Bude zima, bude mráz... nebo ne?

02. dubna 2007, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
02. dubna 2007, 00:00

Letošní zima udělala čáru přes rozpočet podnikatelům, kteří jsou závislí na kolik napadne sněhu a jak hluboko spadnou teploty vzduchu. Tedy v parametrech, které nemohou ovlivnit.Zatímco loni v tuto dobu jezdily vleky a lanovky ve všech zimních střediscích jako o závod, letos už sjezdovky slouží pouze milovníkům jarní květeny.

Letošní zima udělala čáru přes rozpočet podnikatelům, kteří jsou závislí na kolik napadne sněhu a jak hluboko spadnou teploty vzduchu. Tedy v parametrech, které nemohou ovlivnit.

Zatímco loni v tuto dobu jezdily vleky a lanovky ve všech zimních střediscích jako o závod, letos už sjezdovky slouží pouze milovníkům jarní květeny.

Tvrdý dopad je o to horší, že podnikatelé, namlsaní tuhou předešlou zimou, nakoupili investiční zařízení, která by si jinak při normálním průběhu zimy zřejmě nepořídili. Jenže, kdeže loňské sněhy jsou. Teď titíž podnikatelé sedí s tužkou v ruce a objíždějí banky, úvěrové a leasingové společnosti, aby domluvili odklady splátek. Protože kde nic není, ani smrt nebere. To, zda se jim nakonec podaří přežít, nezávisí ale jenom na jejich umění šetřit a smlouvat.

Závislost na jednom úzce specifickém oboru podnikání, které je navíc odvislé od faktorů, které nelze ani při nejlepší vůli ovlivnit vlastním chováním, vždycky neúměrně zvyšuje podnikatelské riziko. Proto by měl podnikatel využít veškerou invenci a zkušenosti, aby toto riziko co nejvíce snížil, respektive rozložil.

V případě podnikatelů v oboru zimní radovánky je to především rozšíření portfolia služeb, které lze nabízet i mimo hlavní sezonu. Zařazení těchto doplňkových služeb tak může sloužit jako vhodný polštář při tvrdém dopadu. Nemluvě o tom, že náklady na údržbu sjezdových tratí či nákup a provoz vleků jsou násobně vyšší než například nákup horských kol a vybudování cyklostezek. Letošní zima tak sice přinesla řadu problémů, ale na druhé straně lze s nadsázkou říci, chvála bohu za ni. Většinou až konkrétní krize dokáže přimět jakéhokoli člověka ke změně jeho jednání a chování a k nastartování jeho aktivit dalším směrem. „Co tě nezabije, to tě posílí,“ komentoval to jeden z majitelů lyžařského areálu.

Je to poučení pro celý obor. Namísto ad hoc požadované pomoci od státu, která je řešením protitržním a antisystémovým, by měli podnikatelé vytvořit třeba dobrovolný garanční fond, sloužící jako „pojišťovna“ proti počasí. Ať už bude jakékoli.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít