Menu Zavřít

Byznys postavený na přijímačkách

25. 9. 2006
Autor: Euro.cz

SCIO Společnost Scio je jednou z nejúspěšnějších firem, které se pohybují v oblasti vzdělávání a školství. Vznikla v roce 1996 a mimo jiné poskytuje služby spojené s přípravou na přijímací zkoušky na střední i vysoké školy. „Zatím nemáme silnou konkurenci,“ tvrdí Ondřej Šteffl.

SCIO Společnost Scio je jednou z nejúspěšnějších firem, které se pohybují v oblasti vzdělávání a školství. Vznikla v roce 1996 a mimo jiné poskytuje služby spojené s přípravou na přijímací zkoušky na střední i vysoké školy. „Zatím nemáme silnou konkurenci,“ tvrdí Ondřej Šteffl.

Jednou z klíčových oblastí byznysu se vzděláním jsou přijímací zkoušky. Firem, které se této činnosti věnují systematicky a ve velkém, je v Česku málo. Důvodem může být fakt, že k úspěšnému podnikání v této oblasti je nutná dohoda s řadou státních institucí a škol. Mnozí podnikatelé bez praxe ve školství se bojí do těchto vod vstoupit.

NEPODCENILI JSME MARKETING

Firma Scio patří v oblasti školství ke špičce: Znají ji tisíce studentů i jejich rodičů. „Nevím ale, zda to není tím, že jsme v některých oblastech naší práce vlastně jedinou skutečnou firmou a konkurencí jsou nám jen malí živnostníci, obecně prospěšné společnosti, případně stát,“ říká Ondřej Šteffl, ředitel firmy.

Za jeden ze základních kamenů úspěchu považuje Scio kvalitní marketing. Tím se od mnohých podnikatelů liší. Firma přitom vyrůstala „z ničeho“. Ondřej Šteffl v roce 1996 začínal sám, dnes vládne impériu: Když loni organizoval přijímací zkoušky pro pět fakult vysokých škol, firma testovala najednou 16 tisíc uchazečů a zaměstnávala přes 1100 lidí.

Podnikat s přijímacími zkouškami však není tak jednoduché, jak se zdá. „Ještě na konci 90. let jsme naráželi na socialistické uvažování mnohých řídících pracovníků, ředitelů škol, úředníků na všech úrovních i učitelů,“ vysvětluje Šteffl. Ve školství bylo a z větší části stále je všechno zadarmo a to, za co by se mělo platit, je prý každému podezřelé. „Mnozí si pletli obrat a zisk, protože ve školství náklady jaksi samozřejmě platí stát. Dnes vidím, že kapitalismus přece jen zapouští v Česku kořeny a i ve školství většina pracovníků chápe, že kvalitní služba něco stojí a že mnohdy to, co nabízí stát takzvaně zadarmo, ve skutečnosti stojí mnohem víc peněz plynoucích z veřejných rozpočtů,“ dodává ředitel.

JAK SE PODNIKÁ S PŘIJÍMAČKAMI Podle Šteffla je základním problémem byznysu se vzděláním nedostatek financí. „Ve školství stále není příliš mnoho peněz. Naše firma uspěla díky přesvědčení, že je možné se uživit i v oblasti školství. My jsme v roce 1996 měli vcelku jasnou představu o tom, že je nutné reformovat přijímací zkoušky na vysoké školy, když už není možné je úplně odstranit. Ukázalo se ovšem, že ze škol je poptávka po jiných službách, a to po srovnávacím testování škol. A na tuto poptávku jsme dokázali rychle reagovat,“ říká podnikatel. Firma také prosazovala americký model zkoušek, tedy test obecných studijních předpokladů. Obchodními partnery společnosti Scio jsou vesměs organizace zřízené a spravované státem, kraji nebo obcemi. V tomto smyslu se prezentace projektů Scio odlišuje od běžného obchodního jednání. Ale i zde, stejně jako v soukromém sektoru, je prý velmi důležité přesvědčovat partnery o tom, že projekt, který je jim prezentován, je dobrý a je pro ně přínosem. „Musíme si uvědomit, že pokud se například škola nebo kraj rozhodnou pro spolupráci s naší společností, jejich prioritou není zisk, ale prospěšnost spolupráce pro žáky a studenty daných škol. Proto zde mají velkou váhu hlavně odborné aspekty související se vzděláváním, které je nutné předkládat a dokazovat,“ vysvětluje Šteffl. PROJEKT Č. 1: SROVNÁVACÍ ZKOUŠKY Firma se v současné době připravuje na významný projekt, kterým jsou Národní srovnávací zkoušky. Tyto zkoušky budou absolvovat uchazeči o vysokoškolské studium v několika termínech. Fakulty vysokých škol pak vyberou uchazeče podle těchto výsledků a nebudou tak muset organizovat vlastní přijímací zkoušky. Projekt startuje na jaře příštího roku. Scio chce expandovat. „Svou budoucnost nechceme omezovat pouze na domácí trh. Už nyní poměrně úzce spolupracujeme s partnery na Slovensku. To je vzhledem k vzájemné kulturní provázanosti a množství slovenských studentů na českých vysokých školách vcelku logickým cílem pro rozšiřování našich aktivit,“ tvrdí Šteffl. Rád by pronikl i na další trhy. „Co se týká rozšiřování našich aktivit dovnitř, rozvíjíme je v oblasti autoevaluace škol, což znamená zhruba tolik, že školám zpracováváme a analyzujeme informace o tom, jak vzdělávají své žáky a studenty,“ dodává. Také firemní vzdělávání považuje za velkou výzvu. TRÁPÍ NÁS KOMUNIKACE S ÚŘADY

Na tuzemském podnikatelském prostředí řediteli Scio nejvíce vadí nekvalitní legislativa. Nedostatky také vidí v komunikaci s úřady. „Naše situace je neobvyklá: Jako soukromá společnost se pohybujeme v prostředí, které je více než kde jinde ovlivněno zásahy státu. Vzhledem k závislosti na tocích financí veřejnými rozpočty a na legislativních rozmarech je možné považovat za určitou nevýhodu, že závislost na vnějších podmínkách nám může až příliš komplikovat naše rozhodování,“ říká Šteffl.

CONTENT24

Upozorňuje také na přístup některých státních organizací k pojetí svobodného přístupu k informacím. „Obstrukce tohoto charakteru nepříznivě ovlivňují atmosféru podnikatelského prostředí v této zemi. Na druhou stranu bych velmi rád zdůraznil, že to nemá být generalizující odsudek. Přístup některých úřadů, a myslím tím hlavně úřady na úrovni samosprávy, je nutno hodnotit velmi příznivě,“ uzavírá ředitel.

FIRMA SCIO V ČÍSLECH (údaje za rok 2006)

  • poskytla služby spojené se školním vzděláváním a přípravou na přijímací zkoušky zhruba 30 tisícům zákazníků * spolupracovala na přijímacích zkouškách s více než 300 středními školami a s 13 fakultami českých univerzit; celkově absolvovalo tyto zkoušky okolo 50 tisíc uchazečů
  • projektů společnosti Scio se účastní pět krajů a zhruba 1800 škol
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).