Bydlení vedle Mickey Mouse

19. srpna 2010, 16:07 - Kateřina Menzelová
19. srpna 2010, 16:07

Firmy z nejrůznějších oborů expandují na realitní trhy

Osobní VIP doprava, balíček výhod v zábavním parku Disney World, vstupenky na speciální akce či aktivity v zábavním komplexu pořádané pro členy komunity v průběhu celého roku. To vše slibuje společnost Walt Disney obyvatelům resortu, který začíná budovat na Floridě. Walt Disney už není jen Mickey Mouse a další animované postavičky. Firma vstupuje na realitní trh. Luxusní bydlení nabízí hned vedle zábavního parku Disney World.
Společností, jejichž hlavní byznys je spojen s naprosto odlišným oborem než reality a které nyní začínají podnikat v nemovitostech, je řada. A Česko není výjimkou. Dle makléřů tento trend značně ovlivnila krize. „Specializované“ realitní firmy přišly kvůli recesi o kapitál, kdežto někteří podnikatelé z jiných oborů mají dostatek volných peněz. Navíc se dnes ceny objektů pohybují u dna, a expanze na nemovitostí trh tak představuje výhodnou investici.

Pro movité Golden Oak Residential Resort vyroste vedle floridského Disney Worldu. Společnost již začala nabízet domky potenciálním kupcům. Zájemci se ale musejí připravit na to, že toto bydlení není levnou záležitostí. Jen rezervační poplatek vyjde na 25 tisíc dolarů. Ty nejlevnější domy stojí 1,5 milionu, ceny nejdražších šplhají k osmi milionům dolarů. Průměrná hodnota okolních nemovitostí přitom dnes dosahuje 243 tisíc dolarů. Komplex Golden Oak bude zahrnovat 450 rodinných domů, dvě golfová hřiště a luxusní hotel Four Seasons s kapacitou 445 pokojů. První fáze areálu s třiceti domy by měla být dokončena v průběhu příštího roku. Celý projekt bude postaven do deseti let.
Pro společnost Walt Disney není resort Golden Oak (v překladu Zlatý dub), pojmenovaný po pohádkovém stromu, pod nímž lze najít zlaté nugety, prvním developerským projektem. Již v 90. letech představila firma na trhu projekt Celebration, jehož náklady se vyšplhaly na 2,5 miliardy dolarů. Šlo o komunity vybudované v okolí floridského Disney Worldu. „Bylo to zřejmě poprvé, kdy zábavní projekt generoval tento druh realitní aktivity,“ konstatovala pro Wall Street Journal Elizabeth Plater-Zyberková, děkanka architektury na University of Miami. Golden Oak je ale určen pro podstatně movitější klientelu. Zajistit dostatečnou poptávku může být dle mnoha makléřů značný problém. Florida patří mezi americké státy, kde se na trh dostalo nejvíce zabavených domů neplatičů hypoték. Tyto nemovitosti jsou prodávány se značným diskontem. Je otázkou, zda celý projekt neskončí fiaskem. Vedení firmy Walt Disney ale spoléhá na to, že klienty naláká na největší zábavní komplex na světě, který je hned v sousedství rezidencí. „Myslím, že to bude úspěšný projekt, protože zájem vzbudí fakt, že investorem je společnost Disney,“ tvrdí v rozhovoru pro Wall Street Journal Roger Soderstrom, majitel orlandské realitní kanceláře zaměřené na luxusní nemovitosti Stirling Sotheby’s International Realty. Soderstrom dodává, že těžko někdo může nabídnout nemovitosti v takové lokalitě a s takovým přístupem k zábavě.

Atraktivní reality Do nemovitostního světa expandují nerealitní společnosti také v Česku. I když představují v porovnání s Golden Oak Resort podstatně skromnější projekty. Nemovitosti jsou z mnoha důvodů pro investory atraktivní. „Jde o dlouhodobou stabilitu či růst cen plynoucí z charakteru půdy jako vzácného statku,“ říká Dušan Šťastník, investiční konzultant mezinárodní realitní společnosti King Sturge. Navíc jsou reality odolné vůči inflaci. „Každý rozumný investor diverzifikuje a nemovitosti jsou tradiční složkou jejich portfolií,“ dodává Šťastník. Vstup na realitní trhy ovlivnila i krize. „Citelně zasáhla tradiční podnikatele na nemovitostních trzích. Otevírá se zde tedy příležitost pro investory z jiných oborů,“ říká investiční konzultant s tím, že ceny objektů navíc dosáhly dna. „Bezpochyby jde o dobrý čas pro vstup na trh,“ říká Šťastník. Radka Novak z mezinárodní realitní společnosti Cushman & Wakefield upřesňuje, že k expanzi se převážně rozhodují firmy, které disponují vlastním kapitálem a nemusejí se spoléhat na dnes nevýhodné bankovní úvěry. „Většina těchto společností spekuluje na vzestup trhu v horizontu pěti let a profituje z nízkých vstupních nákladů do projektu,“ dodává Novak.
Konkrétních případů podnikatelských záměrů „outsiderů“ v oblasti realit je v Česku již řada. Plzeňská firma American Way Solar (AWS), která koncem května otevřela ve Strašicích u Rokycan údajně největší solární park na světě pro veřejnost, postaví v místních kasárnách padesát bytů. Určeny budou hlavně pro zaměstnance společnosti. Na bydlení přestaví dvě bývalé ubytovny. AWS má v areálu kasáren všechny druhy fotovoltaických panelů a jejich instalací. Park o výkonu 1,6 MW začal od prosince dodávat elektřinu do sítě, do konce roku zvýší výkon na 3 MW, jež má rezervovány u ČEZ. „Investice zatím dosáhly 300 milionů korun, celkem vydáme půl miliardy korun,“ tvrdí majitel firmy AWS Milan Friedrich.

Bydlení u vinařů Holding Prosperita plánuje developerský projekt v Praze za 1,5 až 2 miliardy korun. Multifunkční komplex s obchody a byty vznikne v opuštěném areálu Českých vinařských závodů v Nuslích. Stavba by měla být zahájena v příštím roce. Prosperita byla jedním z minoritních vlastníků realitní a developerské společnosti Orco. Podíl ale prodala. Holding vlastní rozhodující podíly ve třech desítkách podniků s aktivy kolem osmi miliard korun. Firmě patří například České vinařské závody, Vinium, výrobce pístů Almet, Energoaqua, slévárna Kdynium či firma s manipulační technikou Mate a třeboňský Otavan. Podílí se též na záchraně výrobce technických tkanin Kordárna.
Společnost Eltodo, jejíž aktivity směřují hlavně do oblasti energetiky, dopravní infrastruktury, průmyslu, osvětlení a telekomunikací, se stala majitelem historického Národního domu v Karlových Varech. Eltodo hodlá dům rekonstruovat na hotel a postavit u něj obchodní centrum. O realitní byznys má zájem také slovenský podnikatel Ján Molnár. „Dlouhá léta se pohyboval v potravinářství. Své firmy prodal a část peněz investoval do nemovitostí,“ upřesňuje Dušan Šťastník. Makléři potvrzují, že investovat do realit mají zájem také společnosti z IT, rafinerského průmyslu či potravinářství. „Finanční skupina GES Group připravuje v Praze kancelářský projekt Crystal v blízkosti stanice metra Želivského,“ tvrdí Šťastník.
Nejčastějším způsobem expanze nerealitních firem je prý akvizice nějaké komerční budovy. Dle makléřů nabízí nejvíce příležitostí kancelářský segment. „Období krize prokázalo, že je z hlediska investic nejbezpečnější,“ domnívá se Radka Novak. Daleko rizikovější než koupě budovy je pro „neodborníky“ vlastní developerský projekt. „Development je disciplína poměrně komplikovaná a dlouhodobá, což začínající developeři často podcení, a po počáteční euforii z něčeho nového nastane rozčarování z nesplněných očekávání,“ tvrdí Radka Novak. Pokud se firmy přesto rozhodnou pro development, radí Dušan Šťastník z King Sturge výstavbu rezidenčních či administrativních objektů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče