Bulvární skandál, jak má být

25. května 2012, 17:19 - Jefim Fištejn
25. května 2012, 17:19

Vlivný nedělník ze stáje magnáta Ruperta Murdocha skončil, zájem o lechtivé zprávy neskončí nikdy

Nedělní odpoledne, nejspíše v dávných předválečných dobách. Manželka podřimuje v ušáku, dětičky jsou vypraveny na pěkně dlouhou procházku. S nohama na pohovce, na nose brýle, listujete si listem The News of the World. V takto blaženém stavu, o čem se asi tak chcete v tom listu dočíst? Samozřejmě že o nějaké vraždě. Tyto úvodní věty z Orwellovy eseje Soumrak anglické vraždy se dnes náramně hodí každému, kdo chce komentovat nucený zánik zmíněného bulvárního titulu v důsledku odposlechové aféry, jež hýbe nyní britskou veřejností.

Hodnotné počteníčko

V těchto dnech kdekdo ve Velké Británii lamentuje nad pokleslostí tisku, jeho senzacechtivostí a komerční podbízivostí. The News of the World zejména a celé tiskové impérium Ruperta Murdocha obecně jsou vykreslovány jako ztělesnění všech bulvárních nectností. Je jen přirozené, že jak opoziční parlamentáři, tak mediální konkurenti Murdochovy korporace chtějí vytřískat z aféry co možná největší kapitál. Určitě to však nebyl Rupert Murdoch, kdo způsobil ve Velké Británii úpadek mravů, snížil laťku novinářské profesionality a naočkoval lůze chorobný zájem o cizí soukromí. Do Murdochovy informační říše patří také deníky The Times a The Wall Street Journal a ani jeden z nich neklesl na úroveň tabloidu. The News of the World byl založen před 168 lety a jeho cílovou skupinou vždy byli dělníci, kteří se sotva naučili číst. Odjakživa hlavní náplní listu byla policejní a světská kronika, popisy policejních zátahů v nevěstincích a jiné stejně hodnotné počteníčko. Pro tento skandál je příznačné, že dostal nebývalé grády až teď, ač se vleče měsíce, či dokonce léta. Mnohé jeho postavy byly již párkrát ve vězení – jako soukromý detektiv Glenn Mulcaire, který napichoval mobily a odposlouchával soukromé hovory. Jiní – jako herečka Sienna Millerová nebo sportovní komentátor Andy Grey – souhlasili s vysokým bolestným za příkoří, která jim způsobili štvaví novináři. Někteří vysvětlují neobvykle ostrou reakci veřejnosti tím, že vymazáním zpráv z hlasové schránky mobilního telefonu Milly Dowlerové, úchylem zavražděné školačky, byla „překročena čára“ – vyšetřování mohlo být mařeno, rodiče dívky uváděni v lichou naději, že jejich dcera žije. Důvod je to sporný – vždyť i dříve štvaní celebrit nenechavými papparazi, odhalování nevěr a tajných neřestí mohly způsobit psychologická traumata.
Detektiv, který odposlouchával telefon unesené školačky, se řídil nachlup stejnými motivy jako policejní důstojníci, kteří bez soudního příkazu prohledávali domácnosti prominentů ve snaze najít choulostivé fotky, jež by se daly zpeněžit. A že pohotových kupců je vždy dost, ať už to byl nebohý News of the World nebo stále prosperující Sun, Daily Express, Daily Mirror, Daily Mail a další, co jich je. Těžko lze zaplašit podezření, že psychologický mechanismus nebetyčného zájmu o tento skandál, celého toho veřejného pohoršení, hněvivých filipik celebrit ještě včera naháněných „žlutými“ novináři, je zhruba stejný jako ten, co způsobuje celkovou oblíbenost britského pokleslého čtiva. Uvržení vlivného novináře Andyho Coulsona do šatlavy, ponížená omluva tiskového krále Ruperta Murdocha či občanská poprava šéfky korporace News International Rebeky Brooksové blaží srdce typického čtenáře bulváru více než cokoli z toho, co v poslední době četl.

Příběh nekončí

Rupert Murdoch, který už už slavil další zajímavou akvizici – chtěl přikoupit British Sky Broadcasting (BSkyB), největší britskou družicovou televizní síť s deseti miliony předplatitelů – se musel svých plánů vzdát. Stáhl se dobrovolně, ovšem ve chvíli, kdy by mu stopku vystavil parlament. V pokusu o záchranu obchodu nedělník News of the World vyšel naposledy.
Poslední číslo s nominální hodnotou jedné libry se prodávalo na portálu eBay za 30 liber. Prodáno bylo zhruba pět milionů výtisků. Vydání z 10. července obsahovalo sběratelskou kopii prvního vydání z roku 1843 opatřenou tehdejším podtitulním sloganem „Zde je celý lidský život“. Redakce se rozloučila se čtenáři slovy: „Děkujeme a na shledanou!“ Sotva lze pochybovat o tom, že bulvární zpravodajství a britský čtenář se ani na vteřinu neloučí. Skandál jen poskytuje a bude poskytovat potravu soudním kronikám jiných tabloidů. Když Rebeka Brooksová z News International oznamovala vynucenou rezignaci, učinila temnou, leč výmluvnou narážku: „A budete se divit, jaká odhalení ještě přijdou!“ Nejen bulváry se chvějí sladkou a bolestnou předtuchou. Nekonečný skandál pokračuje.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče