Březnové střípky

07. října 2002, 00:00 - (jw)
07. října 2002, 00:00

Při uplynulých pěti ročnících projektu Březen - měsíc internetu se uskutečnily nejdříve desítky, později stovky nejrůznějších akcí po celé republice. Některé byly významné a svým způsobem nejdůležitější. Rok 1998 - z prvního ročníku dva postřehy.

Při uplynulých pěti ročnících projektu Březen - měsíc internetu se uskutečnily nejdříve desítky, později stovky nejrůznějších akcí po celé republice. Některé byly významné a svým způsobem nejdůležitější.

Rok 1998 - z prvního ročníku dva postřehy. O internetu a jeho možném využití v nejrůznějších oblastech tehdy věděl u nás málokdo, včetně novinářů. Proto organizátoři připravili čtyři semináře pro redaktory různého zaměření. Na seznámení s nejzajímavějšími světovými servery zabývajícími se módou přišly kolegyně z patnácti časopisů. Žasly, co všechno lze na Síti o módě najít. Pak se ukázalo, že připojení k internetu mají pouze ve dvou redakcích. Dnes po pěti letech už by se redakce bez internetu hledala obtížně. Vzpomínka druhá se váže ke konferenci Internet ve státní správě a samosprávě. K jejímu zorganizování se spojil Profit se společností Triada, která měla zkušenosti s pořádáním Dnů malých obcí. Otázkou tehdy bylo, zda vůbec někdo přijde na seminář k internetu. Sál pražského Edenu zaplnili účastníci z celé republiky a na kulatý stůl Česká republika na cestě k informační společnosti přišlo 14 poslanců a dva ministři. Do té doby se tak reprezentativní fórum kvůli internetu u nás nesešlo. Na první úspěšný ročník poté navázaly další, přenesené do Hradce Králové, a ještě úspěšnější. Na letošní dvoudenní konferenci přijelo už na 1700 účastníků ze 16 zemí.

Měsíc internetu v roce 1999 odstartoval o půlnoci na 1. března spuštěním e-City. Toto virtuální město, které mělo posloužit k tomu, aby se uživatelé internetu hravou formou naučili nakupovat online a pohybovat se na Síti, se stalo nejvýznamnějším projektem druhého ročníku BMI. Protože k čemu by byly internetové obchody, kdyby v nich nikdo neuměl nakupovat? Jenže uživatelů tenkrát ještě moc nebylo. Proto jsme se zaměřili také na ty, kteří dosud neměli příležitost se s internetem seznámit. Tu jim poskytly Dny otevřených dveří, zejména ve školách a internetových kavárnách na mnoha místech republiky. Internet je vším, čím chcete, aby byl, znělo motto druhého ročníku a tomu odpovídala i pestrá škála dalších rozmanitých akcí přibližujících různé možnosti jeho využití.

Od třetího ročníku převádí Profit organizování Měsíce internetu na občanské sdružení BMI, založené pro tento účel. Rok 2000 se zapsal do paměti hlavně dvěma novinkami. Poprvé se zapojily do Měsíce internetu knihovny a hned napoprvé jich více než stovka připravila velice pestrý program pro širokou veřejnost. Druhá se jmenovala Junior Internet a představovala dětskou konferenci o internetu,

(pokračování na str. IX)

(Dokončení ze str. VII)

kterou si vymyslely a s pomocí sdružení BMI zorganizovaly děti. Stovka účastníků musela nejdříve projít některou z nominačních soutěží a prokázat internetové znalosti či schopnosti. Ti nejúspěšnější pak na konferenci představili svoje vítězné webové stránky nebo třeba aspoň slohovou práci o internetu. Nejlepší internetové aplikace byly natolik zdařilé, že by sotva kdo hádal jejich tvůrcům věk do 15 let.

Věrni tradici, že každý ročník přinese nějakou novinku a rozšíří zaměření akcí na další skupiny populace, připravili organizátoři BMI v roce 2001 konferenci, jejíž cíl jasně napověděl už sám název: Internet do škol - a co s ním? Pedagogové, pro které se už stal internet běžným pracovním nástrojem, seznámili své ostatní kolegy s možnostmi jeho efektivního, nápaditého i zábavného využití v různých vyučovacích předmětech. Přednáškový sál na veletrhu Schola Nova, kde se konference konala, praskal ve švech. Natolik bylo téma žhavé, aktualizované navíc ještě tím, že několik dnů před konferencí schválila vláda projekt Státní informační politiky ve vzdělávání. Sotva kdo asi tenkrát tušil, jakými smutnými peripetiemi bude projekt Internet do škol v dalším roce provázen.

Dosud nejvíce akcí pro laiky i aktivní uživatele přinesl 5. ročník BMI. Letošní březnové nabídky téměř 250 knihoven využily desetitisíce zájemců. Lidé se přišli seznámit s internetem a možnostmi jeho využívání. Zejména střední a starší generace uvítala také projekt Intelu spočívající v otevření Center internetu v 18 městech, kde je možné se předem objednat na jednotném telefonním čísle 844 111 130 a za symbolických 100 Kč se v odpoledních dvouhodinových kurzech seznámit krok po kroku se základy ovládání počítače a internetu. Zkrátka nepřišli ani pokročilejší uživatelé internetu. Pro ně byly určeny konference a semináře. Další z novinek byla konference INSPO - Internet a informační systémy pro osoby se specifickými potřebami. Do pražského Kongresového centra přijelo 122 účastníků z celé republiky. Byli mezi nimi nevidomí, neslyšící, lidé upoutaní na vozík a uživatelé internetu s různými dalšími typy zdravotního postižení. Internet se pro ně rázem stal důležitým komunikačním nástrojem a informačním médiem. Nabídl jim prakticky jedinou možnost, jak se zapojit do běžného života a dokonce získat zaměstnání. Na konferenci se od předních odborníků dozvěděli, jak dělat kvalitní webové stránky, a dále debatovali o tom, jak jim znalost práce s internetem může pomoci získat zaměstnání nebo pustit se do vlastního podnikání.

6. ročník BMI v roce 2003? Informace o jeho přípravách bude přinášet internet na stránce www.brezen.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče