeba pravidelně opakovat.“

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi…
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Technologie
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít