Brzdový asistent má být za dva roky povinný

07. dubna 2008, 00:00 - Erich Handl
07. dubna 2008, 00:00

Evropský parlament chce, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena brzdovým asistentem. Díky dopravním opatřením by se mohl razantně snížit počet mrtvých na silnicích.

Nová legislativa Evropský parlament chce, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena brzdovým asistentem. Díky dopravním opatřením by se mohl razantně snížit počet mrtvých na silnicích.

Především zvýšit bezpečnost na silnicích chce novými opatřeními Evropská unie. Jednou z hlavních novinek je povinnost montovat do nových aut takzvaného brzdového asistenta. Ten vyhodnocuje, zda řidič sešlápl pedál v kritické situaci dostatečně silně a pokud ne, vyvine při brzdění větší sílu. To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Evropská komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit. Vedle brzd se ovšem „dopravní návrh“ zabývá řadou dalších, především pasivních systémů ochrany.

Dopravní výbor Evropského parlamentu si od nich slibuje větší ochranu chodců a cyklistů. V současnosti v Unii každý rok zemře asi 8000 chodců a cyklistů a dalších více než 300 tisíc je jich zraněno. Přijetí nové legislativy prý počet mrtvých sníží zhruba o dva tisíce.

Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 jako první zavedla tuto technologii u všech svých modelů také právě automobilka Mercedes. Později ji následovaly i někteří další výrobci aut.

Jak asistent funguje? V nouzových situacích zvyšuje toto zařízení účinnost brzd. Pomocí senzoriky systém rozpozná, že řidič potřebuje dosáhnout vyššího výkonu brzd rychleji a s větší intenzitou než obvykle. Řidiči, kteří neabsolvovali příslušný výcvik, totiž často přenášejí na brzdový pedál malý tlak, i když se snaží brzdit naplno. Brzdový asistent zajistí tlak maximální a zároveň největší možné zpoždění vozidla. Zablokování kol přitom zamezí protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly.

Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů a splnit jejich požadavky. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v té druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu. Unie hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do dvou let celkový počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25 tisíc ročně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním…
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Technologie
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít