Bosna a Hercegovina čeká na lepší časy

25. října 2004, 00:00 - PETR GOLA autor je publicista
25. října 2004, 00:00

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Bosna a Hercegovina se vzpamatovává z následků občanské války v první polovině 90. let. Země je prakticky rozdělená na dva samostatné celky, které mají rozdílné ekonomické systémy.

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Bosna a Hercegovina se vzpamatovává z následků občanské války v první polovině 90. let. Země je prakticky rozdělená na dva samostatné celky, které mají rozdílné ekonomické systémy. V Bosně a Hercegovině neustále probíhá náročná poválečná obnova a přechod na tržní ekonomiku. Velkými problémy země jsou nízký ekonomický růst, silná státní byrokracie s vysokým přímým a nepřímým zdaněním (především povinné odvody na sociálním pojištění) a vysoká zadluženost státu. Mezi negativa patří i vysoká nezaměstnanost obyvatelstva (oficiální údaj hovoří o více než 30 %) a tím pádem i rostoucí „šedá“ ekonomika. Začleňování mladého státu do mezinárodních uskupení komplikuje nejednotnost země a poloha na problematickém Balkáně. Z významných organizací je tak země členem zatím jen OSN a WTO. DANĚ Z PŘÍJMŮ A SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ

Výše daní z příjmů je v plné kompetenci jednotlivých zemských částí (tj. Federaci Bosny a Hercegoviny a Republiky srbské). V prvně jmenované dosahuje lineární sazba daně z příjmů právnických osob výše 30 %, přičemž zahraniční investoři mohou při splnění investičních podmínek stanovených vládou snižovat celkovou daň až o 70 % v prvních letech podnikání. V Republice srbské je výše daňové sazby závislá na výši zisku společnosti, kdy s rostoucím ziskem klesá daňová sazba (daňové sazby jsou tři - 20 %, 15 % a 12 %). Daň z příjmů fyzických osob má ve Federaci Bosny a Hercegoviny sazbu od 15 do 25 %, přičemž s rostoucím příjmem je i vyšší odvedená daň. V Republice srbské činí daňové sazby 25 %, 20 % a 15 %, kdy s rostoucím příjmem klesá daňová sazba. Sociální pojištění odvádí zaměstnanec i zaměstnavatel. Souhrnný povinný odvod do státní pokladny na sociálním pojištění činí ve Federaci Bosny a Hercegoviny 45 %, v Republice srbské 43,1 %. Přes toto vysoké sociální pojištění jsou státem vyplácené důchody velmi nízké, důchodový systém je nefunkční a výrazně zaostává za úrovní zemí EU.

DPH Daň z přidané hodnoty zde v současné době neexistuje. Její funkci však plní daň z obratu. Ve Federaci Bosny a Hercegoviny činí její základní sazba 24 %, snížená sazba ve výši 12 % se uplatňuje na potraviny. V Republice srbské dosahuje základní sazba daně 18 %, snížená sazba daně (také zde se uplatňuje na potraviny) pak 8 %. Služby jsou na celém území státu zdaněny jednotnou sazbou daně ve výši 12 %. Daň z přidané hodnoty má být zavedena v příštím roce podle standardů Evropské unie. Její výše bude suplovat dosavadní daň z obratu. BANKOVNICTVÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ Měnovou a monetární politiku státu řídí Centrální banka Bosny a Hercegoviny. V současné době působí v Bosně a Hercegovině necelých 40 bank - v minulosti jich bylo i více, ale díky zvýšeným státním požadavkům se banky musely spojovat do silnějších celků, aby byly schopny splnit předepsané podmínky. Bankovní sektor se v posledních letech trvale zlepšuje a právě reforma v bankovnictví proběhla ze všech odvětví hospodářství nejrychleji. Privatizace bank skončila především díky vstupu zahraničního kapitálu. Mezi nejvýznamnější domácí banky patří Investicijska banka FBiH Sarajevo, Bosna Bank International d.d. Sarajevo a Investicijno-komercijalna banka dd Zenica. V Bosně a Hercegovině působí také řada zahraničních bank - například Turkish Ziraat Bank, Raiffeisen Bank, Hypo Vereins Bank či Volksbank. Pojišťovnictví je rovněž na vzestupu, i když stále výrazně zaostává za úrovní členských zemí Evropské unie. Největší pojišťovny jsou Grawe osiguranje d.d. Sarajevo a Helios osiguranje d.d. Mostar. INVESTOVÁNÍ

Ve vztahu k zahraničním investorům je Bosna a Hercegovina liberální. Vláda chce přivést do země tolik potřebný zahraniční kapitál a snaží se vytvářet vhodné podmínky. Přesto jsou zahraniční investoři při svých investicích v Bosně a Hercegovině velmi opatrní, neboť v zemi je silná korupce, nestabilita a legislativa výrazně zaostává za evropskými normami. Problémem je rovněž získání kvalifikované pracovní síly - schopní občané odcházejí za prací do zahraničí, venkov je takřka vylidněn. Ani úroveň doprovodných poskytovaných služeb není na žádoucí úrovni. Zemi čeká v nejbližších letech ještě značná část privatizace (okolo 50 % privatizovaného majetku). Nejperspektivnější odvětví jsou energetika a telekomunikace.

INFRASTRUKTURA A CESTOVNÍ RUCH

Zlepšení infrastruktury je jednoznačnou prioritou vlády. Veškerá doprava zaznamenala během uplynulých let výrazné zlepšení. Z více než 90 procent se na celkové přepravě osob a zboží podílí silniční doprava. V zemi většinou jezdí ojeté vozy ze západní Evropy (neexistuje omezení dovozu ojetin). Autobusová doprava je zastaralá a nespolehlivá, a proto není občany příliš využívána. Železnice se používá spíš pouze pro nákladní dopravu. Díky rostoucímu turistickému ruchu zaznamenala rozmach letecká doprava (nejdůležitější letiště je v Sarajevu, v menším rozsahu v městech Banja Luka a Mostar), stejně jako hotelnictví a pohostinství. Pro cestovní ruch má Bosna a Hercegovina vhodné přírodní podmínky, kterých však nedokáže zatím náležitě využít. Přesto je rozvoj cestovního ruchu považován za nejrychleji se rozšiřující oblast hospodářství. Právě Bosna a Hercegovina zaznamenává největší tempo růstu tohoto odvětví na Balkáně - během posledních pěti let se v průměru každoročně zvyšoval počet turistů v zemi o 25 %.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít