Bydlení u zámku i v pivovaru

Anna Janečková 19. listopadu 2010, 01:14
19. listopadu 2010, 01:14

I v době krize je na tuzemském trhu zájem o nadstandardní bydlení. Vedle výstavby co nejlevnějších bytů se tak investoři pouštějí i do luxusních projektů. Často jde o přestavbu historických objektů.

Foto: Euro RSCG

Přes 140 luxusních bytů vyrůstá v okolí právě rekonstruovaného zámečku Kajetánka na Praze 6. Zahrady, balkony, rozlehlé terasy, domy obložené přírodním kamenem, z oken výhled na anglický park. Developer projektu, společnost Bozner, naplánoval dokončení bytů na konec příštího roku a vsadil přitom na zájem movité klientely o nadstandardní bydlení. Ačkoliv by se taková strategie mohla zdát v době ekonomické recese přinejmenším odvážná, podle lidí z oboru se může vyplatit. „Luxusní nemovitosti se v současné době prodávají dobře,“ říká ředitel realitní kanceláře AAAByty.CZ Otakar Šmíd. Kancelář nedávno prodala například rodinný dům v Praze za 31 milionů korun a podobné obchody prý nejsou v letošním roce ojedinělé. Realitní poptávka v době krize působí podle Šmída na první pohled paradoxně. Na jedné straně je zájem o luxus, na straně druhé se množí poptávka po výkupech nemovitostí, které jejich majitelé nejsou schopni splácet.

Bohatí hypotéku nepotřebují

Oba extrémy, které realitní kanceláře pozorují, jsou ale snadno vysvětlitelné. „Nižší příjmové skupiny si v minulosti často braly hypotéky na hranici únosnosti a další spotřebitelské úvěry k tomu. V případě výpadku byť jen jednoho z příjmů pro ně nastala kritická situace, a nemovitosti proto prodávají,“ říká Šmíd. Oproti tomu nejvyšší příjmové skupiny nejsou vázány na vstřícnost bank při poskytování hypotečních úvěrů. „Ceny realit šly navíc výrazně dolů, a je zde tedy velká příležitost pro výhodné investice,“ konstatuje Šmíd. Dražší nemovitosti se podle něho dobře prodávají i mimo Prahu.

U novostaveb pak podle odborníků poptávka po nadstandardním bydlení převyšuje nabídku. Skutečně luxusních projektů, u nichž se cena za metr čtvereční pohybuje nad hranicí 150 tisíc korun, je málo. V centru Prahy je možné jmenovat projekty Rezidence Kampa River House či Nekázanka penthouses. V prvních dvou případech se jedná o rekonstrukci historických budov a za metr čtvereční zaplatí jejich budoucí majitelé i 300 tisíc korun.

Nekázanka penthouses vzniká jako nástavba na neorenesančním domu s cenou kolem 150 tisíc korun za metr čtvereční. Kromě prestižních adres v centru metropole vynikají tyto projekty luxusními materiály a ojedinělou architekturou, jejíž podoba je z venku samozřejmě korigována památkáři a zevnitř navrhována vyhlášenými architekty.

Tam, kde se vařilo pivo

Lákadlem jsou i netradiční byty, které vznikají v již nevyžívaných průmyslových areálech. Příkladem je přestavba bývalého pivovaru v historickém centru Olomouce. Jeho vlastník, společnost Měšťanský pivovar Olomouc, člen finanční skupiny Prosperita holding, plánuje v této barokní budově vybudovat asi dvě desítky loftových a mezonetových bytů o rozloze až 200 metrů čtverečních. Investice si vyžádá přes 100 milionů korun. Rekonstrukce má začít v polovině příštího roku a dokončení projektu je plánováno na konec roku 2012. Cena bytů ještě není přesně stanovena, ale podle Jiřího Felixe, předsedy představenstva developerské společnosti KF Development, bude přesahovat zhruba dvojnásobek průměrné ceny v kraji. „Nabídka loftových bytů v centrech měst je opravdu ojedinělá. Prodeje bytů se proto nebojíme,“ říká Felix.

Rekonstrukcí bývalého tamního pivovaru vznikly i loftové byty v pražských Holešovicích. Z celkem 40 bytových jednotek dokončených v loňském roce je v současné době prodána více než polovina.

Ekonomický expert jako Kassandra Miroslav Zámečník

Musíte si přečíst

Triky se spotřebou aneb Hlavně že to máte na papíru

Ekonomický expert jako Kassandra

Lesům ČR kvůli nižším cenám dřeva padá zisk

Monako: město, kde se nešetří

Převrat ve Whitehallu: co stálo za nástupem Mayové?

Turecko: synovec údajného strůjce puče zadržen

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa