Bublina na netu?

31. srpna 2007, 13:33 - Ivan Pilný
31. srpna 2007, 13:33

Glosy postaršího technokrata

Nad internetovými prostředky marketingu, zdá se, panuje čím dál větší nadšení. Nesdílejí je asi jen televize a tisk. Těm se postupně zmenšuje koláč k rozdělení a nakousnutí. S nadšením ovšem přichází otázka provázející každou reklamu. Jak věrohodně měřit její účinek?
Pokus najít ve vyhledávačích „návrat investic na webu“ dává statisíce odkazů. Ale málo odpovědí. Tradiční zlomek, kde v čitateli jsou výnosy a ve jmenovateli majetek společnosti, „ospravedlňuje“ mnohamilionové nákupy investorů. Čím více se blíží majetek společnosti nule, tím stoupá hodnota zlomku k nekonečnu. Platí se za počet návštěv, kliknutí na reklamu, umístění banneru nebo klíčová slova. Některé metody jsou sofistikovanější a cena za spojení slov stoupá s nárůstem pravděpodobností zasažení cíle. Nicméně už existují placené skupiny „klikařů“, kteří generují balast těžko rozlišitelný od seriozních zájemců. Generátory kliků zpochybňují důvěryhodnost této metriky. S takzvanými click frauds se potýkají i Yahoo! a Google, byť se pochopitelně snaží zamést problém pod stůl. Ne že by metrika televizní reklamy byla lepší. Měření pomocí peoplemetrů rozdávaných vzorku diváků se vzhledem k nákladům na TV spoty nedá lehce obhajovat. Vztah mezi sledováním soap oper a nákupu inzerovaného zboží je těžko postižitelný. Ještě že náklady na reklamu zaplatí nakonec spotřebitel. Takže jde spíše o souboj, kdo na trhu s internetovou reklamou přežije. Vidíme postupnou konsolidaci směrem k velkým hráčům. Na příkladu Googlu lze vysledovat, jakou výhodu má první na trhu. Nicméně úspěšně existují i malé specializované firmy věnující se optimalizaci webů s cílem, aby se vaše firma objevila na první nebo druhé stránce při vyhledávání. Zajímavé mohou být i pokusy přiřazovat firmy do mapy, geografická blízkost může často být rozhodujícím faktorem nákupu, úspěšné jsou prodeje jednotlivých skladeb z CD, aukce a erotika. Jak jinak. Úplnou specialitou internetu je nákup virtuálního zboží – avatarů, produktů, virtuálních nemovitostí a služeb ve virtuálním světě. Tam konkurence reálného světa nehrozí a jedině na síti se dají účinně propagovat. Vydělávat peníze se takhle dají ovšem spíše v Koreji než v Česku. Prodávat ať už více nebo méně legálně se dají i vaše osobní data. Pravděpodobnost zásahu, pokud vás příliš neotravují, je samozřejmě vyšší. Také můžete využívat nebo přímo generovat blogy s komentáři k výrobkům a službám.
Závěrem? Snad lze říci, že větší naději má reklama, jež zákazníka oslovuje s přidanou hodnotu k informaci, o niž se zajímá. Opačný způsob - tedy přímý tlak - je obtěžující a dlouhodobě neudržitelný.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu…
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Technologie
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít