Budoucnost je v projektech PPP

07. srpna 2006, 00:00 - admin
07. srpna 2006, 00:00

LUDĚK SEKYRA: „Český realitní trh je dnes velmi přitažlivý pro investory, rostoucí ceny ovšem hrají do ruky hlavně developerům,“ prohlašuje Luděk Sekyra, hlava realitní skupiny Sekyra Group. * Český realitní trh bývá nezřídka hodnocen nelichotivě. Nedávno byl například označen za „poloprůhledný“.

LUDĚK SEKYRA: „Český realitní trh je dnes velmi přitažlivý pro investory, rostoucí ceny ovšem hrají do ruky hlavně developerům,“ prohlašuje Luděk Sekyra, hlava realitní skupiny Sekyra Group.

Český realitní trh bývá nezřídka hodnocen nelichotivě. Nedávno byl například označen za „poloprůhledný“. Jak trh vidíte vy? Trh hlavně v souvislosti se vstupem do Unie prodělal velké změny. Zajímavá je především Praha, to je v pravém slova smyslu trh mezinárodní. Jeho atraktivita - mluvím o komerčních objektech - je pro velké investory značná. Jsou tedy poměry v Česku srovnatelné se západní částí Evropské unie?

Tak daleko nejsme, ale na druhé straně jsme dále než většina zemí střední a východní Evropy. Přitom dobré perspektivy hospodářského rozvoje zájem investorů posilují. To je pro developery - tedy i pro nás -nepochybně dobrá zpráva. Přetlak poptávky ale vyhání ceny směrem vzhůru, někdy až nad úroveň ekonomické opodstatněnosti. Sekyra Group je ovšem také investorem, vytváříme si vlastní realitní portfolio.

Vraťme se ještě k té neprůhlednosti - hodně se o ní mluví v souvislosti s tendry?

My se účastníme řady soutěží. Hodně záleží na tom, kdo je organizuje. Někdy jsou profesionálně připravené, někdy amatérsky. Především je nutné stanovit jasná a nezpochybnitelná pravidla. Aby splnili tento základní požadavek, měli by zadavatelé mít nezávislé odborné poradce. Právě oni pak stanoví pravidla, která minimalizují subjektivní faktory při výběru. Pokud tomu tak není, logicky se objevují podezření z korupčních praktik. 

Nedávno jste neuspěli v tendru na zástavbu ostravského brownfieldu Karolina. Ten byl v pořádku?

Kritéria výběru vítězného projektu nebyla příliš jasná, mohla být nastavena lépe.

Hodláte výsledky výběrové řízení napadnout?

V tuto chvíli ho určitě nechceme zpochybnit, počkáme na další vývoj. V regionu ostatně už investujeme. Koupili jsme areál bývalé chemičky v Hrušově, to je na severním okraji Ostravy.

V oblasti výstavby obchodních center jste se příliš neangažovali?!

Do jisté míry máte pravdu, právě v současnosti ovšem chceme developerské aktivity orientovat také směrem na logistiku a obchod. Co se toho druhého týká, naším největším aktuálním projektem je dostavba Vítězného náměstí v pražských Dejvicích. Tady bude řada budov, včetně školských zařízení, ale ze zhruba padesáti procent se bude jednat právě o obchodní centrum. Další obchody také plánujeme v projektu Smíchovské nádraží.

Tím se dostáváme k problematice PPP, tedy Public Private Partnership. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s těmito projekty?

Mám za to, že do budoucna budou právě takové projekty hlavní náplní činnosti developerských firem. Ovšem jen těch velkých.

Nebude na překážku pomalost a celkově nízká efektivita fungování „státní“ složky těchto projektů?

Veřejný sektor je určitě těžkopádnější, neřídí se principy rentability, funguje podle zásad byrokratického managementu. Právě soukromý sektor do PPP projektů vnáší potřebnou flexibilitu. Naším partnerem na Smíchově jsou České dráhy - myslím, že se realizaci snaží urychlit, spolupracují s renomovanou poradenskou firmou, založili dokonce speciální realitní společnost, vznikl projekt Živá nádraží. Ale samozřejmě - v těchto případech to půjde vždy trochu pomaleji.

Vypadá to tak - na Smíchovském nádraží se zjevně ještě ani nekoplo!

Projekt postupuje podle plánu. Areál bude přípraven k výstavbě během dvou tří let. To, co jsem říkal o projektech PPP obecně, platí i v tomto konkrétním případě. Jde o akci velmi složitou a rozsáhlou. Mimo jiné se musí změnit územní plán lokality, v rovině praktické je nutné provést především dekontaminaci celého území, demontovat zbytečné koleje a revitalizovat vlastní nádražní budovu. Zatím postupujeme podle harmonogramu, smlouva byla podepsána teprve loni v létě. Ale i postup projektů „starších“, například pražského Hlavního nádraží, dokazuje, že oživování nádražních areálů je záležitost spíše dlouhodobá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít