Brusel bojuje za zelenější auta

04. prosince 2006, 00:00 - FILIP ČERNOCH
04. prosince 2006, 00:00

EKOLOGICKÉ PŘEDPISYBrusel se připravuje na spor mezi Evropským parlamentem a členskými státy. Europoslanci žádají zrušení registračních daní na osobní automobily. Vlády však nejsou ochotny nechat si do svých vnitřních daňových politik zasahovat.

EKOLOGICKÉ PŘEDPISY Brusel se připravuje na spor mezi Evropským parlamentem a členskými státy. Europoslanci žádají zrušení registračních daní na osobní automobily. Vlády však nejsou ochotny nechat si do svých vnitřních daňových politik zasahovat. Pokud se například polský občan i se svým plechovým miláčkem přestěhuje prací do Dánska, dočká se velmi nepříjemného překvapení. Registrační daň, kterou už jednou za svůj vůz zaplatil, po něm tamní úřady budou požadovat znovu. A rozhodně nepůjde o zanedbatelnou částku, připravit by si měl neuvěřitelných 180 procent ceny automobilu. Nejedná se přitom o nijak výjimečnou situaci -přestože v České republice jsou registrační poplatky nízké, většina evropských států uplatňuje mnohem přísnější přístup. „Věříme, že existuje silná podpora pro opuštění registračních poplatků, které jsou příčinou dvojího zdanění pro evropské občany a vytvářejí problémy automobilovému průmyslu,“ vyjádřil postoj unijních orgánů k celé problematice komisař pro daňové záležitosti László Kovács. Připomněl, že nejednotné sazby také nutí automobilky upravovat své výrobky podle místních specifikací. Třeba v Německu se poplatky počítají podle objemu motoru, Itálie a Řecko zase zohledňují velikost automobilu. ZELENÁ SILNIČNÍ DAŇ

Určitý návrh řešení nedávno schválil Evropský parlament a zahrnul do něj i dlouhodobou snahu Unie o vyšší ekologičnost dopravy. Jednotlivé odlišné poplatky by se měly v budoucnu postupně opouštět a nahrazovat jednotnou každoroční daní počítanou podle množství škodlivin, které vůz vypouští. Ve výsledku by nicméně nemělo dojít k navýšení, ale pouze k restrukturalizaci celkové finanční zátěže a jejímu přesunutí k majitelům méně šetrných strojů. „Je to vítaná podpora pro využití zelených daní způsobem, který mění naše chování bez zvýšení celkového zdanění,“ ocenila iniciativu britská liberální demokratka Sharon Bowlesová. K návrhu se kladně postavili i jednotliví zástupci automobilového byznysu. „Asociace evropských výrobců automobilů ACEA zřetelně návrh podporuje, měl by ale také zahrnout i alternativní paliva typu ethanolu nebo bionafty. A samozřejmě zdanění musí být technologicky neutrální a přímo vztažené k emisím CO2,“ oznámili zástupci ACEA. „Výsledek hlasování je dobrá zpráva pro občany, automobilový průmysl i životní prostředí. CECRA (Evropská rada pro prodej a servis automobilů) a prodejci automobilů se zasazují o podobný zákon už roky,“ nadšeně návrh okomentoval Jürgen Creutzig, prezident Evropské rady obchodníků a opravců motorů. NESTOJÍME O ZASAHOVÁNÍ BRUSELU Předložená legislativa však i přes veškeré ujišťování o zachování současné výše daňové zátěže stále vzbuzuje obavy, obzvláště u zemí, které registrační daň uplatňují pouze sporadicky. „Na Slovensku neuplatňujeme registrační daň ani roční odvod z fungování vozidel. Zavedení nové daně by tak na Slovensku vedlo ke zvýšené daňové zátěži fyzických osob. Kromě toho kombinace složky CO2 při výpočtu roční daně z provozu vozidla nemusí vést k nákupu nových aut, u kterých je vliv na znečištění životního prostředí menší,“ shrnul důvody svého odmítavého postoje slovenský europoslanec Milan Gaľa. Dosavadní vývoj situace nicméně naznačuje, že tyto obavy možná budou zbytečné. Proti iniciativě se totiž tvrdě postavily hlavně vlády Velké Británie, Irska, Dánska a Maďarska, žárlivě střežící své výsadní právo na úpravu daňových záležitostí. Evropská unie totiž v této oblasti nemá takřka žádné vlastní pravomoci, jakékoliv úpravy podléhají jednomyslnému schválení všemi 25 členskými státy. Stručně řečeno slovy britské Konzervativní strany: „Budeme oponovat jakémukoliv návrhu, který by podlamoval suverenitu Spojeného království v daňové oblasti“. V zásadě pozitivní krok, na němž se výjimečně shodnou ekologové i automobilový byznys, tedy nejspíše neprojde. O jeho konečném osudu se nicméně rozhodne v nejbližších týdnech, kdy bude předložen ke schválení představitelům členských zemí. ČTYŘKOLKA NENÍ SOCIÁLNÍ PŘÍPAD

Naopak v duchu jednoznačného sporu mezi ekonomikou a snahou o ochranu životního prostředí se nesla již jednou schválená legislativní úprava, kterou Brusel v posledních týdnech řešil. Řeč je o normě Euro 5, která měla v polovině roku 2008 navázat na aktuálně platnou Euro 4. Právě toto datum ale vzbudilo hlavně u výrobců automobilů jednoznačně negativní reakce. ACEA například varovala, že lhůta je nereálná vzhledem k obtížnému průmyslovému vývoji, který si žádá svůj čas. Do celé záležitosti se také vložila velmi vlivná skupina CARS 21, sdružující zástupce nejen automobilového průmyslu. Výsledkem je rozhodnutí parlamentního výboru pro životní prostředí o posunutí startu normy o rok a jejím mírném změkčení. Toto oznámení se setkalo s velmi nepříznivým přijetím obzvláště u ochránců životního prostředí, kteří upozorňují na některé kuriózní momenty celého rozhodování. Jedním z nich je například přesunutí vozidel typu SUV do kategorie „sociálních výjimek“, kde platí podstatně volnější pravidla. „Kalifornie a některé další státy USA budou už od nového roku vyžadovat dvojnásobně tvrdší limity (než Euro 5),“ neskrývala zklamání Rebecca Harmsová, europoslankyně za Stranu zelených „Navíc není důvod, proč by SUV měly požívat stejných výhod jako třeba sanitky. Ti, kteří mají na jejich koupi, si také mohou dovolit zaplatit za jejich neekologičnost,“ říká. V české kotlině bude mít toto rozhodnutí nejspíše poměrně malý dopad. Podle odhadů Sdružení dovozců automobilů tvoří nákladní auta vyhovující novým normám zhruba šestinu vozového parku přepravních firem, většinou však jde o Euro 4. „V současné chvíli je pro nás Euro 5 důležité hlavně při placení mýta v Německu, kde jsou vozy splňující tuto normu zvýhodněny. Nicméně podle našich výpočtů by se suma vložená do nákupu auta s tímto standardem vrátila až zhruba po 100 tisících kilometrech. Samozřejmě po vstupu této normy v platnost se budou muset dopravci přizpůsobit, v současné chvíli však patří náš vozový park k těm novějším v Evropě,“ konstatuje Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD. |STÁTY UPLATŇUJÍCÍ REGISTRAČNÍ DAŇBelgie, Dánsko, Finsko, Řecko, Itálie, Irsko, Kypr, Lotyšsko, Malta, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Španělsko| NÁSTUP EKOLOGICKÉ DANĚ**

* do konce roku 2008 by měla nahradit 25 procent dnešních poplatků

* do konce roku 2010 zvýšení této úrovně až na 50 procent

* úplné nahrazení pravděpodobně kolem roku 2014

Poznámka: Návrh nezahrnuje DPH ani spotřební daně a výslovně popírá zavádění nových poplatků nebo celkové zvýšení daňové zátěže.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče