Byznys na letišti

11. ledna 2008, 15:46 - István Lékó
11. ledna 2008, 15:46

Prezident firmy Vagit Alekperov jednal s Klausem i s Topolánkem

Prezident největší ruské olejářské společnosti Lukoil Vagit Alekperov loni v prosinci navštívil Českou republiku. Šéf tohoto ropného gigantu, který patří mezi největší na světě, jednal s prezidentem Václavem Klausem a premiérem Mirkem Topolánkem. S ministrem dopravy Alešem Řebíčkem se setkal viceprezident firmy Valerij Subotin. Týdeníku EURO to potvrdil šéf společnosti Lukoil Aviation Czech Martin Nejedlý. Ruský oligarcha v doprovodu zhruba deseti spolupracovníků přiletěl do Prahy soukromým tryskáčem.

Neoficiální Topolánek.

„S panem Alekperovem jsem se sešel jen krátce, nešlo o oficiální, ale o zdvořilostní návštěvu. O ničem konkrétním jsme nehovořili,“ řekl týdeníku EURO prezident Václav Klaus.
Mluvčí vlády Jana Bartošová odmítla o schůzce českého premiéra s ruským oligarchou týdeníku EURO cokoli sdělit. „Úřad vlády může podat informace pouze o oficiálních jednáních premiéra. Žádné takové jednání se neuskutečnilo,“ dodala pouze.
Prezident Lukoilu se v Praze zajímal zejména o dodávky letecké pohonné hmoty pro aerolinky, které přistávají na ruzyňském letišti. Alekperov se proto setkal i s prezidentem ČSA Radomírem Lašákem i s ředitelem Letiště Praha Miroslavem Dvořákem. Ruská firma na základě dlouhodobé smlouvy, která byla uzavřena do roku 2014, bude dodávat pro letadla přistávající v Praze pohonné hmoty prostřednictvím dceřiné společnosti Lukoil Aviation Czech.

Rusové mimo soutěž.

V roce 2006 Letiště Praha vypsalo tendr na tři nové provozovatele služby plnění letadel leteckým benzinem. Výběrovém řízením úspěšně prošli a koncem jara 2007 byli potvrzeni tři dodavatelé: ExxonMobile (nyní po prodeji Agip), Air Total a OMV. Shell zůstal stranou a nebyl poptáván vzhledem k trvající dlouhodobé smlouvě jak s ČSA, tak s Letištěm Praha. Loni v listopadu však byla mimo soutěž podepsána smlouva i s ruským Lukoilem, čímž počet firem dodávajících letecký benzin vzrostl na pět. Proč byl Lukoil Aviation Czech přizván dodatečně?
„Úkolem Letiště Praha je zajistit pro letecké společnosti dodávky leteckých pohonných hmot v dostatečné kvalitě a požadovaném množství, což je s ohledem na celosvětový vývoj na trhu s ropou velmi náročné. Proto považujeme za důležité zaručit nabídku více providerů a zároveň zajistit různé zdroje leteckých pohonných hmot,“ sdělila týdeníku EURO mluvčí společnosti Letiště Praha Eva Krejčí.
Letiště Praha podle ní vypsalo tendr na nové dodavatele, kteří splňují technické a kvalitativní podmínky, podle nichž je možné na letišti v Praze poskytovat plnicí služby leteckým společnostem. „Důvodem bylo zejména rozšíření možností výběru dodavatele na dodávky a zajistit jejich stabilitu. Současnou společnost Shell po tendru doplnily nabídky od OMV, Total Air a Agip (původně ExxonMobile, který už na Letišti Praha působil). Spolupráci se společností Lukoil si vyžádali letečtí dopravci. Zároveň dosavadní provideři nezaručili dodávky letecké pohonné hmoty z dalších rafinerií mimo převážně německých (Leuna, Ingolstadt, Floersheim, Bramsche), z Kralup (malá kapacita) a občasně ze Slovnaftu Bratislava. I proto jsme se s firmou Lukoil, která využívá i rafinerii v Burgasu, rozhodli spolupracovat,“ dodala mluvčí Letiště Praha. Podle ní smlouva o spolupráci neobsahuje objemy benzinu. Ty si dojednávají jednotliví dodavatelé s leteckými společnostmi. Smlouva je uzavřená do konce roku 2014 na základě předchozích jednání a splnění podmínek Letiště Praha. „Smlouva obsahuje pouze dohodu o manipulačním poplatku za služby provedené Letišti Praha Ruzyně. Samozřejmostí je, že smlouvy o spolupráci se společnostmi Total, OMV, Agip a Lukoil jsou stejné,“ uvedla mluvčí Krejčí.

Rostoucí objemy.

Zástupci společnosti Lukoil Aviation Czech týdeníku EURO sdělili, že objemy dodávek pro letadla budou každým rokem narůstat. Například letos plánují dodat 80 tisíc tun, v roce 2009 už 100 tisíc a v roce 2010 až 120 tisíc tun benzinu. Rafinerie, jež dodávky zabezpečí, jsou Slovnaft, Burgas a PKN Orlen.
Lukoil Aero je specializovanou společností skupiny Lukoil, a to pro spravování leteckého benzinu v Ruské federaci a v zahraničí. Zájmy společnosti Lukoil Aero v zahraničí představuje dceřiný podnik Lukoil Aviation. Lukoil Aviation Czech je dceřinou společností Lukoil Aviation. V podniku Lukoil Aviation Czech patří 60 procent akcií nizozemské firmě Lukoil Aviation, zbytek vlastní česká firma Ene Investment.
Objem výroby leteckého petroleje společnostmi této skupiny v Ruské federaci v roce 2006 činil 2,35 milionu tun, z nichž na domácí trh bylo dodáno 1,9 milionu tun. Lukoil ovládá 95 procent trhu v Bulharsku a 20 procent na Ukrajině.
Síť čerpacích stanic Jet začala od července loňského roku provozovat společnost s ručením omezeným Lukoil Czech Republic. Koupila je od jejich amerického vlastníka ConocoPhillips. Tato americká firma se dohodla s Lukoilem na prodeji svých 156 benzinek v Belgii, 49 ve Finsku, 44 v Česku, 30 v Maďarsku, 83 v Polsku a 14 na Slovensku.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče