Budoucnost je v projektech PPP

07. srpna 2006, 00:00 - admin
07. srpna 2006, 00:00

LUDĚK SEKYRA: „Český realitní trh je dnes velmi přitažlivý pro investory, rostoucí ceny ovšem hrají do ruky hlavně developerům,“ prohlašuje Luděk Sekyra, hlava realitní skupiny Sekyra Group. * Český realitní trh bývá nezřídka hodnocen nelichotivě. Nedávno byl například označen za „poloprůhledný“.

LUDĚK SEKYRA: „Český realitní trh je dnes velmi přitažlivý pro investory, rostoucí ceny ovšem hrají do ruky hlavně developerům,“ prohlašuje Luděk Sekyra, hlava realitní skupiny Sekyra Group.

Český realitní trh bývá nezřídka hodnocen nelichotivě. Nedávno byl například označen za „poloprůhledný“. Jak trh vidíte vy? Trh hlavně v souvislosti se vstupem do Unie prodělal velké změny. Zajímavá je především Praha, to je v pravém slova smyslu trh mezinárodní. Jeho atraktivita - mluvím o komerčních objektech - je pro velké investory značná. Jsou tedy poměry v Česku srovnatelné se západní částí Evropské unie?

Tak daleko nejsme, ale na druhé straně jsme dále než většina zemí střední a východní Evropy. Přitom dobré perspektivy hospodářského rozvoje zájem investorů posilují. To je pro developery - tedy i pro nás -nepochybně dobrá zpráva. Přetlak poptávky ale vyhání ceny směrem vzhůru, někdy až nad úroveň ekonomické opodstatněnosti. Sekyra Group je ovšem také investorem, vytváříme si vlastní realitní portfolio.

Vraťme se ještě k té neprůhlednosti - hodně se o ní mluví v souvislosti s tendry?

My se účastníme řady soutěží. Hodně záleží na tom, kdo je organizuje. Někdy jsou profesionálně připravené, někdy amatérsky. Především je nutné stanovit jasná a nezpochybnitelná pravidla. Aby splnili tento základní požadavek, měli by zadavatelé mít nezávislé odborné poradce. Právě oni pak stanoví pravidla, která minimalizují subjektivní faktory při výběru. Pokud tomu tak není, logicky se objevují podezření z korupčních praktik. 

Nedávno jste neuspěli v tendru na zástavbu ostravského brownfieldu Karolina. Ten byl v pořádku?

Kritéria výběru vítězného projektu nebyla příliš jasná, mohla být nastavena lépe.

Hodláte výsledky výběrové řízení napadnout?

V tuto chvíli ho určitě nechceme zpochybnit, počkáme na další vývoj. V regionu ostatně už investujeme. Koupili jsme areál bývalé chemičky v Hrušově, to je na severním okraji Ostravy.

V oblasti výstavby obchodních center jste se příliš neangažovali?!

Do jisté míry máte pravdu, právě v současnosti ovšem chceme developerské aktivity orientovat také směrem na logistiku a obchod. Co se toho druhého týká, naším největším aktuálním projektem je dostavba Vítězného náměstí v pražských Dejvicích. Tady bude řada budov, včetně školských zařízení, ale ze zhruba padesáti procent se bude jednat právě o obchodní centrum. Další obchody také plánujeme v projektu Smíchovské nádraží.

Tím se dostáváme k problematice PPP, tedy Public Private Partnership. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s těmito projekty?

Mám za to, že do budoucna budou právě takové projekty hlavní náplní činnosti developerských firem. Ovšem jen těch velkých.

Nebude na překážku pomalost a celkově nízká efektivita fungování „státní“ složky těchto projektů?

Veřejný sektor je určitě těžkopádnější, neřídí se principy rentability, funguje podle zásad byrokratického managementu. Právě soukromý sektor do PPP projektů vnáší potřebnou flexibilitu. Naším partnerem na Smíchově jsou České dráhy - myslím, že se realizaci snaží urychlit, spolupracují s renomovanou poradenskou firmou, založili dokonce speciální realitní společnost, vznikl projekt Živá nádraží. Ale samozřejmě - v těchto případech to půjde vždy trochu pomaleji.

Vypadá to tak - na Smíchovském nádraží se zjevně ještě ani nekoplo!

Projekt postupuje podle plánu. Areál bude přípraven k výstavbě během dvou tří let. To, co jsem říkal o projektech PPP obecně, platí i v tomto konkrétním případě. Jde o akci velmi složitou a rozsáhlou. Mimo jiné se musí změnit územní plán lokality, v rovině praktické je nutné provést především dekontaminaci celého území, demontovat zbytečné koleje a revitalizovat vlastní nádražní budovu. Zatím postupujeme podle harmonogramu, smlouva byla podepsána teprve loni v létě. Ale i postup projektů „starších“, například pražského Hlavního nádraží, dokazuje, že oživování nádražních areálů je záležitost spíše dlouhodobá.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče