Brusel si došlápne na dopravce

23. ledna 2006, 00:00 - FILIP ČERNOCH
23. ledna 2006, 00:00

NOVÉ NAŘÍZENÍ Dopravce čeká na jaře řada změn. Jednou z novinek je například rozšíření zodpovědnosti za některé prohřešky řidičů. Opatření mají podle úředníků zlepšit podmínky v oboru. Sami dopravci jsou však jiného názoru.

NOVÉ NAŘÍZENÍ Dopravce čeká na jaře řada změn. Jednou z novinek je například rozšíření zodpovědnosti za některé prohřešky řidičů. Opatření mají podle úředníků zlepšit podmínky v oboru. Sami dopravci jsou však jiného názoru.

Profesionální řidiče čeká v blízké budoucnosti celá řada změn. Již na jaře by například mělo dojít ke sjednocení pravidel ohledně povinného odpočinku a maximální možné doby řízení. Zodpovědnost za porušení předpisů už nebude ležet takřka výhradně na řidiči, ale podělí se o ni se svým zaměstnavatelem. Rovněž se počítá se zefektivněním kontrolních mechanismů: Pro nová vozidla budou povinné digitální tachografy a také kontrol by mělo být třikrát více.

DEJ SI PAUZU

K chystaným změnám přivedlo evropské úředníky hned několik skutečností. Na prvním místě je bezpečnost na silnicích. Podle statistik za mnoho nehod zejména řidičů nákladních vozidel může únava. Současné evropské normy totiž podle komuniké Evropské komise umožňují v některých případech řídit až 74 hodin v jednom týdnu.

Druhý důvod je snaha o sociální ochranu pracovníků v dopravě. V tomto bodě jsou požadavky Bruselu v rozporu s postoji jednotlivých států. Například když Evropská komise v roce 1993 stanovovala pravidla pro harmonizaci pracovní doby zaměstnanců, byli na nátlak řady zemí řidiči ze směrnice vyňati.

Další úprava z roku 2002, která reguluje pracovní dobu už konkrétně v silniční dopravě, zase nebyla v deseti zemích Unie včetně Česka dosud plně zavedena do národního práva.

Současný návrh je tedy jen pokračováním předešlých snah o sjednocení sociální legislativy v této oblasti. „Otevření nových trhů už musí jít ruku v ruce s jednotnými pravidly, které by zajistily férové pracovní podmínky,“ říká Jacques Barrot, evropský komisař pro dopravu.

DRASTICKÉ ZMĚNU NEBUDOU

První část připravovaného nařízení, které by Evropská komise měla dokončit v v dubnu, upravuje dobu odpočinku řidičů vozidel přesahujících 3,5 tuny nebo s kapacitou nad devět osob. Maximální počet hodin, který budou moci šoféři strávit řízením, je omezen na 56 týdně a 90 hodin za čtrnáct dní. V rámci dvou týdnů budou muset mít řidiči také minimálně 45 hodin nepřetržitého odpočinku.

Zatímco dnes je v případě děleného odpočinku možné odpočívat v jednom dni i jen osm hodin, v budoucnu by to mělo být alespoň o hodinu déle. Změní se také současná praxe, která umožňuje rozdělit povinnou 45minutovou přestávku po 4,5 hodinách jízdy až na tři čtvrthodinové pauzy. Nařízení samozřejmě nijak nezasáhne státy s přísnějšími předpisy, pokud bude k přepravě docházet výhradně na jejich území.

Zbytek nařízení se zabývá formální stránkou sankcí, které jsou s odpočinkem spojené. Novinkou budou rozsáhlejší pravomoci kontrolních orgánů. Ty by nově mohly trestat i všechna porušení pravidel, ke kterému došlo v cizím státě. Dosud tuto pravomoc měli pouze úředníci mateřského státu řidiče.

Změní se i zodpovědnost za porušování časových rozvrhů. Ta nyní spočívá na řidičích. Podle představ bruselských úředníků zodpovědnost ponesou všichni zúčastnění. Tedy i zaměstnavatel, který často řidiče k porušení pravidel nutí. Tato úprava by tak mohla z trhu odstranit firmy, které díky obcházení pravidel vytváří neférovou konkurenci.

NEUNIKNE NÁM ANI MYŠ!

Druhou část legislativního balíku tvoří směrnice, která stanovuje kroky k vynucení nových pravidel. V první řadě se zvýší počet kontrol. Dnes je povinnost kontrolovat alespoň jedno procento pracovních dní řidičů. Po zavedení směrnice by mělo jít už o tři procenta. Tachografy také bude možné kontrolovat až 28 dní zpětně. Rovněž by mělo dojít k rovnoměrnému rozdělení kontrol mezi silnice a provozovny přepravních firem. Dále se sjednotí klasifikace přestupků a trestů. Směrnice zatím předkládá pouze nezávazný návrh, nicméně úředníci se hodlají k této věci ještě vrátit.

Oba zmiňované návrhy však musí nejprve schválit evropská rada a parlament. Po té budou zveřejněny v úředním věstníku. K tomu pravděpodobně dojde v květnu. Nařízení tím vstoupí v okamžitou platnost, směrnice by měla být začleněna do právních řádů jednotlivých zemí do 1. ledna 2008.

DOPRAVCI SE BOUŘÍ

U přepravních firem se však navrhované úpravy nesetkaly s příliš vřelým přijetím. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) se k návrhům vyjádřila jednoznačně. Podle ní vážně ohrožují celý sektor silniční dopravy, jeho konkurenceschopnost a schopnost přispět k růstu evropské ekonomiky. Zpřísnění pravidel odstraní pružnost, která je přitom pro tento sektor zásadní. „Toto rozhodnutí bude stát odvětví 500 milionů eur,“ prohlašuje Hubert Linssen, delegát Evropské unie při IRU.

Ani tuzemským dopravcům se chystané změny příliš nezamlouvají. Podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe nejsou nová pravidla motivována ani tak zájmem na zlepšení bezpečnosti provozu, ale spíše tlakem ostatních méně efektivních druhů dopravy.

O KOLEČKO MÍŇ

Kromě uvedených změn se bruselští úředníci opět vrátili k řešení zmatků kolem zavádění digitálních tachografů. O časovém harmonogramu jejich instalace bylo rozhodnuto už v roce 1998, jejich samotné zavádění pak odstartovalo o čtyři roky později. Jenže finální termín, tedy srpen 2004, se dodržet nepodařilo. Brusel posléze oficiálně požádal členské státy o toleranci při přihlašování vozidel bez nových tachografů.

Zmatky kolem tachografů se však dopravcům nějak zvlášť nezamlouvají. „Je potřeba stanovit jasné, realistické datum pro povinné zavedení digitálních tachografů uplatnitelné v celé Unii. Toto datum musí nechávat dostatek času k přípravě nezbytných administrativních a legislativních kroků,“ uvádí Mezinárodní unie silniční dopravy ve svém komuniké.

Nyní vše záleží na rozhodnutí Evropského parlamentu. Předpokládá se, že digitální tachografy by měly být povinné od letošního května. „Podle našich informací ale některé státy na ně nebudou připravené ani v květnu. Pokud by to byla pravda, dopravci těchto států by byli zvýhodněni,“ dodává Felix.

V Česku je možné vozidla s digitálními tachografy registrovat na dobrovolné bázi už od loňského srpna, souběžně s vozy s analogovými přístroji. Funguje také systém vydávání karet, které jsou potřebné pro provoz nových tachografů. Nyní probíhá novelizace souvisejících zákonů. Úpravy se nicméně dotknou jen nově registrovaných vozidel. Nepočítá se tedy s povinností nahrazovat analogové přístroje ve starších vozech.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče