Bublina na netu?

31. srpna 2007, 13:33 - Ivan Pilný
31. srpna 2007, 13:33

Glosy postaršího technokrata

Nad internetovými prostředky marketingu, zdá se, panuje čím dál větší nadšení. Nesdílejí je asi jen televize a tisk. Těm se postupně zmenšuje koláč k rozdělení a nakousnutí. S nadšením ovšem přichází otázka provázející každou reklamu. Jak věrohodně měřit její účinek?
Pokus najít ve vyhledávačích „návrat investic na webu“ dává statisíce odkazů. Ale málo odpovědí. Tradiční zlomek, kde v čitateli jsou výnosy a ve jmenovateli majetek společnosti, „ospravedlňuje“ mnohamilionové nákupy investorů. Čím více se blíží majetek společnosti nule, tím stoupá hodnota zlomku k nekonečnu. Platí se za počet návštěv, kliknutí na reklamu, umístění banneru nebo klíčová slova. Některé metody jsou sofistikovanější a cena za spojení slov stoupá s nárůstem pravděpodobností zasažení cíle. Nicméně už existují placené skupiny „klikařů“, kteří generují balast těžko rozlišitelný od seriozních zájemců. Generátory kliků zpochybňují důvěryhodnost této metriky. S takzvanými click frauds se potýkají i Yahoo! a Google, byť se pochopitelně snaží zamést problém pod stůl. Ne že by metrika televizní reklamy byla lepší. Měření pomocí peoplemetrů rozdávaných vzorku diváků se vzhledem k nákladům na TV spoty nedá lehce obhajovat. Vztah mezi sledováním soap oper a nákupu inzerovaného zboží je těžko postižitelný. Ještě že náklady na reklamu zaplatí nakonec spotřebitel. Takže jde spíše o souboj, kdo na trhu s internetovou reklamou přežije. Vidíme postupnou konsolidaci směrem k velkým hráčům. Na příkladu Googlu lze vysledovat, jakou výhodu má první na trhu. Nicméně úspěšně existují i malé specializované firmy věnující se optimalizaci webů s cílem, aby se vaše firma objevila na první nebo druhé stránce při vyhledávání. Zajímavé mohou být i pokusy přiřazovat firmy do mapy, geografická blízkost může často být rozhodujícím faktorem nákupu, úspěšné jsou prodeje jednotlivých skladeb z CD, aukce a erotika. Jak jinak. Úplnou specialitou internetu je nákup virtuálního zboží – avatarů, produktů, virtuálních nemovitostí a služeb ve virtuálním světě. Tam konkurence reálného světa nehrozí a jedině na síti se dají účinně propagovat. Vydělávat peníze se takhle dají ovšem spíše v Koreji než v Česku. Prodávat ať už více nebo méně legálně se dají i vaše osobní data. Pravděpodobnost zásahu, pokud vás příliš neotravují, je samozřejmě vyšší. Také můžete využívat nebo přímo generovat blogy s komentáři k výrobkům a službám.
Závěrem? Snad lze říci, že větší naději má reklama, jež zákazníka oslovuje s přidanou hodnotu k informaci, o niž se zajímá. Opačný způsob - tedy přímý tlak - je obtěžující a dlouhodobě neudržitelný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít