Brambory nejen jako příloha

20. října 2003, 00:00 - ŠÁRKA KOLOUŠKOVÁ, styl@profit.cz
20. října 2003, 00:00

HARMONIE CHUTÍ BRAMBORY JSOU ASI NEJOBLÍBENĚJŠÍ PŘÍLOHOU K MASU. JÍME JE VAŘENÉ, SMAŽENÉ I PEČENÉ. ALE MOHOU BÝT I CHUTNÝM A ZDRAVÝM HLAVNÍM CHODEM. A NEMUSÍ JÍT JEN O BRAMBORÁK, BRAMBORY NA LOUPAČKU ČI ŠKUBÁNKY.

Jsou zdravé a navíc mají ve sto gramech jen 85 kalorií

Brambory pocházejí z Jižní Ameriky. Do Anglie byli přivezeny v 16. století. V severní Americe je pak začali pěstovat irští osadníci, pro které se staly základem stravy. Odtud se pak na začátku 18. století rozšířili do celého světa. Existuje víc než 400 druhů brambor, ale v běžných supermarketech se jich prodává jen pár. Brambory dělíme na rané a staré. Dále pak staré ještě na klihovité a moučné. Odrůdy s drsnou slupkou mají zpravidla více škrobu a jsou moučnaté, ty s hladkou slupkou a mělkými očky bývají klihovité. Pokud kupujete brambory balené, bývá na etiketě uveden druh a často i rada k jaké úpravě se hodí. Pokud nejsou balené, nechte si poradit od prodavače. Klihovité jsou dobré na vaření a do salátů, moučné zas na pečení, mačkání a na výrobu hranolků.

NĚCO PRO ZDRAVÍ

Brambory jsou bohaté na vitaminy skupiny B, obsahují fluorid, fosfor, měď, zinek, kobalt a kyseliny listovou a pantotenovou. Mají vysoký obsah draslíku, který má velký význam pro odvodňování těla při onemocněních srdce a ledvin. Sníme-li 150 gramů brambor, dostaneme do těla 35 % potřebné denní dávky vitaminu C (to platí pro brambory po sklizni, později množství vitamínu klesá), 40 % denní dávky hořčíku, 17 % železa a dávku esenciálních aminokyselin postačující na celý den. Už jste někdy slyšeli průpovídku „nejez tolik brambor, ty jdou na tloušťku“? Tak tomu nevěřte. Sto gramů brambor představuje pouhých 85 kalorií.

JAK ZACHÁZET S BRAMBORY V KUCHYNI?

Brambory zbavujte slupky zásadně škrabkou či škrábejte nožem, jelikož pod ní se skrývá nejvíce vitaminů a minerálů. Nové a salátové brambory vařte ve slupce. Při přípravě pommes frites rozpalte olej na 190 °C. Vložte do něj osušené hranolky. V momentě, kdy začnou dostávat barvu, je vyndejte a olej nechejte znovu zahřát na původní teplotu, po té hranolky dosmažte. Nejen, že budou zlatavé, ale nevsáknou nadbytečný tuk.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít