Čas nových začátků: firmy se zbavují minulosti

28. listopadu 2016, 06:07  -  Daniel Deyl
28. listopadu 2016, 06:07

Jednou skandál, jednou konkurence a jindy prostě tržní vývoj: firmy mají stále více důvodů měnit samy sebe. Někdy se to vydaří, jindy ne.

Lidi z vedení PepsiCo mohl čert vzít. Ačkoli ten den jejich firma po téměř století stráveném převážně v červené honosně měnila image na modro, oni sami byli vzteky rozžhaveni doběla. Důvod byl prostý. „Pokud vaše limonáda přišla o bublinky, její plechovka zítra zmodrá,“ křičely celostránkové inzeráty v největších britských denících.

Onen vtípek měl na svědomí kdosi od konkurenční značky Virgin Cola sira Richarda Bransona a utahoval si z mamutího cvičení v rebrandingu, jímž PepsiCo doufala předstihnout Coca-Colu v boji o prvenství na trhu s nealkoholickými nápoji. Společnost PepsiCo se mimochodem s Bransonovým týmem soudila, ovšem prohrála, protože datum barevné proměny připadlo na 2. dubna 1996 a neuctivý inzerát se v novinách objevil již o den dříve, tedy na apríla, kdy se takové věci provádět smějí.

V PepsiCo to tehdy pojali velkoryse. Najali si například letoun Concorde a natřeli jej na modro, ačkoli s ním pak kvůli přehřívání nemohli létat nadzvukovou rychlostí. Za pět milionů dolarů nechali sovětské kosmonauty na Mezinárodní vesmírné stanici (pomalu) letící Concorde natočit, ačkoli film nakonec nikdy neodvysílali.

Jenže ouha. Firma své potenciální zákazníky nedokázala přesvědčit o tom, že pepsi je najednou úplně jiné pití než dosud. Zaprvé proto, že oslovený segment trhu - mladou generaci s její zálibou v nebezpečných sportech – tou dobou už bezpečně ovládal Red Bull. Zadruhé proto, že pepsi je stejně nemastnou neslanou náhražkou coca-coly v novém modrém balení jako ve starém červeném; a byla by jí i v balení pruhovaném s obláčky či třeba neviditelném.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro, které vychází 28. listopadu. V elektronické verzi je ke stažení na www.alza.cz/euro.


Dále čtěte:

Tenisky pro radikály? New Balance žehlí marketingovou katastrofu

Lži Facebooku: tentokrát o „úspěšném“ zkušebním letu internetového dronu

Dvě třetiny firem se kvůli EET obávají velkých komplikací


Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se…
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai
Technologie
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolar§
Nadupaný Asus ZenFone AR byl stvořen pro virtuální realitu a nacpané peněženky
Retro ThinkPad je hotová věc a budete jej milovat, vzkazuje Lenovo
„Počítači, chci rohlík, šunku a mléko.“ Obchod Kolonial.cz testuje hlasové nákupy
Mozilla přinesla svůj bezpečný prohlížeč i na Android. Stáhněte si Firefox Focus
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít