Bude Indie druhou Čínou?

25. února 2008, 00:00 - Jiří Němeček
25. února 2008, 00:00

Indie nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci.

Nedávná zpráva o novém indickém autu Nano, které má stát méně než 50 tisíc korun, zapůsobila jako šok. Pro ekonomiky zatížené na automobilový průmysl – a tedy i pro Česko – znamená tak levná konkurence pořádný důvod k zamyšlení.

Ale i když ponecháme stranou automobilový průmysl, zpráva je zajímavá ještě z jednoho, spíš psychologického hlediska. Superlevné vozítko by mohlo vyspělé trhy konečně upozornit, že ve stínu Číny tu na světovou scénu nenápadně nastupuje ještě jeden asijský veleobr. A možná ještě impozantnější.

Indie má totiž v mnoha ohledech dokonce lepší výchozí pozici pro závratný hospodářský růst než Čína. Disponuje početnou vzdělanou vrstvou, ve které se najdou špičkoví programátoři, vědci i konstruktéři. Země tedy nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci bez přidané hodnoty. Je také až překvapivě funkční demokracií a těší se výhodám svobodného trhu. Navíc má na čem stavět. Některé obory, jako například strojírenství nebo textilní průmysl, mají dlouholetou tradici. Bombaj je největším výrobcem filmů na světě. Bangalore zase už teď patří mezi největší producenty softwaru.

Jak je tedy možné, že se evropský či americký trh zatím daleko víc třese před Číňany? Indie dosud nenasadila ke skutečně expanzivní hospodářské politice. Vystačí si zatím sama ve své ulitě, tedy uvnitř indického subkontinentu. Bangladéš, Nepál nebo Srí Lanka jsou indických výrobků plné už dávno.

Do světa se ale zatím Indie dere daleko méně dravě než Čína. Důvody mohou být hlubší, zakořeněné už v historii obou států a odlišné mentalitě jejich obyvatel. U Číny je snaha dominovat patrná už v tom, jak sami Číňané své zemi říkají – Říše středu. Jejich hrdé sebevědomí vyplývá z nepřetržité, více než dva tisíce let trvající historie. Nejstarší země světa také nikdy nebyla kolonizována. A v současném světě se snaží být stále více i politickou supervelmocí, která bude protipólem Spojených států.

Naopak v Indii lze u obyvatel často vidět směs pokory, tiché spokojenosti s přítomným stavem věcí, a možná jakousi klidnou, pomalou, trpělivou sílu. Asi jako když se pozvolna a s klamnou tichostí valí říční veletok. Kdo ví – možná je auto Nano jen malým varováním před blížící se obrovskou záplavou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít