Brnu chybí miliony na podporu spolupráce firem a výzkumných institucí

Jan Stuchlík, Profit 05. září 2012, 16:17
05. září 2012, 16:17

V Brně by příští rok mohl skončit úspěšný projekt inovačních voucherů, který podporuje spolupráci firem a brněnských výzkumných ústavů a univerzit. Za vouchery, na které město Brno v uplynulých čtyřech letech vyčlenilo 24 milionů korun, si firmy mohly objednávat od vědeckých pracovišť buď výzkum na zakázku, nebo jinou vědeckou práci. Část ceny výzkumu musely hradit ze svého.

V rozpočtu Brna bude příští rok chybět kvůli změnám v rozpočtovém určení daní 200 milionů korun. Není proto vyloučené, že na podporu výzkumu se peníze nenajdou. „Zatím se rozpočet sestavuje. Ve hře je jak snížení dotace, tak úplné škrtnutí inovačních voucherů z rozpočtu,“ říká Pavel Žára, tiskový mluvčí brněnského magistrátu.

Už letos přitom město na vouchery, kterými se inspirovala i další česká města, dalo kvůli nižšímu výběru daní o 45 procent méně peněz než loni.

Ve čtyřech výzvách od roku 2009 usilovalo o získání inovačního voucheru 724 firem, převážně z jihomoravského kraje. Třetina žadatelů pocházela z jiných částí republiky. Dotaci na výzkum získalo 187 podniků. Ty přidaly ze svého k městským 24 milionům korun necelých devět milionů. Jenže projekt voucherů nastartoval spolupráci s výzkumníky i u těch podniků, které na dotaci nedosáhly. Ty za výzkum v brněnských institucích utratily přes 11 milionů korun.


Také čtěte: Miliony z EU míří do Brna


Navíc skoro pětina z firem, které díky voucherům s výzkumníky spolupracovala, se s nimi pustila i do dalších nedotovaných projektů. Jejich hodnota dosáhla ročně 19 milionů korun. Pokud by tento trend pokračoval, mohly by si vědecké instituce vydělat v příštích pěti letech více než 100 milionů korun. Jedna koruna vložená do projektu z městského rozpočtu se tak rozmnoží až pětkrát.

Projekt inovačních voucherů má ještě jeden nefinanční efekt. Díky němu se vědecké instituce a univerzity musely připravit na intenzivnější spolupráci s firmami, na což nebyly dříve zvyklé. Řada z nich si díky zájmu firem uvědomila komerční potenciál svého výzkumu. Největší zájem měly firmy o spolupráci s brněnským Vysokým učením technickým.

Musíte si přečíst

Miroslav Zámečník: o věcech a lidech

O nějaké linky holt přijdeme, říká Pavel Krtek z ČD

Triky se spotřebou aneb Hlavně že to máte na papíru

Ekonomický expert jako Kassandra

Lesům ČR kvůli nižším cenám dřeva padá zisk

Monako: město, kde se nešetří

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa