Byznys, který skřípe

29. května 2012, 17:25 - redakce
29. května 2012, 17:25

Restrukturalizace je nutná, jinak hrozí, že mimo jiné padnou plány na spojování se slovenskými či polskými partnery. Tak podle informací týdeníku Euro zevnitř firmy zní plán managementu nákladového dopravce ČD Cargo, jenž je stoprocentní dceřinou společností Českých drah. Pro jeho realizaci ovšem potřebuje podnik vedený Gustavem Slamečkou podporu mateřské firmy a také politiků. Pod slovem restrukturalizace se totiž skrývá i propouštění zaměstnanců.
„Výsledky hospodaření za první kvartál tohoto roku sice jakžtakž splnily plán, ale rozhodně nelze čekat zlepšení. Už teď se musí snižovat plán na celý rok, takže bez úsporných opatření a ozdravění byznysu to nepůjde,“ říká zdroj blízký vedení firmy obeznámený s hospodářskými ukazateli. Složitá situace na trhu tak uspíší nutné změny. Současné vedení totiž řeší nejen zvyšující se tlak konkurence a pokles objemu přeprav u tradičních komodit a zákazníků, ale i zátěž investic z minulosti s problematickou návratností.
Celkové tržby sice podle plánu dostály 102 procent, když firma získala 3,6 miliardy korun, alarmující je ale nenaplnění plánu v oblasti vlastních výkonů. Očekávalo se o 192 milionů korun více, přitom oproti roku 2011 jde dokonce o zhoršení o 264 milionů. A výpadky mají pokračovat, a to o 850 milionů korun do konce roku. Největší zásek přichází ze strany jiné státem ovládané společnosti – elektrárenského gigantu ČEZ. Slevy přiznané předchozím vedením sníží výnosy o 175 milionů a menší objem přepravy o dalších 250 milionů. Přesto stojí za zmínku, že plán vlastních výkonů je i po úpravě o 45 milionů vyšší než skutečnost minulého roku. Slamečkovo vedení chce totiž přinést 900 milionů nového byznysu.
Vzhledem k rostoucím cenám vstupů – hlavně energií a poplatků za užití kolejí – management musel zahájit úsporné kroky. V rámci nich loni opustilo firmu 150 lidí, letos by to mělo být dalších 280. „Cílem je zbavit se v rámci restrukturalizace neprofitabilních zakázek. Jde přitom zejména o takzvané jednotlivé zakázky, které tvoří skoro 40 procent byznysu, a pak musejí být dotovány kontrakty ucelených vlaků,“ tvrdí již citovaný zdroj.
A to by mělo další dopad na zaměstnance. Čeká se proto ostrá reakce odborů, jež nesouhlasí už se snižováním stavu o zmíněné necelé tři stovky. Bez zásadních změn však podle Slamečkova vedení hrozí výrazné snížení hodnoty firmy, což by ohrozilo, případně zcela znemožnilo plány na spojování se slovenským či polským nákladním dopravcem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít