Menu Zavřít

Budvaru loni stoupl zisk o 4,2 procenta. Prazdroj utržil 16,5 miliardy korun

27. 6. 2019
Autor: CC BY-NC-ND 2.0: Anders Adermark via Flickr

Pivovar Budějovický Budvar měl loni zisk před zdaněním 327,9 milionu korun. Meziročně stoupl o 4,2 procenta. Tržby loni stouply o 6,7 procenta na 2,55 miliardy korun, byly nejvyšší v historii firmy. Plzeňský Prazdroj vykázal loni čistý zisk 4,5 miliardy korun při tržbách 16,5 miliardy korun.

V roce 2018 investoval národní podnik 453 milionů, zprovoznil automatizované logistické centrum a nový ležácký sklep. Letos investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení.

Jak často pijete pivo?

Tržby za vlastní výrobky a služby měl pivovar 2,633 miliardy korun. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 procenta na 2,55 miliardy. „Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva,“ řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Budvar loni zvýšil výstav o 3,6 procenta na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Nejvíce piva zatím Budvar uvařil v roce 2016, a to 1,61 milionu hektolitrů. Do 79 států loni Budvar vyvezl nejvíce piva ve své historii, 1,07 milionu hektolitrů, což je meziročně o 8,5 procenta víc.

„Tahounem růstu byly ležáky. Prodej vlajkového ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 procenta. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 procent,“ uvedl mluvčí. Na vývozu českého piva se Budvar loni podílel 21 procenty. Prodej piva v Česku Budvaru klesl loni meziročně o pět procent, ale podle Samce to plně kompenzoval dvouprocentní růst tuzemských tržeb, díky tomu, že se podnik zaměřil na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.


Čtěte komentář: Vzpoura malých pivovarů skončila, přichází čas příměří


Zisk EBITDA podniku meziročně vzrostl o pět procent, výši tohoto zisku pivovar neuvedl. Dvořák považuje výsledek za velmi dobrý, protože zároveň podniku vzrostly odpisy, osobní náklady a rostly ceny energií a surovin. „Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů korun. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva,“ řekl Dvořák. Vyšší odpisy souvisí s investičním rozvojem Budvaru, který začal v roce 2015. Osobní náklady Budvaru meziročně stouply o 13,5 procenta.

Loni Budvar, v němž pracuje asi 700 lidí, investoval 453 milionů. Nové oddělení ležáckých tanků zvýšilo kapacitu sklepa o pětinu. Po ukončení investic za dvě miliardy korun v roce 2020 by se měl roční výstav Budvaru zvýšit o čtvrtinu na víc než dva miliony hektolitrů.

Prazdroj investoval 1,4 miliardy

U Plzeňského Prazdroje meziroční srovnání nelze vyčíslit, protože v minulých letech měla firma finanční roky od dubna do konce března a za rok 2017 zveřejnila hospodaření jen od 1. dubna do konce roku. Podnik loni investoval 1,4 miliardy korun, z toho přes půl miliardy do výroby.

Investice se opět zvýšily díky podpoře japonského vlastníka Asahi. Na dani z příjmu loni Prazdroj zaplatil do státní kasy 780 milionu korun, celkem pak na všech daních včetně spotřební odvedl pět miliard korun.

Prazdroj vykázal v uceleném fiskálním roce od dubna 2016 do konce března 2017 tržby téměř 16 miliard korun a zisk před zdaněním 4,8 miliardy korun. Kvůli sladění finančního hodnocení s mateřskou Asahi zveřejnil ještě hospodaření za duben až prosinec 2017, kdy utržil přes 12 miliard korun a zisk po zdanění činil 2,6 miliardy korun.

BRAND24

Prazdroj loni v Česku a v cizině prodal rekordních 11,5 milionu hektolitrů piva, meziročně o čtyři procenta více. Odbyt v zahraničí činil 4,3 milionu hektolitru, o 4,5 procenta více, což bylo také maximum v historii firmy. Přímý export piva vyrobeného ve třech českých závodech Prazdroje vzrostl o 13 procent a překročil 1,7 milionu hektolitru. Na domácím trhu se prodej piva zvýšil o 3,8 procenta na 7,2 milionu hektolitru. Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze to bylo dáno teplým počasím s nejdelší hlavní letní sezonou, ale také úspěchem programů na podporu hospod a restaurací.

Čtěte také:

Pěstuj chmel, zachráníš pivo

Minipivovary: Česko má novou turistickou atrakci

Češi zůstávají s odstupem největšími pivaři. Na druhé místo se propili Rakušané

Minirevoluce. Malé pivovary se v tichosti slučují do skupin

Staropramen investuje čtvrt miliardy, většinu spolykají nové přepravky

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).