Brambory nejen jako příloha

20. října 2003, 00:00 - ŠÁRKA KOLOUŠKOVÁ, styl@profit.cz
20. října 2003, 00:00

HARMONIE CHUTÍ BRAMBORY JSOU ASI NEJOBLÍBENĚJŠÍ PŘÍLOHOU K MASU. JÍME JE VAŘENÉ, SMAŽENÉ I PEČENÉ. ALE MOHOU BÝT I CHUTNÝM A ZDRAVÝM HLAVNÍM CHODEM. A NEMUSÍ JÍT JEN O BRAMBORÁK, BRAMBORY NA LOUPAČKU ČI ŠKUBÁNKY.

Jsou zdravé a navíc mají ve sto gramech jen 85 kalorií

Brambory pocházejí z Jižní Ameriky. Do Anglie byli přivezeny v 16. století. V severní Americe je pak začali pěstovat irští osadníci, pro které se staly základem stravy. Odtud se pak na začátku 18. století rozšířili do celého světa. Existuje víc než 400 druhů brambor, ale v běžných supermarketech se jich prodává jen pár. Brambory dělíme na rané a staré. Dále pak staré ještě na klihovité a moučné. Odrůdy s drsnou slupkou mají zpravidla více škrobu a jsou moučnaté, ty s hladkou slupkou a mělkými očky bývají klihovité. Pokud kupujete brambory balené, bývá na etiketě uveden druh a často i rada k jaké úpravě se hodí. Pokud nejsou balené, nechte si poradit od prodavače. Klihovité jsou dobré na vaření a do salátů, moučné zas na pečení, mačkání a na výrobu hranolků.

NĚCO PRO ZDRAVÍ

Brambory jsou bohaté na vitaminy skupiny B, obsahují fluorid, fosfor, měď, zinek, kobalt a kyseliny listovou a pantotenovou. Mají vysoký obsah draslíku, který má velký význam pro odvodňování těla při onemocněních srdce a ledvin. Sníme-li 150 gramů brambor, dostaneme do těla 35 % potřebné denní dávky vitaminu C (to platí pro brambory po sklizni, později množství vitamínu klesá), 40 % denní dávky hořčíku, 17 % železa a dávku esenciálních aminokyselin postačující na celý den. Už jste někdy slyšeli průpovídku „nejez tolik brambor, ty jdou na tloušťku“? Tak tomu nevěřte. Sto gramů brambor představuje pouhých 85 kalorií.

JAK ZACHÁZET S BRAMBORY V KUCHYNI?

Brambory zbavujte slupky zásadně škrabkou či škrábejte nožem, jelikož pod ní se skrývá nejvíce vitaminů a minerálů. Nové a salátové brambory vařte ve slupce. Při přípravě pommes frites rozpalte olej na 190 °C. Vložte do něj osušené hranolky. V momentě, kdy začnou dostávat barvu, je vyndejte a olej nechejte znovu zahřát na původní teplotu, po té hranolky dosmažte. Nejen, že budou zlatavé, ale nevsáknou nadbytečný tuk.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče