Budujte „továrny“ na big data a získejte konkurenční výhodu

Komerční sdělení

Velká data se dnes zásadní stávají hybnou silou ekonomik, ten kdo je bude umět lépe zpracovat, získá konkurenční výhodu, o jaké se mu dosud ani nesnilo.

Ptá se Karel Wolf, odpovídají: Pavel Kysela, CEO společnosti Adastra a Michal Klaus, CEO společnosti Ataccama

Mohl byste popsat našim čtenářům, co se přesně rozumí pod pojmem big data?

PK: Big data je takový populárně vědecký pojem, který ve zkratce shrnuje asi toto: „Když umíte získat opravdu hodně dat a umíte je rychle a levně zpracovat, můžete z nich získat reálnou hodnotu, zásadně vylepšit váš produkt nebo poskytovanou službu“ – asi jako když z ropy děláte benzín, léky nebo plasty.

MK: Přesně tak, zásadní rozdíl mezi obdobím před „big data“ a nyní je ten, že data se opravdu stávají hybnou silou firem a ekonomik. To, že jsou data velká, je svým způsobem druhořadé, „velká“ je tomto případě zejména ta příležitost.

Pavel Kysela, CEO společnosti Adastra; Michal Klaus, CEO společnosti Ataccama

Big data dnes představují jeden z největších obchodních artiklů v ICT, jde o přechodný trend, nebo jejich význam do budoucna ještě více poroste?

PK: Domnívám se, že v této oblasti jsme teprve na začátku. Každý dnem se objevují nové technologie a možnosti. Stále jsme ve fázi, kdy se o této oblasti více mluví, než se v ní realizuje.

Proč vlastně nelze analyzovat tato data tradičními metodami?

MK: Primárně z důvodu jejich velikosti a rozmanitosti. V některých případech to je technicky nemožné nebo velmi obtížné, v jiných je to neekonomické.

Lze načrtnout přesnou hranici mezi normálními byznysovými daty, tedy těmi, jež lze zpracovávat běžným způsobem, a těmi, která již spadají do sféry big dat?

PK: Z mého pohledu velmi těžko. Moderní řešení postavené na bázi technologie Hadoop jsou totiž v mnoha případech velmi dobře použitelná i pro „klasická“ strukturovaná data a vyžadují řádově nižší náklady na implementaci a provoz než tradiční řešení.

Proto řada průkopnických projektů v oblasti big dat nebyla zaměřena na zpracování nových datových zdrojů, ale na významné zrychlení a zlevnění stávající infrastruktury. Tuto hranici bych tedy viděl spíše ve způsobu zpracování a použitých technologiích než datech samotných.

Bude v blízké budoucnosti ve světě ještě prostor pro nějaké inovace v oblasti big dat, nebo je trend jasně daný?

MK: Několik obecných trendů je zřejmých: sběr a zpracování dat obecně bude řádově levnější a snadnější, přístupný jako služba širšímu okruhu firem i organizací. To povede ke vzniku nových obchodních modelů, nových firem, možná nových odvětví.

Více si můžete přečíst zde




Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít