Budoucnost je prý ve vodíku

06. února 2006, 00:00 - VÍT SMRČKA
06. února 2006, 00:00

NOVÉ ENERGETICKÉ ZDROJE S využitím vodíku se v energetice počítá za 10 až 15 let. Již nyní však řada firem v této oblasti investuje nemalé prostředky. Centrem vodíkových technologií se v Česku stala severní Morava.

NOVÉ ENERGETICKÉ ZDROJE S využitím vodíku se v energetice počítá za 10 až 15 let. Již nyní však řada firem v této oblasti investuje nemalé prostředky. Centrem vodíkových technologií se v Česku stala severní Morava.

Ovodík coby zdroj energie budoucnosti se ve stále větší míře zajímají i tuzemské firmy. Některé již dokonce do této energie investovaly nemalé prostředky. Odborníci však odhadují, že k většímu využití vodíku dojde za deset až patnáct let.

HRÁČI S VODÍKEM

Centrem vodíkových technologií se v Česku stal Moravskoslezský region. V závěru loňského roku například firma Linde Technoplyn otevřela v Ostravě vodíkovou plnicí stanici pro trajlery. Investici ve výši 90 milionů korun realizovala ve spolupráci se společností BorsodChem MCHZ (BC-MCHZ), od níž vodík odebírá.

Prostřednictvím stanice bude Linde obsluhovat zhruba dvě třetiny svých odběratelů. Vodík naplněný do trajlerů je ze 70 procent určen pro český trh, zbytek bude směřovat do Polska a na Slovensko. Nový zdroj tak částečně nahradil dovoz vodíku ze zahraničí.

„Realizací investice se stáváme jedním z hlavních hráčů na vodíkovém trhu v České republice,“ říká generální ředitel Linde Technoplyn Petr Choulík. Předpokládá, že poptávka po vodíku se bude prudce zvyšovat v souvislosti s růstem jeho významu. Současná maximální kapacita plnění je 600 krychlových metrů za hodinu, po dalších investicích se do roka zvýší na 1000 krychlových metrů. Roční kapacita zařízení bude více než sedm milionů metrů krychlových.

INSPIRACE ZE ZAHRANIČÍ

Linde Technoplyn v Česku rozvíjí vodíkové technologie v návaznosti na aktivity mateřského koncernu. Skupina Linde totiž před několika lety v Mnichově postavila první čerpací stanici na vodík. V loňském roce pak představila vizi Evropské vodíkové dálnice.

Projekt spočívá v dovybavení německého dálničního okruhu, který spojuje hlavní centra vývoje a výroby automobilů s čerpacími stanicemi na vodík. Plán počítá s jednou pumpou na každých 50 kilometrů komunikace. Realizační náklady jsou odhadovány na více než 30 milionů eur.

Koncern Linde je také autorem studie na vybudování automobilové vodíkové infrastruktury v Evropské unii do roku 2020. Ta by stála zhruba 3,5 miliardy eur, což je například o dvě miliardy eur méně než je cena 200 kilometrů vysokorychlostní železniční trati ICE mezi městy Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem nad Mohanem. Šéf tuzemské Linde přitom naznačil, že firma hodlá vybudovat čerpací stanici na vodík pro auta i v Česku.

Na perspektivu vodíkové energetiky sází i BC-MCHZ, která do zařízení na výrobu vodíku v Ostravě investovala zhruba 800 milionů korun. Vyrábí ho metodou parního reformingu ze zemního plynu a v převážné míře ho dodává své mateřské firmě v Maďarsku.

Vodík je součástí chemického procesu při výrobě anilinu. Část vodíku prodává BC-MCHZ potrubím do Vítkovic. Zhruba pět procent produkce nově odebírá i Linde Technoplyn. V budoucnu by se však toto množství mělo výrazně zvýšit.

MÍSTO MOURU ČISTÝ VODÍK

Ostrava se díky investici obou firem stala důležitým místem pro výrobu energie budoucnosti. Podle představ senátora Václava Roubíčka by se toto město mohlo stát českým centrem výroby vodíku. „Na jeho výrobu máme dostatek zdrojů, od hutí přes koksárenský plyn až po zásoby plynu pod Beskydami. Pokud zachytíme současný světový trend využití vodíku jako přenašeče energie, byl by to velký přínos pro budoucnost celého regionu,“ říká senátor, který se jako profesor Vysoké školy báňské touto problematikou dlouhodobě zabýval. Na této škole vznikl elektromobil s vodíkovým palivovým článkem. Auto bylo předvedeno při slavnostním otevření plnicí stanice. „Nechtěli jsme dělat suchý výzkum, ale ukázat, že vodíkový pohon je dosažitelný a použitelný v praxi,“ řekl vedoucí výzkumného týmu Bohumil Horák.

Vyrábět tlakové nádrže na vodík do vozů světových automobilek chce od roku 2010 další ostravská firma Vítkovice Cylinders. Již třetím rokem dodává na trh tlakové nádrže do aut s pohonem na zemní plyn. Do rozvoje obou výrobních programů chce firma investovat zhruba miliardu korun.

Velkou předností energie získané z vodíku je v tom, že nezatěžuje životní prostředí. Při jeho spalování totiž nevznikají škodlivé emise, pouze vodní pára. Vodík je odborníky považován za univerzální palivo, které bude sloužit především k výrobě elektřiny, pohonu automobilů a k vytápění. Miniaturní vodíkové palivové články již nahrazují klasické baterie v přenosných počítačích či mobilních telefonech.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít