Brufen pro silnice

09. prosince 2011, 15:50 - Hana Boříková
09. prosince 2011, 15:50

Veřejné zakázky

Ředitelství silnic a dálnic se chystá zavést nový systém veřejných zakázek. Státní investor se inspiroval v komerčním sektoru, kde uchazeč o stavební zakázku může předložit kromě standardní nabídky i vlastní alternativní řešení, které by projekt zlevnilo. Od této metody zvané design & build si ŘSD slibuje, že přenese část rizik na dodavatele stavby, a především eliminuje v Česku obvyklé vícepráce, které silnice dodatečně prodražují. U nás zaběhnutý systém, při kterém se během výstavby zvednou náklady o více než deset procent, se ostatně nelíbí ani Evropské unii. Kontrolorům se nezdá především to, že všechny vykazované vícepráce nešlo dopředu předvídat. Pilotním projektem je výběrové řízení na opravu mostu v Kutné Hoře. Zahrnuje úpravu 267 metrů dlouhé trasy, z toho nosná konstrukce mostu činí 146 metrů. Předpokládaná cena je 165 milionů korun. Soutěž už běží, vítěz by mohl být znám v březnu. Uchazeč o zakázku může navrhnout alternativní technické řešení v rámci platného stavebního povolení, anebo se současným stavebním povolením nenechá svazovat a navrhne nový technický postup. V tom případě si ovšem bude muset sám zajistit veškerou potřebnou dokumentaci. Uvedená možnost ale bude dostupná pravděpodobně jen pro velké firmy, které jsou schopny projektovat. „Tuto metodu výběrových řízení velmi podporujeme. Bude však potřeba, aby byla dodržována všechna pravidla, jako je dostatek času na nabídku a transparentní a kvantifikovatelná kritéria hodnocení. Všichni, kteří se do soutěží budou hlásit, by měli mít stejná pravidla hry,“ vítá novinku Martin Borovka, ředitel společnosti Eurovia, jedné z největších firem v silničním stavitelství. Nadšení ovšem mírní Milan Oleríny, odborník na alternativní řešení veřejných zakázek v dopravě. „Tento systém je jedním z možných řešení pro snižování nákladů investičních projektů a dosažení optimalizace pořizovacích a provozních nákladů. Na druhé straně jej zadavatelé často považují za ,všelék‘. Někdy se mi zdá, že jej užívají jako brufen na všechny problémy staveb,“ říká expert. Chybí mu především analýza toho, proč vícepráce na stavbách vznikají. „Pokud je proveden rozbor těchto víceprací interně, je zřejmé, proč se projekty u nás navyšují. Na druhé straně zadavatel nerad zveřejňuje údaje o pochybeních na svých projektech. Často sám k nárůstu víceprací přispívá dalšími změnami a požadavky během výstavby,“ dodává.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít