Bursíkův zákon pro bezdomovce

23. července 2007, 00:00 - PETR HAVEL
23. července 2007, 00:00

Je opravdu obtížné dobrat se nějaké skupiny obyvatel, které by prospěl návrh zákona týkající se zpoplatnění PET lahví z dílny ministerstva životního prostředí. Nakonec jsem ale takovou skupinu našel. Jsou to bezdomovci, jimž může sběr a následné vracení plastových lahví skutečně vylepšit většinou neblahou finanční situaci.

To je docela zajímavá zpráva – dosud totiž směřovaly téměř všechny legislativní aktivity Bursíkova úřadu ve prospěch všech možných živočišných či rostlinných organismů – až na člověka. To se, zdá se, s plastovými obaly zásadně mění.

Konkrétních podniků či jedinců, kteří by příslušný zákon přivítali, bude ale víc. Například takoví výrobci třídicích linek na PET lahve, výrobci nových, těžších nápojových obalů a přepravek, úředníci zabezpečující veškerou doprovodnou evidenci nebo kontrolní orgány. Zatím diskutovaný návrh je mimochodem, ač to není příliš zdůrazňováno, docela dobrým nástrojem k likvidaci konkurence mezi obchodníky. Například by bylo docela dobře možné totálně zlikvidovat někomu nepohodlné pultové obchůdky prostě tím, že budou plánovaně zavaleny vykupovanými obaly. Stačí k tomu najmout třeba některého z bezdomovců. Nebo by bylo také možné z nějakého, jistě se vyskytnuvšího důvodu, napálit finanční flastr některému z deklarovaných nepřátel lidstva, jak jsou v Česku vnímáni – totiž obchodnímu řetězci. A nebo tak naopak za úplatu neučinit.

Prostě – rizik, souvisejících se zpoplatněním, zálohováním a recyklací plastových obalů alespoň v návrhu, který ministerstvo životního prostředí zatím hájí, je i na tuzemské poměry neskutečné množství. To samozřejmě neznamená, že by se s plasty do budoucna už nemělo dít vůbec nic. Jejich třídění je totiž hezká věc, nikdy se ale pochopitelně nedosáhne stavu, kdy bude zodpovědně 100 procent lidí v Česku (i jakékoli jiné země) veškeré plastové obaly způsobně nosit do žlutých kontejnerů. Finálním cílem by tak mělo být používání úplně jiných obalů, nezatěžujících ani spotřebitele, ani životní prostředí. Ne že by už neexistovaly, ale kvůli ceně se (pochopitelně) téměř nepoužívají. Takže co tedy dělat, když už něco dělat? Nu, minimálně nevolit německý model.

Diskutovaný návrh je dobrým nástrojem k likvidaci konkurence mezi obchodníky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít