Bude Indie druhou Čínou?

25. února 2008, 00:00 - Jiří Němeček
25. února 2008, 00:00

Indie nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci.

Nedávná zpráva o novém indickém autu Nano, které má stát méně než 50 tisíc korun, zapůsobila jako šok. Pro ekonomiky zatížené na automobilový průmysl – a tedy i pro Česko – znamená tak levná konkurence pořádný důvod k zamyšlení.

Ale i když ponecháme stranou automobilový průmysl, zpráva je zajímavá ještě z jednoho, spíš psychologického hlediska. Superlevné vozítko by mohlo vyspělé trhy konečně upozornit, že ve stínu Číny tu na světovou scénu nenápadně nastupuje ještě jeden asijský veleobr. A možná ještě impozantnější.

Indie má totiž v mnoha ohledech dokonce lepší výchozí pozici pro závratný hospodářský růst než Čína. Disponuje početnou vzdělanou vrstvou, ve které se najdou špičkoví programátoři, vědci i konstruktéři. Země tedy nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci bez přidané hodnoty. Je také až překvapivě funkční demokracií a těší se výhodám svobodného trhu. Navíc má na čem stavět. Některé obory, jako například strojírenství nebo textilní průmysl, mají dlouholetou tradici. Bombaj je největším výrobcem filmů na světě. Bangalore zase už teď patří mezi největší producenty softwaru.

Jak je tedy možné, že se evropský či americký trh zatím daleko víc třese před Číňany? Indie dosud nenasadila ke skutečně expanzivní hospodářské politice. Vystačí si zatím sama ve své ulitě, tedy uvnitř indického subkontinentu. Bangladéš, Nepál nebo Srí Lanka jsou indických výrobků plné už dávno.

Do světa se ale zatím Indie dere daleko méně dravě než Čína. Důvody mohou být hlubší, zakořeněné už v historii obou států a odlišné mentalitě jejich obyvatel. U Číny je snaha dominovat patrná už v tom, jak sami Číňané své zemi říkají – Říše středu. Jejich hrdé sebevědomí vyplývá z nepřetržité, více než dva tisíce let trvající historie. Nejstarší země světa také nikdy nebyla kolonizována. A v současném světě se snaží být stále více i politickou supervelmocí, která bude protipólem Spojených států.

Naopak v Indii lze u obyvatel často vidět směs pokory, tiché spokojenosti s přítomným stavem věcí, a možná jakousi klidnou, pomalou, trpělivou sílu. Asi jako když se pozvolna a s klamnou tichostí valí říční veletok. Kdo ví – možná je auto Nano jen malým varováním před blížící se obrovskou záplavou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít