Budoucnost stavebního spoření je stále nejasná

26. května 2003, 00:00 - Tomáš Johánek, johanek@edoras.cz
26. května 2003, 00:00

Již delší dobu se hovoří o nutnosti revidovat dosavadní systém státní podpory stavebního spoření a změnit současný stav, kdy řadě lidí slouží stavební spoření pouze jako nejvýhodnější způsob ukládání peněz.

Již delší dobu se hovoří o nutnosti revidovat dosavadní systém státní podpory stavebního spoření a změnit současný stav, kdy řadě lidí slouží stavební spoření pouze jako nejvýhodnější způsob ukládání peněz.

Nutnost změny systému stavebního spoření konstatovali na koaličních jednáních během posledních týdnů i ministři vlády a koaliční ekonomové bez toho, aniž by však řekli, jak si tuto úpravu konkrétně představují. Není se co divit, že se vládním stranám do tak ožehavého tématu příliš nechce. Podle posledních údajů je totiž v ČR přibližně 5,5 milionu smluv o stavebním spoření, a to představuje velké procento voličů. A jelikož změny stavebního spoření mohou vést - z hlediska občanů - pouze k horšímu, obává se vláda ztráty sympatií. Přesto však už ministerstvo financí připravilo novelu příslušného zákona, která by měla ulevit státnímu rozpočtu, a to tak, že zúží některé výhody stavebního spoření. V současné době je tento návrh změny zákona v připomínkovém řízení a samy stavební spořitelny by se k němu měly vyjádřit přibližně do konce května tak, aby ho v červnu mohla projednat vláda.

Nižší státní podpora

Zásadní a dlouho avizovanou změnou podle návrhu zákona je omezení státní podpory stavebního spoření z 25 na 15 % z naspořené částky v daném kalendářním roce. Maximální částka, na kterou může být ze strany státu poskytnuta podpora, by se zvýšila z dnešních 18 na 20 tisíc korun, samotná podpora by se však snížila z dnešních 4500 na 3000 korun. Druhou zásadní změnou je prodloužení cyklu stavebního spoření z pěti na šest let. Nárok na státní podporu by tedy člověk měl až po šesti letech od podepsání smlouvy - řádný úvěr ze stavebního spoření by ale mohl dostat stejně jako dnes už po dvou letech trvání smlouvy. V ýraznou změnou je plánované zavedení q svým dětem tedy spořit mohli i nadále, teprve po dosažení 15. roku dítěte by však toto spoření začal podporovat stát. V návrhu novely zákona zatím chybí jakákoliv zmínka o povinném použití celého stavebního spoření výhradně pro potřeby bydlení, i když se o zakotvení této podmínky do zákona původně uvažovalo. Na bytové potřeby by měl tedy stejně jako je tomu dosud vázán pouze případný úvěr ze stavebního spoření.

Státní podpora na více smluv

Pozitivní změnou pro ty, kdo mají uzavřeno více smluv o stavebním spoření, by podle návrhu zákona mohlo být to, že by státní podpora nemusela být poskytována pouze na jednu smlouvu, jak je tomu dosud, ale na základě žádosti klienta na více smluv. Celková výše státní podpory na všech smlouvách dohromady by však nesměla přesáhnout stanovenou hranici 3000 korun. V této souvislosti odborníci varují spekulanty, kteří si nyní zakládají více smluv, počítají se zachováním státní podpory podle pravidel platných v době uzavření smlouvy a předpokládají, že tuto státní podporu získají až po uvedení v platnost novely zákona o stavebním spoření. „Tento předpoklad je mylný. Dá se totiž očekávat, že současná výše státní podpory bude ponechána maximálně u těch smluv, které ji v okamžiku změny měly již přiznanou,“ říká odborník na stavební spoření Jaroslav Hasík. Tím by se zabránilo spekulacím podobného typu.

Spořitelnám se návrh příliš nelíbí

Podle prvních reakcí stavebních spořitelen není návrh ministerstva financí zrovna ideální. To je však zřejmě naprosto logická reakce, neboť spořitelny se obávají ztráty zisků. Jak vyplývá ze stanoviska Asociace stavebních spořitelen, která sdružuje všechny stavební spořitelny na českém trhu, má k tomuto návrhu dvě hlavní připomínky. Za prvé by si představovala jiné nastavení státní podpory. Maximální roční výše státní podpory měla zůstat stejná jako dnes, tedy na úrovni 4 500 korun, mohla by být v plné výši přiznána až k naspořeným 25 000 korun. Procentuálně vyjádřeno by tedy maximální státní podpora nebyla 15 %, jak navrhuje ministerstvo financí, ale 18 %. Za druhé se pak Asociaci rozhodně nelíbí návrh věkového omezení státní podpory. Podrobnější stanovisko chystá Asociace podle informací Profitu až k tomu návrhu, na kterém se shodne vláda a který poputuje do Poslanecké sněmovny. Tam se dají, vzhledem k tomu, o jak ožehavé téma jde, očekávat velké tlaky a další spory mezi vládou a opozicí. Pokud by všechno proběhlo tak, jak si představuje vláda, měla by novela zákona o stavebním spoření začít platit od 1. ledna 2004

Stavební spořitelny v současné době evidují 5,5 milionu smluv. Je zřejmé, že pokud budou podmínky stavebního spoření výrazným způsobem znevýhodněny, v oblasti bydlení budou stále větší roli sehrávat hypoteční úvěry.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče